PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Didaktika literatury - O02307057
Anglický název: Methodology of Literature
Zajišťuje: Katedra germanistiky (41-KG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2013
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, KZ [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: němčina
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Staré označení: DILI
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Tamara Bučková, Ph.D.
Kategorizace předmětu: Učitelství > Němčina
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: MIKESOVA/PEDF.CUNI.CZ (11.10.2007)
Cílem kurzu je uvést posluchače do problematiky vyučování literatuře v rámci předmětu cizí jazyk. Přiblížit studentům význam literatury při vytváření sociálně-kulturních a interkulturních kompetencí. Vyučování literatuře promítnout do literárně-vědného systému (z pohledu literárně-historického i literárně-teoretického) a do systému literární komunikace (odehrávající se v prostředí školy i mimo ni). Obsahově lze kurz rozdělit do následujících problémových okruhů: Literární výchova jako součást vyučování cizímu jazyku. Literární text jako subjednotka systému umělecké literatury a jako samostatně fungující jednotka sociálně kulturního systému. Činnostně orientovaný charakter práce s textem. Teorie literatury a literární dějepis ve vyučování cizímu jazyku.
Literatura
Poslední úprava: HROUDOVA (23.09.2005)
  • BOGDAL, K.H.; KORTE, H. (Hrsg.) Grundzüge der Literaturdidaktik. München: Deutscher Taschenbuch Verlag, 2002. ISBN 3-19-001430-2.
  • KAST,B. Jugendliteratur im kommunikativen Deutschunterricht. Berlin; München: Langenscheidt, 1985. ISBN 3468494335.
  • GANSEL, C. Moderne Kinder- und Jugendliteratur: ein Praxisbuch für den Unterricht. Berlin: Cormelsen Scriptor, 1999. ISBN 3589211520.
  • LANGE, G. Erwachsen werden. Jugendliterarische Adoleszenzromane im Deutschunterricht: Grundlagen. Didaktik. Unterrichtsmodelle. Hohengehren: Schneider Verlag, 1999. ISBN 3896762192..
  • MAIER, K.E. Jugendliteratur: Formen, Inhalte, pädagogische Bedeutung. Bad Heilbronn: Julius Klinkhardt 1993. ISBN 3-7815-0750-5.
  • NEUBERT, R. Abriss zur Theorie, zur Geschichte und zur Didaktik der deutschen Kinder- und Jugendliteratur. Plzeň: Ped.fakulta Západočeské univerzity, 1996. ISBN 80-7082-510-3.
  • WERR, U. Literatur zum Anfassen : Vorschläge zu einem produktiven Umhang mit Literatur. München: Hueber, 1987. ISBN 3-19-001430-2.
  • SWANTJE, E. Lesetheorie und fremdsprachliche Lesepraxis aus der Perspektive des Deutschen als Fremdsprache. Tübingen: Gunter Narr Verlag, 1998. ISBN 3-8233-5296-2.
  • CHALOUPKA, O. Systém literární výchovy a jeho perspektivy. Praha: ČSAV, Pedagogický ústav Jana Ámose Komenského, 1984.
  • BONFADELLI, H.; BUCHER, P. (Hrsg.) Lesen in der Mediengesellschaft: Stand und Perspektiven der Forschung. Zürich: Verlag Pestalozzianum, 2002. ISBN 3907526996.
  • SWANTJE, E. Lesen als Verstehen. Zum Verstehen der fremdsprachlichen Texte und zu ihrer Didaktik. Berlin; München; Wien; New York: Langenscheidt, 1992. ISBN 3-468-49678-8.
  • WESTHOFF, G. Fertigkeit Lesen. Berlin, München, Wien, New York: Langenscheidt, 1997. ISBN 3-468-49663.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: MIKESOVA/PEDF.CUNI.CZ (06.10.2009)

Požadavky: aktivní účast na semináři (75 % docházky).

  • Prezentace a písemné odevzdání didaktické adaptace luterárního textu podle vlastního výběru (téma je nutné dohodnout s vedoucí semináře).
  • Termín odevzdání písemné formy: zápočtový týden.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK