PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Didaktika ČJ II - O02303015
Anglický název: Czech Didactics II (secondary schools)
Zajišťuje: Katedra českého jazyka (41-KCJ)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2013
Semestr: letní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/1, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Staré označení: DIČJ
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Eva Hájková, CSc.
PhDr. Ladislav Janovec, Ph.D.
Kategorizace předmětu: Učitelství > Bohemistika
Prerekvizity : O02303014
Záměnnost : O02303052
Je prerekvizitou pro: O02303054, O02303052
Je záměnnost pro: O02303052
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: CHEJNOVA/PEDF.CUNI.CZ (01.02.2008)
Zkušenosti se psaním, zkušenosti s gramatikou, slovní zásobou a pravopisem; proces psaní ve výuce: psací teritoria, hledání adresáta, záměru a tématu, konzultace při hledání tématu i tvorbě textu, editace textu, publikace a zpětná vazba; učitelův podíl v hodnocení žákovy práce, kritéria a metody pro hodnocení, psaní podle RVP-ZŠ a G; znalost gramatiky a poznatků o slohu a dovednost je objasnit: minilekce o pravopisném nebo gramatickém problému vhodně zasazené do procesu žákova psaní; plánování pozpátku; rozdíl mezi cvičením a aplikací poznatků, psaní napříč předměty.
Literatura
Poslední úprava: SMEJKALO (30.11.2005)
  • Kostečka, J.: Do světa češtiny jinak. Jinočany 1993
  • Čechová, M. - Styblík, V.: Čeština a její vyučování. Praha

1998.

  • Čechová, M.: Komunikační a slohová výchova. Praha 1998.
  • Hauser, P. a kol.: Didaktika českého jazyka pro 2. stupeň

ZŠ. I, II. Brno 1994.

  • Minářová, E.: Didaktika českého jazyka pro 2. stupeň ZŠ.

III. Brno 1994.

  • Šebesta, K.: Od jazyka ke komunikaci. Didaktika českého

jazyka a komunikační výchovy. Praha 1999.

Sylabus
Poslední úprava: CHEJNOVA/PEDF.CUNI.CZ (01.02.2008)

Kurz: K15 Didaktika českého jazyka II

Ukončení: zápočet

Vyučující: PhDr. O. Hausenblas

Požadavky k zápočtu: 1. Prezence na semináři, pohotová spolupráce a průběžné plnění úkolů ze zadané odborné literatury (anotace, objasnění, aplikace) a z ?češtinářské" problematiky gramatické a pravopisné.

2. Portfolio zápisů ze semináře, splněných úkolů a vlastních napsaných textů s komentáři vlastními i od kolegů a vyučujícího.

3. Krátká seminární práce (v tištěné i elektronické podobě) o problematice výuky psaní na 2. a 3. stupni školy. V ní student prokáže svou poučenost zkušeností i prostudovanými prameny.

Cíle kurzu:

Pochopit roli psaní ve výuce češtiny jako část výuky ke kultivovanému dorozumívání i k aktivnímu osvojení gramatiky, pravopisu i slohu; osvojit si strategie a metody pro výuku psanému spisovnému projevu, osvojit si didaktické postupy pro zapojení gramatiky a slohu do průpravy k psaní souvislých textů; poznat a vyzkoušet plánování pozpátku a formativní hodnocení ve výuce; rekapitulovat, doplnit a revidovat svou znalost dosavadních didaktických postupů ve výuce syntaxe a tvarosloví; naučit se propojovat práci s literárním textem a práci s jazykovými prostředky v komunikační výchově

Obsah kurzu:

Zkušenosti se psaním, zkušenosti s gramatikou, slovní zásobou a pravopisem; proces psaní ve výuce: psací teritoria, hledání adresáta, záměru a tématu, konzultace při hledání tématu i tvorbě textu, editace textu, publikace a zpětná vazba; učitelův podíl v hodnocení žákovy práce, kritéria a metody pro hodnocení, psaní podle RVP-ZŠ a G; znalost gramatiky a poznatků o slohu a dovednost je objasnit: minilekce o pravopisném nebo gramatickém problému vhodně zasazené do procesu žákova psaní; plánování pozpátku; rozdíl mezi cvičením a aplikací poznatků, psaní napříč předměty.

Literatura

Fisher, R.: Učíme děti myslet a učit se, Portál, Praha 1997

Fucimanová, M.: Sloh, Praha, STROM 1994

Hausenblas, O.: Vrátíme smysl hodinám češtiny? Jinočany 1992, 1994

Kožmín, Zdeněk. Tvořivý sloh. Praha, Victoria Publishing, 1995

Silberman M.: 101 metod pro aktivní výcvik a vyučování, Portál, Praha 1997

Jednotlivé články zadané k četbě z časopisů:

Český jazyk a literatura

Kritické listy (www.kritickemysleni.cz)

Webové stránky:

www.rvp.cz

www.kritickemysleni.cz

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK