PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Lingvodidaktika II - O02307040
Anglický název: Methodology II
Zajišťuje: Katedra germanistiky (41-KG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2012
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/2, Z+Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: němčina
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Vysvětlení: Rok4
Staré označení: LING
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Pavla Nečasová, Ph.D.
Kategorizace předmětu: Učitelství > Němčina
Prerekvizity : O02307039
Je prerekvizitou pro: O02307045
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: Monika Mikešová (06.03.2007)
Vzájemný vztah řečových dovedností a jazykových prostředků. Vztah mezi cíli a obsahem - charakteristika obsahu výuky. Jazykové a komunikativní dovednosti. Jazykové prostředky. Tematicko-funkční zaměření výuky. Problematika výběru učiva jako soustavy jazykových prostředků navzájem souvisejících a navzájem podmíněných. Stanovení a principy výběru gramatického a lexikálního minima. Výstupní úrovně jednotlivých stupňů škol - problematika zajištění návazné výuky. Komunikativní orientace v současném pojetí výuky CJ (futurologické a humanizační aspekty v současném pojetí výuky). Pojem kompetence lingvistická, sociolingvistická, sociokulturní a studijní. Prezentace a fixace učiva. Základní metodická pravidla spojená s ovojováním CJ. Etapy osvojování. Typologie cvičení. Charakteristika vyučovacího procesu a vyučovací jednotky z hlediska učebních činností žáků a učitele. Typy, struktura a organizační formy cizojazyčné vyučovací hodiny. Diferenciace a individualizace výuky, autonomie učebních činností žáků. Význam evaluace (kontrola, korekce a hodnocení). Chápání "chyby" v souč. pojetí a v různých lingvodidaktických školách. Semináře jsou orientovány na rozvoj praktických dovedností především v oblasti metodických postupů.
Literatura
Poslední úprava: NECASOVA/PEDF.CUNI.CZ (05.03.2010)

HENDRICH, J. a kol. Didaktika cizích jazyků. Praha : SPN, 1988.

BENEŠ, E. Metodika vyučování CJ. Praha : SPN, 1969.

CHODĚRA, R. Didaktika cizích jazyků : Úvod do vědního oboru. Praha : ACADEMIA, 2006. ISBN 80-200-1213-3.

BAUSCH, K.R.; CHRIST, H.; KRUMM, H.J. Handbuch Fremdsprachenunterricht. 3. überarbeitete und erweiterte Aufl. Tübingen; Basel : Francke Verlag, 1995. ISBN 3-8252-8043-8.

WICKE, R. E. Aktive Schüler lernen besser : Ein Handbuch aus der Praxis für die Praxis. 1. Aufl. München : Verlag Klett Edition Deutsch, 1993. ISBN 3-12-675375-2.

WICKE, R.E. Handeln und Sprechen im Deutschunterricht. Ismaning : Verlag für Deutsch, 1995. ISBN 3-88532-693-0.

WEIGMANN, J. Unterrichtsmodelle für DaF. München : Hueber, 1999. ISBN 3-19-001493-0.

RAMPILLON, U. Lernen leichter machen. München : Hueber, 1999. ISBN 3-19-001574-0.

HORNIG, U., HABERMANN, B. Spaß mit der neuen Rechtschreibung. DaF, 1999.

Časopis Cizí jazyky (rubrika recenze, didaktika/ metodika), časopis Auskunftsgeber

Pedagogické dokumenty pro příslušné typy a stupně škol, učebnice NJ

Společný evropský referenční rámec pro jazyky : Jak se učíme jazykům, jak je vyučujeme a jak v jazycích hodnotíme. Council of Europe. Olomouc : Univerzita Palackého v Olomouci, 2002. ISBN 80-244-0404-4.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: NECASOVA/PEDF.CUNI.CZ (05.03.2010)

Požadavky k zápočtu:

  • 80% docházky + aktivní účast,
  • průběžné vypracovávání úkolů,
  • referát - prezentace učebnice,
  • seminární práce k analýze učebnicových souborů.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK