PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Teorie a dějiny výtvarné kultury III - O02321004
Anglický název: Theory and History of Art Culture III
Zajišťuje: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2020
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/1, Z+Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (36)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Staré označení: TDVK
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Jaroslav Bláha, Ph.D.
Kategorizace předmětu: Umění > Dějiny umění
Prerekvizity : O02321003
Je prerekvizitou pro: O02321023
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: Erudio ()
Evropské umění novověku, období renesance a baroku. Quatirocento a pozdně gotické umění severských zemí, italská vrcholná renesance a její ohlas. Protireformace a umění baroku, jeho podoby v jižní, západní a střední Evropě.
Literatura
Poslední úprava: Dagmar Bakaiová (20.02.2006)
Základní studijní literatura :

1) HUYGHE,R.(ed.) Umění a lidstvo : Larousse III. díl. Encyklopedie umění renesance a baroku. Praha: Odeon, 1970.

2) PIJOAN,J.(ed.) Dějiny umění V.-VII. Praha: Odeon, 1980 - 1981.

3) BLÁHA,J.;ŠAMŠULA,P. Průvodce výtvarným uměním III.Praha: Práce, 1996. ISBN 80-208-0386-6.

4) KOLEKTIV AUTORU Dějiny českého výtvarného umění II/1,2. Praha : Academia, 1989 . ISBN 80-200-0069-0
5) GOMBRICH,E.H.Příběh umění. Praha: Odeon, 1992. ISBN 80-207-0416-7

Sylabus
Poslední úprava: Dagmar Bakaiová (20.02.2006)

Cíl výuky: Na konkrétní konfrontaci umění krásného slohu a rané italské renesance demonstrovat důsledky kvalitativního přehodnocení přístupu k jevovému světu.

Obsah:Tematický celek od umění 14. století do konce 18. století.

Klíčová slova :Smyslový a rozumový přístup, novověk, humanismus, porenesanční obrazová koncepce, slohová období, slohové proudy

1. Teorie :
1.1. Umění krásného slohu a raná italská renesance.

1.2. Vrcholná renesance a manýrismus.

1.3. Pozdní gotika a zaalpská renesance.

1.4. Baroko a jeho slohové proudy.

2. Praxe :
2.1. Návštěva NG - Jiřský klášter, český barok se zaměřením na didaktické reflexe ve výuce Vv na primárním stupni školy

2.2. Realizace didaktické reflexe z vnímání konkrétních uměleckých děl do výtvarné výchovy v konkrétním ročníku ZŠ

Požadavky pro udělení zápočtu :
1) Pravidelná účast a aktivní práce v seminářích.

Požadavky ke zkoušce:
Prokázat

1) Základní orientaci ve vývojovém procesu od středověku do konce 18.století

2) Schopnost vlastního náhledu na vybrané umělecké dílo tohoto období

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK