PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Interkulturní aspekty ve výuce NJ - O02307060
Anglický název: Cross-cultural Aspects in Teaching German
Zajišťuje: Katedra germanistiky (41-KG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2013
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, KZ [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: němčina
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Staré označení: IANJ
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Pavla Nečasová, Ph.D.
Kategorizace předmětu: Učitelství > Němčina
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: NECASOVA/PEDF.CUNI.CZ (18.06.2008)
Cílem kurzu je uvést studenty do problematiky vyučování reálií německy mluvících zemí, jejichž prostřednictvím lze do vyučování NJ promítnout interkulturní aspekty. Studenti si mají osvojit základní metodické postupy vhodné pro zprostředkování a upevnění poznatků z oblasti reálií a lingvoreálií, tak aby dokázali v praxi realizovat požadavek formování sociokulturní a interkulturní kompetence. Obsah kurzu tvoří následující témata: Komunikace a interkulturní komunikace. Kulturní standardy a stereotypy. Pojem reálie a různé přístupy k definování obsahu pojmu reálií. Historie reálií v cizojazyčném vyučování. Role reálií v současné výuce cizím jazykům problematika stereotypů a předsudků. Analýza učebnicových souborů z hlediska reálií - soubory kritérií. Formování sociokulturní kompetence prostřednictvím činnostně orientovaného vyučování. Projektové vyučování. Využití ICT ve výuce reálií. Úzký mezipředmětový vztah reálií literatury.
Literatura
Poslední úprava: NECASOVA/PEDF.CUNI.CZ (15.10.2007)

BAUSCH, K.R.; CHRIST, H.; KRUMM, H.J. Handbuch Fremdsprachenunterricht. 3., überarbeitete und erweiterte Auflage. Tübingen : A. Francke Verlag, 1995.

BIECHELE, M.; PADRÓS, A. Didaktik der Landeskunde. Fernstudieneinheit 31. München : Langenscheidt, GI, 2003

ERDMENGER, M. Landeskunde im Fremdsprachenunterricht. 1. Aufl. Ismaning : Max Hueber Verlag, 1996.

GUDJONS, H. Handlungsorientiert lehren und lernen : Schüleraktivierung - Selbständigkeit - Projektarbeit. 3., neubearbeitete und erweiterte Aufl. Bad Heilbrunn/Obb. : Verlag Julius Klinkhardt, 1992.

HANSEN, M.; ZUBER, B. Zwischen den Kulturen : Strategien für den Unterricht. Berlin und München : Langenscheidt, 1996.

HENDRICH, J. et al. Didaktika cizích jazyků. Praha : SPN, 1988.

HUNOLD, J. Učení o mezikulturních vztazích I, II. Cizí jazyky, roč. 43, 1999/2000, č. 1,2.

KOREIK, U. Biographiesimulationen im Landeskundeunterricht. Deutsch als Fremdsprache

LUNDQUIST-MOG, A. Spielarten : Arbeitsbuch zur deutschen Landeskunde. Berlin, München : Langenscheidt KG, 1996.

MÜLLER-KARPE, B. Kinderatlas : Spiel und Spa3 und nicht nur das! 3. Aufl. Bonn : Inter Nationes, 1998.

ONDREJKOVIČ, P. Predsudky, xenofóbia a rasizmus v kontexte sociálneho inžinierstva a pedagogiky. Pedaogická revue, roč. 53, 2001, č. 4.

PAEFGEN, E.K. Einführung in die Literaturdidaktik. Stuttgart, Weimar : Metzler, 1999.

THIMME, CH.: Interkulturelle Landeskunde : Ein kritischer Beitrag zur aktuellen Landeskunde-Diskussion. In Deutsch als Fremdsprache. Jg. 32, 1995, Heft 3.

WICKE, R. E. Aktive Schüler lernen besser : Ein Handbuch aus der Praxis für die Praxis. 1. Aufl. München : Verlag Klett Edition Deutsch, 1993.

WICKE, R. E. Vom Text zum Projekt : Kreative Textarbeit und Offenes Lernen im Unterricht "Deutsch als Fremdsprache". Berlin : Cornelsen, 1997.

Společný evropský referenční rámec pro jazyky. 1. české vydání. Olomouc : Univerzita Palackého v Olomouci, 2000.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: NECASOVA/PEDF.CUNI.CZ (02.10.2008)
  • aktivní účast na semináři (80%)
  • prezentace přípravy na hodinu
  • seminární práce
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK