PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Poruchy učení - O04318029
Anglický název: Learning Disorders
Zajišťuje: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2008
Semestr: letní
E-Kredity: 0
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/1, Z+Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (998)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Je zajišťováno předmětem: O04313029
Staré označení: POUČ
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Mgr. Zdeňka Michalová, Ph.D.
Kategorizace předmětu: Pedagogika > Speciální pedagogika
Záměnnost : O04313029
Je prerekvizitou pro: O04318073, OSOZ1USP
Je záměnnost pro: O04313029, O05318029
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: Erudio ()
Vymezení specifických vývojových poruch učení, základní pojmy a definice, etiologie, lehké mozkové dysfunkce, symptomatika, screening, depistáž a diagnosrtika; Formy vzdělávání žáků a možnosti reedukace v ČR i v zahraničí
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Blanka Ohlídková, CSc. (10.05.2005)

Pokorná, V.: Teorie, diagnostika a náprava specifických poruch učení. Portál, Praha 1997.

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Blanka Ohlídková, CSc. (10.05.2005)
Cíl kurzu:
Specifické vývojové poruchy učení a chování, pojetí u nás a v zahraničí, speciálně pedagogická diagnostika, základy reedukace, současná praxe.

Obsah kurzu:
1. Historie specifických vývojových poruch učení a chování, vývoj poznání, výzkumy, neuropsychologie ve světě a u nás. Terminologické vymezení SPUCH - základní pojmy, definice specifických poruch učení a chování. Etiologie, výskyt poruch v populaci.

Klinický popis jednotlivých poruch. Diagnostika SPU z pohledu speciálního pedagoga v PPP a z pohledu učitele - percepčně kognitivní funkce, motorické funkce, didaktické testy a zkoušky. Reedukace dyslexie, metody a formy práce, techniky nápravy, pomůcky a publikace vhodné při práci s dětmi s SPU.

2. Reedukace dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie. Metody a formy práce, techniky nápravy, pomůcky a publikace vhodné při práci s dětmi s SPU. Metody výuky počátečního čtení a psaní, počítání. Specifika reedukace SPU na 1. a 2. stupni ZŠ. Individuál. vzdělávací plány.

3. Lehké mozkové dysfunkce. Pojem, vývoj pojmu, příčiny a projevy, zásady práce s dětmi s LMD, vliv LMD na osobnost dítěte. Psychorelaxační cvičení, plavání pro děti s LMD.

Kineziologie, DOV.

4. Historie péče u nás o děti s SPU a SPCH, pedagogicko-psychologické poradny, integrace, současný stav péče o děti s SPU. Přehled právních předpisů k problematice SPU - metody hodnocení a tolerance dětí s SPU, metodické pokyny k integraci, zřizování specializovaných tříd. Spolupráce s rodiči.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK