PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Hudba, literatura a výtvarné umění II - O02321048
Anglický název: Correlations between Music, Literature and Fine Arts II
Zajišťuje: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2020
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/2, KZ [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (18)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Staré označení: HLVU
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Jaroslav Bláha, Ph.D.
Kategorizace předmětu: Umění > Dějiny umění
Prerekvizity : O02321047
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (13.02.2009)
Tematický celek je zaměřen na hledání cest k porozumění řeči výtvarného umění a hudby. Metodologická koncepce vychází od analýzy tvaru, prostoru a času přes kompozici a hudební formu a význam ke struktuře.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (13.02.2009)

Analýza kompozice, hudební formy, tektoniky a struktury výtvarného a hudebního díla

Literatura -
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (13.02.2009)

Výběr literatury:

Bláha,J.: Struktura výtvarného a hudebního díla I - Tvar, prostor a čas
Bláha,J.: Struktura výtvarného a hudebního díla II - Kompozice a hudební forma
Bláha,J.: Estetická výchova pro střední školy. Umění jako obraz doby. Praha : Scientia
Medica, 2001
Bláha,J.: Křižovatka geneze moderního malířství a hudby, Univerzita Karlova, PedF UK, Praha 2007

Michels,U.: Encyklopedický atlas hudby. Nakladatelství LN : Praha 2000
Kulka,J.: Psychologie umění. Odeon : Praha 1991
Šíp,L.: Řeč tónů. Umění vnímat umění. Praha 1985
Zenkl,L.: ABC hudební nauky. Praha 1982
Zenkl,L.: ABC hudebních forem. Praha 1990
Kouba,J.: ABC hudebních slohů Praha 1988

Poledňák,I.: Stručný slovník hudební psychologie. Praha 1984

Kohoutek,C.: Hudební kompozice. Praha 1989

Hrčková,N.: Dějiny hudby I. Hudba středověku, Ikar : Praha
Hrčková,N.: Dějiny hudby II. Hudba renesance, Ikar : Praha
Hrčková,N.: Dějiny hudby VI/1. Hudba 20.století/1, Ikar : Praha, 2006
Hrčková,N.: Dějiny hudby VI/2. Hudba 20.století/2, Ikar ? Praha, 2007
Hughe,R.: Řeč obrazů. Praha 1973

Francastel,P.: Figura a místo (ed. ARS). Praha 1984

Panofsky,E.: Význam ve výtvarném umění (ed. ARS). Praha 1981

Hall,J.: Slovník námětů a symbolů ve výtvarném umění. Praha 1991

McLuhan,M.: Jak rozumět médiím. Praha 1991

Flusser,V.: Moc obrazu. Výtvarné umění č.3-4, roč. 1996

Khol,J.: Interpretace. Nástin teorie a praxe interpretování,

Praha 1989

Štikar,J.: Obrazová komunikace, Praha 1992

Vacková,R.: Věda o slohu I, Praha 1993

Prokop,D.: Obecná uměnověda, Praha 1994

Kadeřávek,F.: Geometrie a umění v dobách minulých, Praha 1994

Chvatík,K.: Strukturální estetika, Praha 1994

Mokrejš,A.: Filozofie a život - život a umění, Praha 1995

Blažíček,O.J.-Kropáček,J.: Slovník pojmů z dějin umění. Praha 1990

Trojan,R.-Mráz,B.: Malý slovník výtvarného umění. Praha 1990

Sypher,W.: Od renesance k baroku. Praha 1971
Dorfles,G.: Proměny umění. Praha 1976

Slovník české hudební kultury. Supraphon : Praha 1997

Tučně vytištěná literatura je povinná

Metody výuky -
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (13.02.2009)

seminář

Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (13.02.2009)

Seminární práce zaměřená na komparaci vybraného výtvarného a hudebního díla.

Sylabus -
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (13.02.2009)

Kompozice, hudební forma, tektonika a struktura v předmětném výtvarném umění a hudbě, v abstraktním malířství a atonální hudbě, netradiční výrazové prostředky a techniky, terminologie výtvarného umění a hudbyObsah:

Teorie:

1. Obecné principy řádu I (vztah morfologie a tektoniky, tektoniky a kompozice a

hudební formy, hlavní kritéria kompozice a hudební formy)

2. . Plošná (lineární) kompozice a jednohlasé a lineárně kontrapunktické hudební

formy

3. Prostorová kompozice a proměny hudebních forem polyfónní faktury od ars

nova k baroku

4. Od objektivity řádu k subjektivitě prožitku I (objektivní řád výtvarného a

hudebního klasicismu; kompozice a hudební forma jako dokonale propracované

schéma)

5. Od objektivity řádu k subjektivitě prožitku II (subjektivita prožitku jako zdroj

uvolnění kompozice a hudební formy romantismu a novoromantismu)

6. Opojení svobodou a hledání nového řádu I (proces od postupného uvolňování

schématu k organickému principu kompozice a hudební formy)

7. Opojení svobodou a hledání nového řádu II (od matematického řádu k identitě a

repetitivní formě - od op-artu a neokonstruktivismu a multiseriální hudby k

výtvarnému a hudebnímu multiserialismu.

8. Otevřená kompozice a hudební forma I (tvůrčí spontánnost od akční malby a

aleatoriky k otevřené kompozici amer. neodada a indeterministické hudby)

9. Otevřená kompozice a hudební forma II (syntéza řádu a svobody a nedělitená

jednota řádu)

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK