PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Problematika kázně ve školách - O02214026
Anglický název: Discipline issues in schools
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2012
Semestr: oba
E-Kredity: 3
Rozsah, examinace: 2/1, Z [HT]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (neurčen)
letní:neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Staré označení: PKŠK
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: prof. PaedDr. Stanislav Bendl, Ph.D.
Prerekvizity : O02214008
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: BENDL/PEDF.CUNI.CZ (06.10.2010)
Anotace: Kurz seznamuje studenty s problematikou kázně a mravní výchovy ve škole. Popisuje projevy nekázně žáků ve škole a jejich diagnostiku, analyzuje příčiny nekázně, prezentuje zásady vedení žáků ke kázni. V rámci kurzu jsou diskutovány možnostmi prevence a nápravy neukázněného chování dětí ve škole.
Cíl předmětu
Poslední úprava: BENDL/PEDF.CUNI.CZ (06.10.2010)

Cíl:

Primárním cílem předmětu je seznámit studenty s problematikou školní kázně, popsat a analyzovat základní projevy nekázně žáků a jejich příčiny. Sekundárním cílem je vést studenty k prevenci a řešení nekázně žáků ve školách. Na konci kurzu by měli studenti prokázat, že mají relativně ucelený přehled o problematice kázně a že se orientují v základní odborné literatuře vztahující se ke kázni a mravní výchově.

Literatura
Poslední úprava: BENDL/PEDF.CUNI.CZ (06.10.2010)

Literatura:

BENDL,S. Školní kázeň. Metody a strategie. Praha : ISV, 2001.

BENDL,S. Jak předcházet nekázni. Praha : ISV, 2003.

BENDL,S. Kázeňské problémy ve škole. Praha : Triton, 2004.

CANGELOSI,J.S. Strategie řízení třídy. Praha : Portál, 1994.

KYRIACOU,CH. Klíčové dovednosti učitele. Praha : Portál, 1996.

LANGOVÁ,M. a kol. Učitel v pedagogických situacích. Praha : Karolinum, 1992.

PAŘÍZEK,V. Učitel v nezvyklé školní situaci. Praha : 1990.

PETTY,G. Moderní vyučování. Praha : Portál, 1996.

ŘÍČAN,P. Agresivita a šikana mezi dětmi. Praha : Portál, 1995.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: BENDL/PEDF.CUNI.CZ (06.10.2010)

Požadavky k zápočtu:

  • docházka na semináře: 75% (nezávisle na tom, zda je někdo nemocný nebo není),
  • vypracování zadaných úkolů (eseje, výzkumné sondy aj.).
  • prostudovaná odborná literatura (2 knížky z nabídky studijní literatury).

Sylabus
Poslední úprava: BENDL/PEDF.CUNI.CZ (06.10.2010)

Sylabus:

  • kázeň a obsahově blízké pojmy,
  • filozofické, biologické, psychologické a sociologické aspekty kázně a mravní výchovy,
  • cíl a funkce školní kázně,
  • projevy nekázně v dnešní škole,
  • příčiny nekázně žáků,
  • kázeňské metody a prostředky,
  • prevence a řešení nekázně žáků ve škole,
  • institucionální cesta neukázněného žáka.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK