PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Úvod do psycholingvistiky - O02303059
Anglický název: Introduction to Psycholinguistics
Zajišťuje: Katedra českého jazyka (41-KCJ)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2013
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: angličtina
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Staré označení: ÚPSL
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Ladislav Janovec, Ph.D.
Kategorizace předmětu: Učitelství > Bohemistika
Korekvizity : O02303058
Prerekvizity : O02303009, O02303056, O02303057
Je korekvizitou pro: O02303058
Je prerekvizitou pro: O02303060
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: DANEK/PEDF.CUNI.CZ (22.04.2009)
specifika psycholingvistického přístupu k analýze jazykových jevů, živá psycholingvistická paradigmata; mentální struktury individua spjaté s řečovou činností, mentální encyklopedie, mentální slovník, mentální gramatika; řečový mechanismus člověka, mentální průběh produkce a percepce textů a jeho modelování; jazyk a kognice, mapování, metafora jako projev ekonomie myšlení; akvizice mateřštiny, učení se cizímu jazyku, bilingvismus
Literatura
Poslední úprava: DANEK/PEDF.CUNI.CZ (06.11.2009)

ALTMAN, F. Výstup na babylonskou věž. Otázky jazyka, mysli a porozumění. Praha : Triada, 2005, 78-98, 160-183.

BORDAGOVÁ, D. Derivace, flexe a jejich reprezentace v mentálním lexikonu. SaS, 63, 2002, 213-217.

BORDAGOVÁ, D. Gramatický rod a řečová produkce v mateřském jazyce. Čs. psychologie, 47, 2003, 105-121.

CONWAY, M. Cognitive model of memory. Hove : Psychological Press, 1997.

DANĚK, J. Jazykový instinkt Stevena Pinkera. Čs. Psychologie, 46, 6, 563-566.

CHOMSKY, N. Jazyk a myšlení. In Perspektivy moci. Praha : Karolinum, 1998.

CHRZ, V. Kognitivní funkce metafor v politice. Čs. psychologie, 44, 2000, č.1, 11-25.

KARLÍK, P.; NEKULA, M.; PLESKALOVÁ, J. (eds.) Encyklopedický slovník češtiny. Praha : NLN, 2002, hesla aktivace; čtení; inference; kognitivní báze; kognitivní lingvistika; mentální slovník; modelování řečové komunikace; porozumění řeči; poruchy řeči; produkce řeči; psaní; psycholingvistika.

LAKOFF, G.; JOHNSON, M. Metafory, kterými žijeme. Brno : Host, 2002.

LEHEČKOVÁ, H. Afázie jako zdroj poznatků o fungování jazyka. SaS, 70, 2009, 24-35.

LURIA, A. O historickém vývoji poznávacích procesů. Praha : Academia, 1976.

MACHOVÁ, S. Recenze na knihu: Zalevskaja A., A.: Vvedenije v psicholingvistiku. Rossijskij gosudarstvennyj gumanitarnyj universitet, Moskva, 1999, 382 s. Čs. psychologie 45, 2001, 285-287.

NEBESKÁ, I. Úvod do psycholingvistiky. Praha : H a H, 1992.

PINKER, S. Slova a pravidla. Praha : Academia, 2008, 342-378.

PINKER, S. The language instinct: The new science of language and mind. London : Penguin Books, 1994.

PLICHTOVÁ, J. Renesancia záujmu o jazyk: Diskurzívna psychológia a analýzy diskurzu. Čs. Psychologie, 44, 2000, 289-307.

SEDLÁKOVÁ, M. Vybrané kapitoly z kognitivní psychologie. Mentální reprezentace a mentální modely. Praha : Grada, 2004.

VYBÍRAL, Z. Psychologie lidské komunikace. Praha : Portál, 2000.

ZALEVSKAJA, A. Vvedenije v psicholingvistiku. Moskva : Rossijskij gosudarstvennyj gumanitarnyj universitet, 1999.

Sylabus
Poslední úprava: CHEJNOVA/PEDF.CUNI.CZ (07.08.2011)

Studijní obor: učitelství ČJ pro 2. st. ZŠ a pro SŠ

K59 Úvod do psycholingvistiky

Ukončení: Z

Vyučující: PhDr. Pavla Chejnová, Ph.D.

Požadavky k zápočtu:

1) Prostudovat odbornou literaturu dle zadání vyučujícího a aktivně se na seminářích podílet na diskusi, která se bude týkat její interpretace.

2) Na posledním semináři úspěšně napsat test, v němž bude třeba při výkladu rozmanitých jevů aplikovat poznatky získané studiem zadané literatury a prací na seminářích.

Cíl kurzu:

Hlouběji proniknout do mentálních struktur lidského jedince, fakticky i didakticky zvládnout téma "jazyk a myšlení".

Obsah kurzu:

1) Specifika psycholingvistického přístupu k analýze jazykových jevů, živá psycholingvistická paradigmata.

2) Mentální struktury individua spjaté s řečovou činností, mentální encyklopedie, mentální slovník, mentální gramatika.

3) Řečový mechanismus člověka, mentální průběh produkce textů a jeho modelování.

4) Řečový mechanismus člověka, mentální průběh percepce textů a jeho modelování.

5) Jazyk a kognice, mapování, metafora jako projev ekonomie myšlení.

6) Akvizice mateřštiny, učení se cizímu jazyku, bilingvismus.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK