PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Souvislá pedagogická praxe I - O02302030
Anglický název: Pedagogical practice I
Zajišťuje: Katedra biologie a environmentálních studií (41-KBES)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2010
Semestr: letní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 14 [dny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Je zajišťováno předmětem: ON2302009
Staré označení: PEPR
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: RNDr. Jan Řezníček, Ph.D.
Kategorizace předmětu: Biologie > Biologie, Antropologie, Buněčná fyziologie a biochemie, Vývojová biologie, Didaktika biologie, Ekologie, Entomologie, Ekologie a přírodní prostředí, Ekologie a etologie, Předměty širšího základu, Předměty obecného základu, Geobotanika, Genetika, Lidská a živočišná fyziologie, Hydrobiologie, Imunologie, Mikrobiologie, Molekulární biologie, Neurobiologie, Botanika nižších rostlin, Zoologie bezobratlých, Anatomie a fyziologie rostlin, Parazitologie, Molekulární biologie rostlin, Teoretická biologie, Zoologie obratlovců, Virologie, Botanika vyšších rostlin
Záměnnost : ON2302009, O02302077
Je prerekvizitou pro: O02302047
Je záměnnost pro: O02302077
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: REZNICEK/PEDF.CUNI.CZ (30.09.2008)
Během souvislé pedagogické praxe si studenti prověří svůj celkový přístup k učitelství,vztah k dětem, odbornou připravenost, komunikativní dovednosti,řídicí schopnosti,diagnostické dovednosti a sebereflexi. Je to velmi důležité období pro rozhodování posluchače, zda setrvá ve školství. Studijní opory:rozhovor s lektorem, rozbory hospitací a odučených hodin, odborná literatura, internet, video, power point,přednášky a literatura z kurzů Didaktika I a Didaktika II Hodnocení: individuální, kolokviální, seminární práce, aktivita při řešených problémech bšěhem hospitací a výstupů, hodnocení vrozených vlastností pro výkon učitelského povolání, kompenzace
Literatura
Poslední úprava: REZNICEK/PEDF.CUNI.CZ (30.09.2008)

Helus,Z. (1982: Pojetí žáka a perspektivy osobnosti. SPN.Praha.

Helus, Z. (1986): Edukační prostředí a účinnost vzdělávacího procesu. Životné prostredie,20:(6):289-291.

Helus,Z.(1988): Interakce učitel-žák jako faktor vzdělávací aktivity.Pedagogika.Praha.

Komenský,J.,A.( 1930):Didaktika velká. Dědictví Komenského. Praha.

Peseschkian,N.(1999): Příběhy jako klíč k dětské duši. Portál. Praha .

Matějček,Z.(1999): Co děti potřebují nejvíc. Portál. Praha.

Mádrová, E. (1998): Zkuste být dítětem. Portál. Praha.

Coleman,R., Gilles,B. (2001): 525 způsobů jak se stát lepším manažerem. Management Press.

Čáp, J,. Mareš, J.(2001):Psychologie pro učitele. Portál. Praha.

Lewis,D (1995): Tajemná řeč těla. Victoria publishing.Praha.

Pelikán, J. (1998): Základy empirických výzkumů pedagogických jevů. Karolinum. Praha.

Rieger,Z.(2000): Jak vidíme děti. Kurs RIAPS (nepublikováno)

Řezníček, J. (2004): Didaktika a učitelská etika v praxi. Pedagogická fakulta UK. Praha.

Sylabus
Poslední úprava: REZNICEK/PEDF.CUNI.CZ (16.01.2012)

Souvislá pedagogická praxe I. se koná na zakladních školách vždy během března a v dubna s tím, že studenti vykonají praxi v obou studijních předmětech.To znamená, že student absolvuje 14 dní praxe. Náplní práce v předmětu biologie je provést 10 hospitačních náslechů v hodinách fakultních učitelů a 10 hodin vlastních výstupů.
Plánování: Praxe se plánuje několik měsíců předem, škola je přednostně vybrána za seznamu fakultních škol Pedf.UK., může být vybrána i z jiných škol. Oborový didaktik připraví pro fakultního učitele na ZŠ formulář "Dohoda o provedení práce", který je podkladem pro finanční ohodnocení.
Realizace: Studenti konají praxi jednotlivě nebo ve dvoučlenných skupinách pod vedením fakultních učitelů. Posluchači prováději hospitace s rozborem hodin u fakultních učitelů (10 hodin). Samostatné vyučovací výstupy jsou doporučeny v celkovém počtu 10 hodin. Součástí samostatných výstupů je vyhledávání a studim literatury, studium pedagogické dokumentace,pořizování záznamu z hospitací, písemné přípravy na samostatné výstupy
a záznamy z dalších činností.
Náměty na sledování mimovyučovací práce ve školách během souvislé praxe: pedagogická rada, provozní porada, zájmové kroužky, doučovací hodiny, dozory učitelů o přestávkách a v jídelně, účast v kulturně vzdělávací činnosti školy,spolupráce školy a rodiny, třídní schůzky.
Hodnocení studentů: V písemném hodnocení provedeném fakultním učitelem se u studenta hodnotí: celkový přístup k učitelství a vztah k dětem,odborná připravenost, komunikativní dovednosti,řídicí schopnosti,diagnostické dovednosti, příprava na vyučování a účast v mimovyučovací činnosti školy. Praxe se uzavírá zápočtem.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK