PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Výchova zážitkem - O02214106
Anglický název: Experiential education ("Learning by Doing")
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2010
Semestr: letní
E-Kredity: 0
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (25)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PaedDr. Zdeňka Hanková, Ph.D.
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: HANKOVAZ/PEDF.CUNI.CZ (24.10.2010)
Utřídit systém zážitkové pedagogiky.včetně artefiletiky a dramatické výchovy v návaznosti na arteterapii a dramaterapii jako zdroje. Teoretické znalosti čerpat z praktických ? zážitkových programů se studenty, tak zároveň vytvářet metodický základ pro budoucí praxi studentů. Vedlejším cílem této formy seminářů je vytváření dobře fungující skupiny (poznáváním sebe i druhých k důvěře, principy spolupráce apod.) a současně posun v osobnostním rozvoji studentů.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: HANKOVAZ/PEDF.CUNI.CZ (24.10.2010)

Seznámit studenty s pojmy, cíli a prostředky zážitkové pedagogiky.

Literatura
Poslední úprava: HANKOVAZ/PEDF.CUNI.CZ (05.11.2009)

? Franc,D., Zounková,D., Martin,A.: Učení zážitkem a hrou, Compruter Press, Brno2007

? Jirásek,I: Zážitková pedagogika: časopis Gymnasion č.1 2004

? PŠL: Zlatý fond her I. , Portál, Praha 2002

? Kasíková,H.: Kooperativní učení, kooperativní škola, Portál, Praha 1997

? Valenta,J.: Učit se být, Strom, Praha 2003 II.vydání nebo Osobnostní a sociální výchova a její cesty k žákovi, AISIS, Kladno 2006

? Srb,V. a kol. OS Projekt Odyssea: Jak na osobnostní a sociální výchovu, Odyssea, Praha 2007, II. vydání

Sylabus -
Poslední úprava: HANKOVAZ/PEDF.CUNI.CZ (24.10.2010)

Obsah kurzu

pojetí pojmu zážitková pedagogika

cíle ZP jako výchovy prožitkem, cíle didaktické

potřeba aktivních prostředků výchovy - učení, globální výchova,holistický přístup

proces učení, Kolbův cyklus učení, metodologie ZP (motivace, akce, zpětná vazba)

zdroje:

výchova v přírodě (dobrodružstvím, výzvou; projekty PŠL, Outward Bound apod.)

dramatická výchova, dramaterapie

artefiletika

arteterapie (Etický kodex arteterapeuta )

hra - život jako, znaky, zásady, pravidla, reflexe

osobnostní rozvoj, komfortní zóna, typy inteligence

skupina, kooperace, vedení, role

determinace správné volby prostředků (pro koho, pro jaký cíl, okolnosti),dramaturgie

osobnost lektora, učitele, instruktora, syndrom vyhoření

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK