PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Rozvoj didaktických dovedností učitele - O02214015
Anglický název: Developing Students´ Didactic Skills in Teacher Training
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2009
Semestr: oba
E-Kredity: 3
Rozsah, examinace: 1/2, Z [HT]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (20)
letní:neurčen / neurčen (20)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Staré označení: RDDU
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: PaedDr. Nataša Mazáčová, Ph.D.
Prerekvizity : O02214008
Záměnnost : O02314072
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: MOJZISO/PEDF.CUNI.CZ (31.03.2009)
1. Rozvoj klíčových didaktických dovedností studenta učitelství. 2. Rozvoj schopnosti studenta diagnostikovat vlastní pedagogickou činnost. 3. Rozvoj sebereflektivních schopností studenta. 4. Uvést studující do pochopení podstaty a významu cílené spolupráce s fakultním učitelem v průběhu pedagogické praxe. Obsah kurzu Teoretická část 1. Učitel, učitelská profese. 2. Didaktické dovednosti učitele, dovednostní struktura začínajícího učitele - studenta učitelství. 3. Soudobé teorie vzdělávaní s důrazem na pedagogicke strategie učitelů. 4. Pedagogická komunikace s důrazem na rozvíjení komunikativních dovedností. Praktická část 1. Mikrovyučování zaměřené na rozvoj didaktických dovedností studenta učitelství. 2. Sebereflexe studenta, jeho sebepojetí vzhledem k nárokům pedagogické praxe (zaměřeno zvláště na didaktické dovednosti). 3. Pedagogicke výstupy na fakultních školách s následnými rozbory za účasti fakultních učitelů. Témata kursu je možné doplnit a rozšířit podle zájmu studentů např. o téma Metodologie práce studenta na fakultní škole, Možnosti využití některých diagnostických metod při pedagogické praxi.
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Daniela Nováková, Ph.D. (06.06.2006)

BERTRAND,Y.: Soudobé teorie vzdělávání. Praha: Portál, 1998.

HRABAL,V. : Jaký jsem učitel ? Praha: SPN, 1988.

MAREŠ,J.-KŘIVOHLAVÝ,J. : Komunikace ve škole. Brno: 1995.

MAZÁČOVÁ,N.: Pedagogické dovednosti studenta učitelství a možnosti jejich rozvíjení. Disertační práce.

Praha: Pedagogická fakulta UK, 2002.

MAZÁČOVÁ,N.: Průzkum odtíží pedagogických dovedností studentů učitelství. IN: Sborník z konference Profesní růst učitele. Brno: MU, 2002.

MAZÁČOVÁ,N.: Rozvíjení pedagogických dovedností studentů učitelství v průběhu klinického semestru. IN:

Švec,V.: Monitorování a rozvoj pedagogických dovedností. Brno: Paido, 2000.

SKALKOVÁ,J.: Obecná didaktika. Praha: ISV, 1999.

SPILKOVÁ,V.: Proměny primární školy a vzdělávání učitelů v historicko srovnávací perspektivě. Praha: Pedagogická fakulta UK, 1997.

ŠTECH,S. : Výzkumné šetření: Stát se učitelem. Praha: Pedagogická fakulta UK, 1995.

ŠVEC,V. a kol. : Praktikum didaktických dovedností. Brno: PF MU, 1996.

ŠVEC.V.: Klíčové dovednosti ve vyučování a výcviku. Brno: MU, 1998.

TOLLINGEROVÁ, D. a kol.: K teorii učebních činností. Praha: SPN, 1986.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK