PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Alternativní pedagogika - O02214010
Anglický název: Alternative Pedagogy
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2013
Semestr: oba
E-Kredity: 3
Rozsah, examinace: 2/1, Z [HT]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (neurčen)
letní:neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Staré označení: ALPE
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: PhDr. Daniela Nováková, Ph.D.
Prerekvizity : O02214008
Záměnnost : O2214060, O2214115
Je záměnnost pro: O2214060, O2214061
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: NOVAKOD/PEDF.CUNI.CZ (08.02.2011)
Výklad, studium materiálů o alternativním školství, reflexe na náslechy v alternativních školách, badatelská činnost, týkající se vybraného tématu.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: NOVAKOD/PEDF.CUNI.CZ (08.02.2011)

Cílem kurzu je vybavit studenty základními informacemi o vzniku a vývoji reformních snah ve školství vCíle světě a u nás. Seznámí se s konkrétními alternativními koncepcemi a to jednak formou náslechů v alternativních školách a v následných reflexních seminářích. Po skončení kurzu by studenti měli být schopni posoudit možnosti alternativních pojetí vyučování v podmínkách současné české školy.

Literatura
Poslední úprava: PhDr. Daniela Nováková, Ph.D. (06.06.2006)
Odborná literatura:
CARLGREN, F. Výchova ke svobodě. Praha-Zlín : Baltazar, 1991.

Kovaliková, S.: Integrovaná tematická výuka. Kroměříž, Spirála 1995

Ludwig, H. a kol.: Vychováváme a vzděláváme s Marií Montessoriovou. Praha, ČS EFFE 2000

Montessori, M.: Tajuplné dětství. Praha, SPS 1998

Montessori, M.: Objevování dítěte. Praha, SPS 2001

Montessori, M.: Absorbující mysl. Praha, SPS 2003

Pol, M.: Waldorfské školy: izolovaná alternativa nebo zajímavý podnět pro jiné školy. Brno, FFMU 1995

Průcha, J.: Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Praha, Portál 2001

Rýdl, K.: Alternativní pedagogická hnutí v současné společnosti. Brno, Zeman 1994

Rýdl, K.: Jak dosáhnout spoluodpovědnosti žáka. Daltonský plán jako výzva. Praha, Strom 1998

Rýdl, K.: Principy a pojmy pedagogiky Marie Montessori. Praha, Public History 1999

Rýdl, K.: Peter Petersen a pedagogika jenského plánu. Praha, ISV 2001

Rýdl, K.: Inovace školských systémů. Praha, ISV 2003

Schoenebeck, H.: Texty k postpedagogickému myšlení. Pardubice 2000.

Schoenebeck, H.: Škola s přívětivou tváří. Pardubice 2001

Steiner, R.: Výchova dítěte z hlediska duchovní vědy. Praha, Baltazar 1993

Wenke, H. - Roehner, R.: Ať žije škola. Daltonská výuka v praxi. Brno, Paido 2000

Zelina, M.: Alternatívne školstvo.Bratislava, IRIS 2000

Zelinková, O.: Pomoz mi, abych to dokázal. Praha, Portál 1997

Zuzák, T.: Hledání vztahu k dítěti ve waldorfské pedagogice. Ostrava, PedF OU 1998

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: NOVAKOD/PEDF.CUNI.CZ (08.02.2011)

Podmínkou splnění předmětu je aktivní účast a zpracování projektu

Sylabus -
Poslední úprava: NOVAKOD/PEDF.CUNI.CZ (26.08.2012)

-

- Vymezení pojmů alternativní pedagogiky, způsoby členění u různých autorů, výzkumy efektivnosti alternativních pedagogických koncepcí.
- Pedagogika Marie Montessori.
- Daltonský plán.
- Waldorfská pedagogika.
- Jenský plán.
- Homeschooling.

- Antipedagogika.

- Summerhill.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK