PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Speciální seminář z etiky - hermeneutická etika - O02312067
Anglický název: Ethics Seminar - Hermeneutical Ethics
Zajišťuje: Katedra občanské výchovy a filosofie (41-KOVF)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2013
Semestr: letní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (35)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Vysvětlení: Rok2
Staré označení: SSET
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: prof. PhDr. Ilona Semrádová, CSc.
Kategorizace předmětu: Učitelství > Občanská výchova
Je korekvizitou pro: O02312112
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: SEMRADO/PEDF.CUNI.CZ (28.02.2014)
Jazyk, text, interpretace, interpretační chyby, dezinterpretace. Rozumění v hermeneutické tradici jako teoretické intellegere. Rozumění u Heideggera jako rozumět své věci, stačit na ni, umět si s ní poradit. Každodenní rozumění jako netematické. Předchůdné porozumění "předinterpretuje" užití. Rozvrhový charakter našeho rozumění. Rozumění jako primární, výklad jako rozvoj či rozpracování rozumění. Nikoli teorie výkladu, nýbrž vykládání samo je úkolem hermeneutiky. Bezprostředně řečené a spolumíněné. Gadamerova universální hermeneutika Tázající se rozumění. "Vycházejíce z rozhovoru, jímž jsme, pokoušíme se přiblížit temnosti řeči." Faktická řeč nestačí, aby vyčerpala vnitřní rozhovor, který nás podněcuje k rozumění. "Možnost, že ten druhý má pravdu, je duší hermeneutiky." Habermasova kritika dorozumění ve jménu dorozumění. Rozumění a dorozumění jako témata etiky.
Literatura
Poslední úprava: doc. Mgr. Michael Hauser, Ph.D. (13.04.2005)

KOVF

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK