PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Mediální výchova - O02314062
Anglický název: Education about medias and its utilization
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2010
Semestr: oba
E-Kredity: 4
Rozsah, examinace: 1/2, Z+Zk [HT]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (20)
letní:neurčen / neurčen (20)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: PhDr. Ivo Syřiště, Ph.D.
Prerekvizity : O02314031
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: STARY (22.09.2005)
Seznámení se s fungováním a využitím médií a prostředků masové komunikace ve společnosti se zřetelem k jejich působení na děti a mládež a školní prostředí. Poznávání principů mediální a masové komunikace, analýza mediálních produktů, působení reklamy, struktura zpravodajství, pozitivní využití a kritické hodnocení.
Literatura
Poslední úprava: STARY (22.09.2005)

AVERY, R. K.; EASON, D. Critical Perspectives Media and Society. NY: Guilford Press, 1991.

BERRY, D. Etics and Media Culture. Oxford/ Boston: Focal Press, 2000.

BURDIEU, P. O televizi. Brno: Doplněk, 2002.

HAVLÍK, K. Jak komunikovat s médii a jak se přesvědčivě prezentovat. Kolínec: AgAkcent, 2002.

MELVIN, L. Teorie masové komunikace. Praha: Karolinum, 1996.

POSTER, M. Média v reklamě: Televize, rozhlas, tisk. Praha: Oeconomica, 2003.

JIRÁK, J.; ŘÍCHOVÁ, B. Politická komunikace a masmedia. Praha: Karolinum, 2000.

JIRÁK, J.; KÖPPLOVÁ, B. Média a společnost. Praha: Portál, 2003.

KŘÍŽEK, Z.; CRHA, I. Jak psát reklamní text. Praha: Grada, 2003.

LISA, A. Media a demokracie. Praha: Oeconomica, 2002.

SCHULTZ, W. Analýza obsahu mediálních sdělení. Praha: Karolinum, 1998.

Sylabus -
Poslední úprava: STARY (22.09.2005)
  • Seznámení se s obsahem kurzu.
  • Teoretická průprava.
  • Role médií v demokratické společnosti.
  • Podstata a působení mediální komunikace.
  • Charakteristické prvky.
  • Ekonomické, sociální a psychologické determinanty.
  • Veřejnoprávní a soukromá média.
  • Etické aspekty.
  • Působení médií na mládež.
  • Pozitivní a rizikové faktory.
  • Fiktivní a reálné násilí v médiích.
  • Působení reklamy.
  • Analýza mediálních produktů.

Výstupní požadavky:
  • seminární práce nebo výzkumná zpráva
  • schopnost hodnotit a využívat media s ohledem na jejich působení
  • schopnost analyzovat reklamu, zpravodajství, mediální kauzy a využití ve vyučovacím procesu
  • zvládání teoretické a praktické stránky problematiky

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK