PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Multikulturní výchova - O02314052
Anglický název: Multicultural Education
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2013
Semestr: oba
E-Kredity: 2
Rozsah, examinace: 1/1, Z [HT]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (neurčen)
letní:neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Vysvětlení: Rok2
Staré označení: MUVÝ
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: PhDr. Jarmila Mojžíšová, Ph.D.
Kategorizace předmětu: Učitelství > Pedagogika
Je záměnnost pro: O02214030
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: MOJZISO/PEDF.CUNI.CZ (12.09.2012)
Kurz je zaměřen na rozvoj vzdělávání v české multikulturní společnosti. Umožňuje studentům chápat a přijímat různorodost jako pozitivní jev a hodnotit rozdíly mezi lidmi z různých kultur jako přínosné. Cílem kurzu je přispět k vytvoření respektujících vztahů mezi kulturami. Studenti se pomocí vlastních vyjadřovacích prostředků učí komunikovat a spolupracovat s příslušníky odlišných sociokulturních skupin. Kritická analýza a pochopení odlišností by měly utvářet motivaci k interkulturním výměnám, podporovat pocit solidarity a schopnost reflektovat sociální a ekonomické nerovnosti. Interkulturní vzdělávání umožňuje přizpůsobit vzdělávání a výchovné programy podmínkám a potřebám regionu a místní komunity.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: PhDr. Jarmila Mojžíšová, Ph.D. (27.10.2019)

Studenti na základě seznámení se základními teoriemi interkulturní výchovy dokáží zpracovat  konkrétní projekt výuky.

Literatura -
Poslední úprava: MOJZISO/PEDF.CUNI.CZ (12.09.2012)

ŠIŠKOVÁ, T. Menšiny a migranti v České republice. Praha: Portál, 2001.
ŘÍČAN, P. S Romy žít budeme - jde o to jak. Praha: Portál, 1998.
PRUCHA, J. Multikulturní výchova - teorie, praxe, výzkum. Praha: ISV, 2001.
NEČAS, C. Rómové v České republice včera a dnes. Olomouc: Univerzita Palackého, 1999.
ŠIŠKOVÁ, T. Výchova k toleranci a proti rasismu. Praha: Portál, 1998.
ŠOTOLOVÁ, E. Vzdělávání Rómů. Praha: Grada, 2001.
SEKYT, V. Zamyšlení nad zvláštnostmi romských dětí vstupujících do školy. Praha: Portál, 1998.
SEKYT, V. Národnostní menšiny v České republice. In. Studijní materiály pro školení terénních sociálních pracovníků. Praha: Člověk v tísni, 2001.
BALVÍN, J. aj. Rómové a etika multikulturní výchovy. Ústí nad Labem, Hnutí rodina, 1999.
BALVÍN, J. aj. Rómové a alternativní pedagogika. Ústí nad Labem: Hnutí rodina, 2000.
DANIEL, B. Dějiny Rómů. Olomouc: PedF UP, 1994.
PAVLÁT, L. Židovská tématika v českých školách. Praha: AŽV, 1998.
RÝDL, K. a NEZEL, I. Rasismus a nacionalismus v současném životě. Praha: IPPP, 1997.
ŠATAVA, L. Národnostní menšiny v Evropě. Praha: Železný, 1994.
Mezinárodní dokumenty o lidských právech a humanitárních otázkách

Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: MOJZISO/PEDF.CUNI.CZ (12.09.2012)

Požadavky na klasifikovaný zápočet
Studenti si vyberou jedno z témat multikulturní výchovy a pro jeho zpracování mohou zvolit jednu ze tří forem:
- seminární práci
- poster
- power pointovou prezentaci

Sylabus -
Poslední úprava: MOJZISO/PEDF.CUNI.CZ (12.09.2012)

- multikulturní výchova jako průřezové téma v RVP a ŠVP;
- vymezení základních pojmů (intergaxe, asimilace, inkluze, stereotypy, xenofobie, rasisnus, gender -problémy);
- kulturní zvyklosti různých národů a etnik;
- rozdílné symboly v komunikaci, komunikační bariery, etiketa;
- aktuální témata pro výuku MV;
- zdroje informací pro výuku MV;
- specifické metody výuky MV s ukázkami;

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK