PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Spec. pedag. znevýh. člověka se sluchovým postižením - O04318034
Anglický název: Special Education - Individuals with Auditory Impairment
Zajišťuje: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2008
Semestr: letní
E-Kredity: 0
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:2/1, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (998)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Staré označení: SPZČ
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Kateřina Hádková, Ph.D.
Kategorizace předmětu: Pedagogika > Speciální pedagogika
Prerekvizity : OSOZ1USP
Je prerekvizitou pro: O04318271, OSOZ2USP
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Blanka Ohlídková, CSc. (08.04.2005)
Konsekvence druhu, stupně, typu a variability sluchového postižení. Prevence sluchového postižení, diagnostika, vzdělávání sluchově postižených. Komplexní péče o sluchově postiženou osobnost a rodinu.
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Blanka Ohlídková, CSc. (08.04.2005)

KSovák,M.: Uvedení do logopedie. Praha, SPN, 1978-1982.

Sovák,M.: Logopedie. Praha SPN 1. (1966,1971,1974) (1978,1980)

Novák,A.: Foniatrie a pedaudiologie I. Poruchy komunikačního procesu způsobené sluchovými vadami. Unitisk spol.s.r.o.Praha 1994

Krahulcová, B.: Komunikace sluchově postižených. Praha, Karolinum 2002

Poul, J.: Nástin vývoje vyučování neslyšících. MU Brno 1996

Janotová, N., Řeháková, K.: Surdopedie I, II. SPN Praha, 1990

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Blanka Ohlídková, CSc. (08.04.2005)
Cíl kurzu:
Vymezení základního surdopedického pojmosloví.

Obsah kurzu:
Propedeutika surdopedie. Pojem a vymezení předmětu surdopedie, postavení surdopedie v soustavě věd, vědecká základna oboru, metody surdopedie, cíl surdopedie, společenský význam surdopedie.

Patologie sluchového analyzátoru. Význam sluchu a sluchového pozadí. Výskyt a příčiny sluchových vad. Patologie sluchové funkce v oblasti periferní a centrální. Klasifikace sluchových vad. Symptomatologie sluchových vad (hluchota, hluchoněmota, ohluchlost, zbytky sluchu, nedoslýchavost, nepoznaná nedoslýchavost) i z hlediska mezinárodní klasifikace a terminologie. Důsledky sluchových vad. Prevence sluchových vad a sluchové defektivity.

Pedagogická diagnostika sluchového postižení. Diagnóza a diferenciální diagnóza sluchových vad. Vyšetřování sluchu u dětí a dospělých. Sluchová zkouška u dítěte: reflexní zkoušky, dětská audiometrie tónová, dětská slovní audiometrie, Surdopedický screening. Základy praktických metod vyšetřování sluchu. Klasické sluchové zkoušky: orientační sluchová zkouška řečí, Weberův pokus, Rinného pokus, Schwabachův pokus, sluchová zkouška pomocí šelestů a hudebních nástrojů, audiometrie čistými tóny, slovní audiometrie, vyšetřování centrálních vad sluchu, ERA, BERA, CERA. Objektivní a subjektivní vyšetřování sluchu.

Nástin historického vývoje péče o sluchově postižené.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK