|
|
|
||
Poslední úprava: DANEK/PEDF.CUNI.CZ (22.04.2009)
|
|
||
Poslední úprava: DANEK/PEDF.CUNI.CZ (06.11.2009)
ALTMAN, F. Výstup na babylonskou věž. Otázky jazyka, mysli a porozumění. Praha : Triada, 2005, 78-98, 160-183. BORDAGOVÁ, D. Derivace, flexe a jejich reprezentace v mentálním lexikonu. SaS, 63, 2002, 213-217. BORDAGOVÁ, D. Gramatický rod a řečová produkce v mateřském jazyce. Čs. psychologie, 47, 2003, 105-121. CONWAY, M. Cognitive model of memory. Hove : Psychological Press, 1997. DANĚK, J. Jazykový instinkt Stevena Pinkera. Čs. Psychologie, 46, 6, 563-566. CHOMSKY, N. Jazyk a myšlení. In Perspektivy moci. Praha : Karolinum, 1998. CHRZ, V. Kognitivní funkce metafor v politice. Čs. psychologie, 44, 2000, č.1, 11-25. KARLÍK, P.; NEKULA, M.; PLESKALOVÁ, J. (eds.) Encyklopedický slovník češtiny. Praha : NLN, 2002, hesla aktivace; čtení; inference; kognitivní báze; kognitivní lingvistika; mentální slovník; modelování řečové komunikace; porozumění řeči; poruchy řeči; produkce řeči; psaní; psycholingvistika. LAKOFF, G.; JOHNSON, M. Metafory, kterými žijeme. Brno : Host, 2002. LEHEČKOVÁ, H. Afázie jako zdroj poznatků o fungování jazyka. SaS, 70, 2009, 24-35. LURIA, A. O historickém vývoji poznávacích procesů. Praha : Academia, 1976. MACHOVÁ, S. Recenze na knihu: Zalevskaja A., A.: Vvedenije v psicholingvistiku. Rossijskij gosudarstvennyj gumanitarnyj universitet, Moskva, 1999, 382 s. Čs. psychologie 45, 2001, 285-287. NEBESKÁ, I. Úvod do psycholingvistiky. Praha : H a H, 1992. PINKER, S. Slova a pravidla. Praha : Academia, 2008, 342-378. PINKER, S. The language instinct: The new science of language and mind. London : Penguin Books, 1994. PLICHTOVÁ, J. Renesancia záujmu o jazyk: Diskurzívna psychológia a analýzy diskurzu. Čs. Psychologie, 44, 2000, 289-307. SEDLÁKOVÁ, M. Vybrané kapitoly z kognitivní psychologie. Mentální reprezentace a mentální modely. Praha : Grada, 2004. VYBÍRAL, Z. Psychologie lidské komunikace. Praha : Portál, 2000. ZALEVSKAJA, A. Vvedenije v psicholingvistiku. Moskva : Rossijskij gosudarstvennyj gumanitarnyj universitet, 1999. |
|
||
Poslední úprava: CHEJNOVA/PEDF.CUNI.CZ (07.08.2011)
Studijní obor: učitelství ČJ pro 2. st. ZŠ a pro SŠ
K59 Úvod do psycholingvistiky
Ukončení: Z
Vyučující: PhDr. Pavla Chejnová, Ph.D.
Požadavky k zápočtu: 1) Prostudovat odbornou literaturu dle zadání vyučujícího a aktivně se na seminářích podílet na diskusi, která se bude týkat její interpretace. 2) Na posledním semináři úspěšně napsat test, v němž bude třeba při výkladu rozmanitých jevů aplikovat poznatky získané studiem zadané literatury a prací na seminářích.
Cíl kurzu: Hlouběji proniknout do mentálních struktur lidského jedince, fakticky i didakticky zvládnout téma "jazyk a myšlení".
Obsah kurzu: 1) Specifika psycholingvistického přístupu k analýze jazykových jevů, živá psycholingvistická paradigmata. 2) Mentální struktury individua spjaté s řečovou činností, mentální encyklopedie, mentální slovník, mentální gramatika. 3) Řečový mechanismus člověka, mentální průběh produkce textů a jeho modelování. 4) Řečový mechanismus člověka, mentální průběh percepce textů a jeho modelování. 5) Jazyk a kognice, mapování, metafora jako projev ekonomie myšlení. 6) Akvizice mateřštiny, učení se cizímu jazyku, bilingvismus. |