PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Správa a řizení ve školství - O02314042
Anglický název: Administration and Management of Schools
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2009
Semestr: oba
E-Kredity: 4
Rozsah, examinace: 2/1, Z+Zk [HT]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (20)
letní:neurčen / neurčen (20)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Vysvětlení: Rok4,Rok5
Staré označení: SŘŠK
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: doc. PhDr. Vladimír Smetáček, CSc.
Kategorizace předmětu: Učitelství > Pedagogika
Prerekvizity : O02314031
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Daniela Nováková, Ph.D. (06.06.2006)
1.Omezení výkladu: - nedostatek zkušeností - mládí - politizování a ideologizace školství - proměnlivé koncepce školství - složitá hospodářská a společenská situace republiky a školství - nízká prestiž učitelského povolání 2.Osobnost vedoucího pracovníka ve školství - vědomí vlastních postojů a jejich proměn - rozvíjení a vyhasínání vloh - stupně působnosti vedoucího pracovníka - analýza vlastních předpokladů pro kariéru vedoucího pracovníka - touha po prestiži - touha po moci - schopnost manipulace lidmi - schopnost vcítění se do jiných lidí - schopnost chladnokrevného hodnocení - schopnost komunikace - schopnost spolupráce - schopnost plánování 3.Škola jako organizace - specifika populace školy - žáci - učitel - neučitelský personál - rodiče - specifika cílů školy - výchova - vzdělávání - další cíle školy ( výroba, působení na rodiče, působení na obec a pod. ) - relativní odtrženost školy od ekonomického a společenského dění - rychlý tělesný, inteligenční a citový vývoj populace žáků v čase a rozdíly spojené s věkem, inteligencí a společenským zařazením - specifika řízení učitelů ( dobře učí pouze spokojený člověk ) 4.Formální organizace školy - úloha ředitele a jeho všeobecná zodpovědnost - úloha zástupců - předmětové komise - přidělování specifických zodpovědností - ekonomický úsek - kuchyň a jídelna - školník - zdravotnické služby - poradensko-psychologické služby - pedagogická rada - sdružení rodičů a přátel školy - nadace - smluvně spolupracující instituce 5.Škola jako součást školství a společnost - ministerstvo školství - spolurozhodující ministerstva ( především vnitra, zdravotnictví, obrany ) - školské úřady a komise - místní zastupitelstva - jiné pedagogické instituce - nakladatelství s učebnicovým programem - instituce využitelné pro práci školy ( knihovny, muzea, divadla, kina a j. ) - firmy využitelné pro práci školy 6.Rozpočet školy - pravidla přidělování financí do rozpočtu - vnitřní struktura rozpočtu - motivační složky rozpočtu - cesty zvyšování rozpočtu 7.Personalistika školy - stanovení potřeby učitelů a dalších pracovníků - vyhledávání kandidátů k přijetí - přijímání pracovníků - motivování pracovníků - hodnocení pracovníků - udržování pracovních a mezilidských vztahů v rámci školy - odměňování pracovníků - trestání pracovníků - další vzdělávání pracovníků 8.Nestátní školství - typy nestátních škol - soukromé školy - církevní školy - spolkové? školy - podnikové školy - specifika práce nestátních škol - vztah ke státnímu školství - vztah k jednotným principům vzdělávání a výchovy - financování soukromých škol - státní příspěvky - platby rodičů ( žáků ) - příspěvky institucí, firem a jednotlivců 9. Legislativa - obecná problematika a pojmy - zákon - právo - ústava - předpis - právní zodpovědnost - nadnárodní právní normy - legislativa EU - mezinárodní soudy ( Brusel, Strassbourg) - materiály OSN - zákoníky - občanský - obchodní - trestní - školní zákony předpisy a směrnice nižších úrovní
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Daniela Nováková, Ph.D. (06.06.2006)

BACÍK,F.,KALOUS,J. ,SVOBODA,J. A KOL. Kapitoly ze školského managementu. Praha : PedF UK, 1998.

EGER, L. A KOL. Efektivní školský management. Plzeň : Vydavatelství ZČU 1998.

Ředitelé škol v zemích EÚ.Praha : ÚIV, 1999.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK