PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Speciální pedagogika - O02314017
Anglický název: Special Pedagogy
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2008
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:2/1, Z+Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Vysvětlení: Rok3
Staré označení: SPPG
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Jan Svatoš
Kategorizace předmětu: Učitelství > Pedagogika
Prerekvizity : O02312009, O02313006, O02314002
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: Erudio ()
Kurz seznamuje se základy speciální pedagogiky. Načrtnuty jsou metody speciálně pedagogické práce, základní pojmy a hlavní otázky integrace postižených žáků do běžné školy. Přednáška seznamuje se základy jednotlivých speciálně pedagogických disciplín. Cílem je usnadnit začínajícím učitelům práci s handicapovanými dětmi v běžných školách, speciálních školách a ústavech sociální péče.
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Daniela Nováková, Ph.D. (06.06.2006)

Czapóv,C., Jedlewski,S. : Resocializační pedagogika.Praha, SPN 1981.

Drtilová, J., Koukolík, F.: Odlišné dítě. Praha, Vyšehrad 1994.

Dunovský, J.: Týrané, zneužívané a zanedbávané dítě. Praha. Grada 1995. Duševní poruchy a poruchy chování. Světová zdravotnická organizace, Ženeva. Psychiatrické centrum, Praha 1992. Edukace a rehabilitace zrakově postižených na prahu nového milénia. Sborník. Editor

J.Jesenský a kol. Hradec Králové, Gaudeamus 2002. Goleman, D.: Emoční inteligence. Praha, Columbus 1997.

Horňáková, M.: Liečebna pedagogika.Bratislava, Perfekt 1999.

Hruška, J.: Komplexní systém výchovy a vzdělávání dětí a mladistvých s tělesným postižením. Praha, Septima 1995.

Hutař, J.: Sociálně právní minimum pro zdravotně postižené. Praha, Sdružení zdravotně postižených v ČR 2000.

Jankovský, J.:Ucelená rehabilitace dětí s tělesným a kombinovaným postižením. Praha, TRITON 2001.

Jesenský, J.: Základy komprehenzívní speciální pedagogiky. Hradec Králové, Gaudeamus 2000. Kábele, F.: Somatopedie. Praha, Karolinum 1993.

Kerrová, S.: Dítě se speciálními potřebami. Praha, Portál 1997. Keblová, A.: Integrované vzdělávání žáků se zrakovým postižením. Praha, Septima 1996. Klenková, J.:Kapitoly z logopedie. Brno, Paido, 2000.

Kolář, M.: Skrytý svět šikanování ve školách.Praha, Portál 1999. Kolář, M.: Bolest šikanování. Praha, Portál 2001.

Kopřiva, K.: Lidský vztah jako součást profese.Praha, Portál 1997.

Koukolík, F., Drtilová,J.: Vzpoura deprivantů.Vzpoura deprivantů.Praha, Makropulos 1996.

Kowalik, S., Baňka, A.: Perspektivy rehabilitace hluchoslepých.Praha, Wagner PRESS 2000. Kubová, L.: Speciálně pedagogická centra. Praha, Septima 1995. Kubová, L: Piktogramy. Metodická příručka a učebnice pro výuku pomocí obrázků. Praha, Tech-market 1997. Linka,A.: Kapitoly z muzikoterapie.Rosice u Brna, Gloria 2000.

Ludíková,L., Souralová, E.: Vzdělávání hluchoslepých I.a II. Praha, Scientia 2000. Matějček, Z.: Co děti nejvíc potřebují. Praha, Portál 1995.

Matoušek, O.: Ústavní péče. Praha, Sociologické nakladatelství 1995.

Michalík, J.: Školská integrace dětí s postižením. Olomouc, UP 1999.

Mitlöhner,M.: Vybrané právní otázky učitelského povolání v oblasti speciálně pedagogického vzdělávání a výchovy. Praha, MŠMT 2001.

Monatová, L.: Pedagogika speciální. Brno, Masarykova univerzita 1995. Na pomoc učitelům integrovaných žáků. Pedagogické centrum Praha 2001. Národní plán opatření ke snížení důsledků zdravotního postižení.

Nesnídalová, R.: Extrémní osamělost. Praha, Portál 1995.

Pöthe, P.: Dítě v ohrožení. Praha,G plus G 1999. Pueschel, S.M. : Downův syndrom pro lepší budoucnost.Praha, Tech - market 1997. Schopler, E., Mesibov, G.B.: Autistické chování. Praha, Portál 1997.

Szabová, M.: Cvičení pro rozvoj psychomotoriky. Praha, Portál 1999.

Švarcová,I.: Mentální retardace. Praha, Portál 2000.

Švarcová, I.: Vzdělávací program pomocné školy a přípravného stupně pomocné školy. Praha, Septima 1997.

Vágnerová, M.: Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha, Portál 1999. Vzdělávací program zvláštní školy. Praha, Septima 1997. Ward, A. D. Nový pohled. Právo mentálně retardovaných pro východní Evropu. Praha 1993.

Zelinková, O.: Poruchy učení. Praha, Portál 1994.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK