PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Didaktika biologie III - O02302032
Anglický název: Didactics of biology III
Zajišťuje: Katedra biologie a environmentálních studií (41-KBES)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2011
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/2, KZ [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Staré označení: DIBI
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: RNDr. Jan Řezníček, Ph.D.
Kategorizace předmětu: Biologie > Biologie, Antropologie, Buněčná fyziologie a biochemie, Vývojová biologie, Didaktika biologie, Ekologie, Entomologie, Ekologie a přírodní prostředí, Ekologie a etologie, Předměty širšího základu, Předměty obecného základu, Geobotanika, Genetika, Lidská a živočišná fyziologie, Hydrobiologie, Imunologie, Mikrobiologie, Molekulární biologie, Neurobiologie, Botanika nižších rostlin, Zoologie bezobratlých, Anatomie a fyziologie rostlin, Parazitologie, Molekulární biologie rostlin, Teoretická biologie, Zoologie obratlovců, Virologie, Botanika vyšších rostlin
Prerekvizity : O02302031
Záměnnost : ON2302011
Je záměnnost pro: ON2302011
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: RNDr. Jan Řezníček, Ph.D. (04.02.2019)
Anotace a sylabus Obsah cvičení Didaktiky biologie II (dříve III) 1. Přístupy k řešení problémových situací ve výuce biologie, etika učitele biologie. 2. Podvádění studentů, strategie učitele k jeho minimalizaci v jednotlivých formách a metodách výuky biologie. 3. Základní odborné a didaktické chyby při výuce biologie. 4. Výuka pomocí MS PowerPoint prezentací. 5. Aplikace vybraných moderních metod do výuky biologie (brainstorming, brainpooling, práce s textem - skimming scanning, pojmové mapy). 6. Ukázky z biologické školní techniky (preparace ptáků a savců). 6. Environmentální výchova - možnost využití školicího centra MŽP (přednášky, studijní materiály). 7. Rozbory a hodnocení souvislých pedagogických praxí. 8. Návštěva a hospitace v hodinách biologie Anglického gymnázia v Praze 9. Rozbory hodin. 9. Návštěva a hospitace v hodinách biologie Německého gymnázia v Deutsche Schule Prag. Rozbory hodin.. Studijní opory: česká a zahraniční literatura,internetové zdroje, kosterní materiál obratlovců, zmražený materiál určený k preparaci Hodnocení: individiální zkoušení, kolokviální zkoušení, úroveň příprav na hodinu během praxí, úroveň power pointu, domácí seminární práce
Literatura -
Poslední úprava: REZNICEK/PEDF.CUNI.CZ (28.09.2008)

Helus,Z. (1982: Pojetí žáka a perspektivy osobnosti. SPN.Praha.

Helus, Z. (1986): Edukační prostředí a účinnost vzdělávacího procesu. Životné prostredie,20:(6):289-291.

Helus,Z.(1988): Interakce učitel-žák jako faktor vzdělávací aktivity.Pedagogika.Praha.

Bláha, A., I.(1948): Ethika jako věda. Atlantis. Brno .

Doležalová,J., Lašek,J.(2002): Vybraná témata z pedagogiky a psychologie. Gaudeamus. Hradec Králové.

Komenský,J.,A.( 1930):Didaktika velká. Dědictví Komenského. Praha.

Matějček,Z. Dytrych, Z.(1994): Děti, rodina a stres. Galén, Praha.

Satirová ,V.(1994:) Kniha o rodině. Svan. Praha.

Peseschkian,N.(1999): Příběhy jako klíč k dětské duši. Portál. Praha .

Matějček,Z.(1999): Co děti potřebují nejvíc. Portál. Praha.

Mádrová, E. (1998): Zkuste být dítětem. Portál. Praha.

Helus,Z.(1982):Pojetí žáka a perspektivy společnosti. SPN Praha.

Helus,Z.(1987: Vyznat se v dětech..SPN. Praha.

Matejček,Z., Pokorná,M.(1998): Radosti a strasti H+H. Prah.

Coleman,R., Gilles,B. (2001): 525 způsobů jak se stát lepším manažerem. Management Press.

Skoblík,J.(1997):Přehled křesťanské etiky.Karolinum. Praha.

ISBN 80-7184-357-1

Čáp, J,. Mareš, J.(2001):Psychologie pro učitele. Portál. Praha.

ISBN 80-7178-463-X

Vágnerová, M.: Psychologie školního dítěte. Praha :Karolinum, 1997

Ondráčková,J.:Co je úmluva o právech dítěte. Český Helsinský výbor. Praha 1996

Lorenz,K.(1990): 8 smrtelných hříchů Panorama.Praha.

Lewis,D (1995): Tajemná řeč těla. Victoria publishing.Praha.

Pelikán, J. (1998): Základy empirických výzkumů pedagogických jevů. Karolinum. Praha.

Guth, J. (1915): Společenský katechismus. Grégr a syn. Praha

Rieger,Z.(2000): Jak vidíme děti. Kurs RIAPS (nepublikováno)

Sylabus -
Poslední úprava: REZNICEK/PEDF.CUNI.CZ (12.02.2010)

počet hodin:Anotace a sylabus

Obsah cvičení Didaktiky biologie II (dříve III)

1. Přístupy k řešení problémových situací ve výuce biologie, etika učitele biologie.

2. Podvádění studentů, strategie učitele k jeho minimalizaci v jednotlivých formách a metodách výuky biologie.

3. Základní odborné a didaktické chyby při výuce biologie.

4. Výuka pomocí MS PowerPoint prezentací.

5. Aplikace vybraných moderních metod do výuky biologie (brainstorming, brainpooling, práce s textem - skimming scanning, pojmové mapy).

6. Ukázky z biologické školní techniky (preparace ptáků a savců).

7. Environmentální výchova - možnost využití školicího centra MŽP (přednášky, studijní materiály).

8. Rozbory a hodnocení souvislých pedagogických praxí.

9. Návštěva a hospitace v hodinách biologie Anglického gymnázia v Praze 9. Rozbory hodin.

10. Návštěva a hospitace v hodinách biologie Německého gymnázia v Deutsche Schule Prag. Rozbory hodin..

Studijní opory: česká a zahraniční literatura,internetové zdroje, kosterní materiál obratlovců, zmražený materiál určený k preparaci

Hodnocení: individiální zkoušení, kolokviální zkoušení, úroveň příprav na hodinu během praxí, úroveň power pointu, domácí seminární práce

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: RNDr. Jan Řezníček, Ph.D. (04.02.2019)

100% účast na seminářích

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK