PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Arteterapie a sebereflexe I - O02321045
Anglický název: Art Therapy and Self-Reflection I
Zajišťuje: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2019
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (18)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Staré označení: ARSE
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. Lucie Jakubcová Hajdušková, Ph.D.
Kategorizace předmětu: Umění > Předměty obecného základu
Je prerekvizitou pro: O02321046
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (07.10.2008)
Kurs má (sebe)zkušenostní charakter, jeho ústředním cílem je seznámit studenty s projektivními, abreaktivními a sublimačními stránkami výtvarného projevu a přivést je k reflexi vlastní výrazové tvorby jako prostředku sebepoznání a k hlubšímu pochopení výtvarného projevu jejich budoucích žáků.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (07.10.2008)

Cílem kursu je seznámit studenty s nejdůležitějšími teoretickými souvislostmi socio-rehabilitačních a psychoterapeutických vlastností výtvarného projevu a motivovat je k dalšímu poznávání.

Literatura -
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (07.10.2008)

Ruyer, R. Paradoxy vědomí. Expresivita. Praha : UK - Pedagogická fakulta 1994

Slavík, J.: Od výrazu k dialogu ve výchově. Praha : Karolinum 1997

Slavík, J.: Umění zážitku, zážitek umění I. a II. Praha : UK - Pedagogická fakulta 2001, 2004

Slavíková, V. ; Slavík, J. ; Hazuková, H.: Výtvarné čarování. Praha : UK - Pedagogická fakulta 2001

Campbellová, J.: Techniky arteterapie ve výchově..., Praha : Portál 1998

Caseová, C. - Dalleyová, T.(ed.): Arteterapie s dětmi. Praha : Portál 1996

Goodman, N. Jazyky umění - nástin teorie symbolů. Praha: Academia 2007

Doležel, L. Heterocosmica - fikční a možné světy. Praha: Karolinum 2003

Červenka, M. Fikční světy lyriky. Praha: Paseka 2003

Ingarden, R. Fenomenologická estetika: pokus o vymezení oblasti bádání (přednáška)

Sibley F., Estetické pojmy (esej)

Dětská zkušenost s výtvarným projevem a vizuální kulturou (informace z výzkumu NIPOS), Praha: Pedf UK 2006

Metody výuky -
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (07.10.2008)

přednáška/seminář

Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (07.10.2008)
požadavky ke KZ:
Aktivní účast min. 70% (vzhledem k zážitkovému /výcvikovému/ charakteru semináře),

vypracované úkoly zadávané během semestru v portfoliu,

vypracovaná reflektivní bilance a didaktický úkol,

absolvování závěrečného pohovoru

Sylabus -
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (07.10.2008)
Sylabus:
Teorie:

1) Teorie výrazu.

2) Výtvarný zážitek - rozbor.

3) "Empatická bublina" (Majava), psychická distance (Bullough).

4) Expresivita a reflektivita.

5) Sociokognitivní konflikt ve výchově uměním

Praxe:

1) Výtvarná tvorba jako východisko zážitku.

klíčová slova: výraz, reflexe, výtvarný zážitek, fiktivní svět, prekoncept, koncept

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK