PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Efektivní výukové strategie - O02314058
Anglický název: Effective instructional strategies
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2010
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:2/1, Z+Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (30)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Staré označení: VYST
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Karel Starý, Ph.D.
Prerekvizity : O02314031
Je záměnnost pro: O02214070
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: STARY (22.09.2005)
Cílem kurzu je seznámit studenty s aktuálními výsledky domácího a zahraničního výzkumu v oblasti výukových strategií a umožnit jim, aby si aplikaci těchto strategií vyzkoušeli nejprve v semináři a později v průběhu pedagogické praxe ve školách (předpokladem udělení zápočtu bude strukturovaná zpráva o vlastním vyučování). Jádrem kurzu je strategické plánování výuky, které vychází z identifikace vzdělávacích možností a potřeb žáků, volby vhodného vzdělávacího obsahu, stanovení výukových cílů, rozmyšlení vyučovacích metod a nástrojů hodnocení žáků.Výuka se realizuje prostřednictvím jednotlivých fází efektivního učebního cyklu žáka: stanovení učebních cílů, aktivování dosavadních znalostí, porozumění smyslu vzdělávacího obsahu, upevňování (retence) znalostí, dovedností a postojů, reflexe obsahu a procesu učení.
Literatura
Poslední úprava: STARY (28.11.2005)

BYČKOVSKÝ, P; KOTÁSEK, J. Nová teorie klasifikování cílů ve vzdělávání: revize Bloomovy taxonomie, Pedagogika, 2004, roč. 54, č. 3, s. 227 - 242.

ČÁP, J.; MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2001. (část III)

Efektivní vyučování ve škole. Mezinárodní akademie vzdělávání / UNESCO. Praha: Portál, 2005 (části I a II)

MARZANO, J. R. ; GADDY, B. B. ; DEAN, C. What works in classroom instruction. Aurora: MCREL, 2000 (pracovní překlad K. Starý)

WALTEROVÁ, E. a kol. Úloha školy v rozvoji vzdělanosti. Brno: Paido, 2004. (vybrané kapitoly)

Sylabus -
Poslední úprava: STARY (28.11.2005)
1. Úvod do semínáře
informační zdroje, měnící se role učitele, učitel jako zdroj informací nebo facilitátor učení žáků

2. Jak se žáci učí
konstruktivistické pojetí výuky, aktivita žáků, sociální učení

3. Čemu se ve škole mají žáci naučit
otázky vzdělávacího obsahu, kurikulární reforma, jak učit klíčovým kompetencím

4. Stanovování výukových cílů
klasifikace cílů ve vzdělávání, taxonomická tabulka, využití stanovování cílů pro plánování výuky

5. Hodnocení žáka
sumativní a formativní, normativní a kriteriální, známkování a slovní hodnocení

6. Vyučovací proces
efektivní cyklus učení, fáze smysluplného učení, zapojování žáků do stanovování učebních cílů

7. Výukové strategie I.
aktivování dosavadních znalostí, komparace, kategorizování, metafory a analogie, nejazykové reprezentace

8. Výukové strategie II.
učení z textu, dělání poznámek a vytváření shrnutí, domácí úkoly

9. Téma dle výběru studentů
10. Studentská konference
prezentace seminárních prací s diskusí, hodnocení kurzu

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK