PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Postižené dítě v rodině - O02317055
Anglický název: Handicapped Child in the Family
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2009
Semestr: letní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:2/0, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Staré označení: PDRO
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Eva Mrkosová, CSc.
Kategorizace předmětu: Učitelství > Rodinná výchova
Prerekvizity : O02317SOZ
Je prerekvizitou pro: O02317079
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: MARADOVA (21.06.2005)
Předmět informuje o výskytu postižených v populaci a o příčinách vzniku postižení. Poskytuje psychosociální a pedagogickou charakteristiku dětí s různým stupněm postižení. Upozorňuje na specifické potřeby rodiny s postiženým dítětem a na možnosti řešení. Objasňuje problematiku komprehenzní péče postižených, ekosystémový vztah dítě - rodina - škola.
Literatura
Poslední úprava: MARADOVA (12.07.2005)

MATĚJČEK, Z. Dítě a rodina. Praha: SPN, 1992. ISBN 80-04-25236-2

MATĚJČEK, Z. Psychologie nemocného a zdravotně postiženého dítěte. Praha: H+H, 1992. ISBN 80-85467-42-9

KARÁSKOVÁ, V. Cvičení doma - já a mé postižené dítě: zásobník cviků pro civčení rodičů a dětí s mentálním postižením v domácím prostředí. Olomouc: UP, 2003. ISBN 80-244-0746-9

Sylabus
Poslední úprava: MARADOVA (11.11.2005)

Obsah kurzu:

  • Výskyt postižených v populaci, příčiny vzniku postižení
  • Psychosociální a pedagogická charakteristika dětí s mentální retardací, ukázka- videozáznam
  • Psychosociální a pedagogická charakteristika dětí řečově a sluchově postižených
  • Charakteristika dětí s vadami zraku-videozáznam
  • Charakteristika dětí tělesně a zdravotně postižených, architektonické bariéry ? videozáznam
  • Charakteristika dětí s vývojovými poruchami učení se a chování, příčiny a výchovně vzdělávací opatření
  • Specifické potřeby rodiny s postiženým dítětem, možnosti řešení. Komprehezní péče a integrace postižených, ekosystémový vztah dítě-rodina-škola

Požadavky k zápočtu:

  • Písemná příprava na jednu vyučovací hodinu RV na ZŠ nebo SŠ s tématem "Dítě s konkrétním druhem postižení v rodině"

Test obsahově zaměřený k tématům kurzu

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK