PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Souvislá pedagogická praxe II - O02302047
Anglický název: Pedagogical practice II
Zajišťuje: Katedra biologie a environmentálních studií (41-KBES)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2011
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 14 [dny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Vysvětlení: P:0 X:0 E:1
Staré označení: PEPR
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: RNDr. Jan Řezníček, Ph.D.
Kategorizace předmětu: Biologie > Biologie, Antropologie, Buněčná fyziologie a biochemie, Vývojová biologie, Didaktika biologie, Ekologie, Entomologie, Ekologie a přírodní prostředí, Ekologie a etologie, Předměty širšího základu, Předměty obecného základu, Geobotanika, Genetika, Lidská a živočišná fyziologie, Hydrobiologie, Imunologie, Mikrobiologie, Molekulární biologie, Neurobiologie, Botanika nižších rostlin, Zoologie bezobratlých, Anatomie a fyziologie rostlin, Parazitologie, Molekulární biologie rostlin, Teoretická biologie, Zoologie obratlovců, Virologie, Botanika vyšších rostlin
Prerekvizity : O02302030
Je záměnnost pro: ON2302014
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: REZNICEK/PEDF.CUNI.CZ (28.09.2008)
Během souvislé pedagogické praxe si studenti prověří celkový přístup k učitelství,vztah k dětem, odbornou připravenost, komunikativní dovednosti,řídicí schopnosti,diagnostické dovednosti a sebereflexi. Je to velmi důležité období pro rozhodování posluchače, zda setrvá ve školství.
Literatura -
Poslední úprava: REZNICEK/PEDF.CUNI.CZ (28.09.2008)

Helus,Z. (1982: Pojetí žáka a perspektivy osobnosti. SPN.Praha.

Helus, Z. (1986): Edukační prostředí a účinnost vzdělávacího procesu. Životné prostredie,20:(6):289-291.

Helus,Z.(1988): Interakce učitel-žák jako faktor vzdělávací aktivity.Pedagogika.Praha.

Komenský,J.,A.( 1930):Didaktika velká. Dědictví Komenského. Praha.

Peseschkian,N.(1999): Příběhy jako klíč k dětské duši. Portál. Praha .

Matějček,Z.(1999): Co děti potřebují nejvíc. Portál. Praha.

Mádrová, E. (1998): Zkuste být dítětem. Portál. Praha.

Coleman,R., Gilles,B. (2001): 525 způsobů jak se stát lepším manažerem. Management Press.

Čáp, J,. Mareš, J.(2001):Psychologie pro učitele. Portál. Praha.

Lewis,D (1995): Tajemná řeč těla. Victoria publishing.Praha.

Pelikán, J. (1998): Základy empirických výzkumů pedagogických jevů. Karolinum. Praha.

Rieger,Z.(2000): Jak vidíme děti. Kurs RIAPS (nepublikováno)

Řezníček, J. (2004): Didaktika a učitelská etika v praxi. Pedagogická fakulta UK. Praha.

Sylabus -
Poslední úprava: REZNICEK/PEDF.CUNI.CZ (28.09.2008)

Souvislá pedagogická praxe II. se koná na gmnáziích během října s tím, že studenti vykonají praxi v obou studijních předmětech.To znamená, že student absolvuje 14 dní praxe. Náplní práce v předmětu biologie je provést 10 hospitačních náslechů v hodinách fakultních učitelů a 10 hodin vlastních výstupů.

Plánování: Praxe se plánuje několik měsíců předem, škola je přednostně vybrána za seznamu fakultních škol Pedf.UK., může být vybrána i z jiných škol. Oborový didaktik připraví pro fakultního učitele na gymnáziu formulář "Dohoda o provedení práce", který je podkladem pro finanční ohodnocení.

Realizace: Studenti konají praxi jednotlivě nebo ve dvoučlenných skupinách pod vedením fakultních učitelů. Posluchači prováději hospitace s rozborem hodin u fakultních učitelů (10 hodin). Samostatné vyučovací výstupy jsou doporučeny v celkovém počtu 10 hodin. Součástí samostatných výstupů je vyhledávání a studim literatury, studium pedagogické dokumentace,pořizování záznamu z hospitací, písemné přípravy na samostatné výstupy

a záznamy z dalších činností.

Náměty na sledování mimovyučovací práce ve školách během souvislé praxe: pedagogická rada, provozní porada, zájmové kroužky, dozory učitelů o přestávkách a v jídelně, účast v kulturně vzdělávací činnosti školy,spolupráce školy a rodiny, třídní schůzky.

Hodnocení studentů: V písemném hodnocení provedeném fakultním učitelem se u studenta hodnotí: celkový přístup k učitelství a vztah k dětem, odborná připravenost, komunikativní dovednosti,řídicí schopnosti,diagnostické dovednosti a sebereflexe, příprava na vyučování a účast v mimovyučovací činnosti školy. Praxe se uzavírá zápočtem.

The long term practise II. runs during October. During that time the students have to inspect 10 classes to see the experienced teacher. In addition the students perform their own 10 lessons during October. The students undertake the practice individual or in couples under the lead of the senior teacher. Each of the performed classes are analyzed by senior teacher. The student is supposed to study the special literature concerning the teaching and take part in all the school events. The evaluation of the students is done by folowing items: general approach to the teaching profession, professional skill, communication skill, ability of the leadership, proper behaviour in the class, niveau of the written preparing for the class. The student get credit as a conclusion.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK