PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Sociální komunikace - O02314046
Anglický název: Social Communication
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2012
Semestr: oba
E-Kredity: 4
Rozsah, examinace: 1/2, Z+Zk [HT]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (18)
letní:neurčen / neurčen (18)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Vysvětlení: Rok5
Staré označení: SOKO
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: PhDr. Roman Musil
Kategorizace předmětu: Učitelství > Pedagogika
Prerekvizity : O02314031
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: MUSILR/PEDF.CUNI.CZ (31.08.2012)
Předmět sociální komunikace vede praktickou formou výuky s přiměřenou mírou teoretického výkladu, k představě o metodách a technikách zejména pedagogické komunikace. Student si sám na sobě vyzkouší, k jakým chybám dochází při vnímání žáka učitelem, vyzkouší si, jak kontrolovat své nonverbální chování, jak číst nonverbální chování z reakcí žáků, jak pracovat se svým hlasem před žáky během výuky, jak si sestavit proslov na různá témata, jak organizovat a účastnit se různých forem dialogu, jak by pomocí vědomého využití technik sociální komunikace mohl žáka motivovat, udržet jeho pozornost a vést ho k efektivnímu učení se.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: MUSILR/PEDF.CUNI.CZ (31.08.2012)

Výuka předmětu sociální komunikace vede budoucí učitele, prostřednictvím řešení praktických situací a konfliktů v oblasti sociální komunikace, k přemýšlení nad různými verbálními a nonverbálními projevy ve vyučovacím procesu. Učí studenty citlivě zpracovávat sociální percepci a s rozmyslem užívat ve vyučovacím procesu nonverbální komunikaci a pedagogickou rétoriku. Seznámí studenty s možným řešením konfliktních situací s žáky, ukáže možnost, jak komunikovat s problémovými jedinci.       

Literatura
Poslední úprava: MUSILR/PEDF.CUNI.CZ (31.08.2012)

ALTRICHTEROVÁ, B., NASTUNEAKOVÁ, M. Rétorika pro každého. Praha: ČVUT, 1997.

ARISTOTELÉS Rétorika. Praha: Petr Rezek, 1999.

BRAUN, R. Umění rétoriky. Praha: Portál, 2009.

BRUNO, T., ADAMCZYK, G. Řeč těla - Jak neverbálně působit na druhé a rozumět řeči těla. Praha: Grada Publishing, 2005.

BRUNO, T., ADAMCZYK, G. Řeč těla - Přesvědčte svou mimikou, gesty a držením těla. Praha: Grada Publishing, 2007. 

DÉMOSTHENÉS Řeči na sněmu. Praha: Arista, 2002.

EHRENBORG, J., MATTOCK, J. Přesvědčivé vystupování. Praha: Management Press, 1995.

HAVLOVÁ, I., MĚCHUROVÁ, A., ŠTEMBERKOVÁ, Š. Kapitoly z rétoriky. Praha: Univerzita Karlova, 1991.

HERZER, K. Rétorika v zaměstnání. Praha: Grada, 2006.

KLEIN, Z. Atlas sémantických gest. Praha: HZ Editio, 1998.

KRAUS, J. Rétorika a řečová kultura. Praha: Univerzita Karlova, 2004.

KRAUS, J. Rétorika v evropské kultuře. Praha: Academia, 1998.

KŘIVOHLAVÝ, J. Jak si navzájem lépe porozumíme. Praha: Svoboda, 1988. 

LEWIS, D. Tajná řeč těla. Praha: Victoria Publishing, 1994.

MAŘÍKOVÁ, M. Rétorika - Manuál komunikačních dovedností. Praha: Professional Publishing, 2002.

PLATÓN Gorgias. Praha: Oikoymenh, 1992.

PLATÓN Alkibiades I., II. Praha: Oikoymenh, 1996.

PLATÓN Euthydémos. Oikoymenh, Praha 1992.

QUINTILIANUS, M.F. Základy rétoriky. Praha: Odeon, 1985.

ŠPAČKOVÁ, A. Moderní rétorika. Praha: Grada Publishing, 2003.

ŠTEMBERKOVÁ, Š. Metodika mluvní výchovy. Praha: Sdružení pro tvořivou dramatiku, 1994.

THIEL, E. Řeč lidského těla. Bratislava: Plasma Service, 1993.

VÁVRA, V. Mluvíme beze slov. Praha: Panorama, 1990.

WAGE, J.L. Řeč těla jako účinný nástroj prodeje. Praha: Management Press, 2000.

WIEKE, T. Rétorika v praxi. Praha: Rebo, 2005.

Metody výuky -
Poslední úprava: MUSILR/PEDF.CUNI.CZ (31.08.2012)

Tento předmět je organizován v několikahodinových blocích v učebně bez lavic. Vyučovací hodiny vyžadují aktivní zapojení všech zúčastněných. Optimální počet studentů je 16 - 18. Větší počet studentů nedává možnost vyzkoušet si různé situace osobně, což je jednou z podmínek účasti v tomto předmětu.

Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: MUSILR/PEDF.CUNI.CZ (31.08.2012)

Požadavky ke klasifikovanému zápočtu: 

- docházka na semináře 75% (nezávisle na tom, zda je někdo nemocný nebo není)

- prostudované tematické okruhy (okruhy se postupně budou objevovat při výuce předmětu, na konci výuky budou studentům poskytnuta skripta nonverbální komunikace a skripta rétoriky) 

Sylabus -
Poslední úprava: MUSILR/PEDF.CUNI.CZ (31.08.2012)

-         základní pojmy sociální komunikace

-         sociální percepce

-         nonverbální komunikace: mimika, gestika, proxemika, posturologie, haptika v pedagogické praxi  

-         základy rétoriky pro učitele, dialog, dialogické formy

-         rétorika: samostatný řečnický projev

-         techniky jednání

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK