PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Základy sociální pedagogiky - O02214004
Anglický název: Fundamentals of Social Pedagogy
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2013
Semestr: oba
E-Kredity: 2
Rozsah, examinace: 1/1, Z+Zk [HT]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (20)
letní:neurčen / neurčen (20)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Vysvětlení: Rok3
Staré označení: ZSPG
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: prof. PaedDr. Stanislav Bendl, Ph.D.
Jan Svatoš
Kategorizace předmětu: Pedagogika > Pedagogika a psychologie pro učitele
Záměnnost : OBPP14002
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: BENDL/PEDF.CUNI.CZ (06.10.2009)
Anotace: Předmět seznamuje studenty se současným pojetím sociální pedagogiky u nás a ve světě. Nabízí studentům různé pohledy na problematiku výchovy, zejména na její sociální souvislosti. Pozornost je věnována sociální výchově, pedagogice prostředí, problematice sociálních deviací, oblasti práce s rizikovými a sociálně znevýhodněnými skupinami. Kurz představuje studentům významné osobnosti sociální pedagogiky, analyzuje jejich sociální a vychovatelskou činnost, hledá v jejich práci a díle inspiraci pro dnešní dobu. Předmět se rovněž zaměřuje na metody a techniky zkoumání otázek dané disciplíny.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: BENDL/PEDF.CUNI.CZ (06.10.2009)

Cíl předmětu:

Primárním cílem předmětu je zvýšení sociální kompetence budoucích pedagogických pracovníků, získání vědomostí a dovedností, které mohou absolventi uplatnit v praxi v oblasti preventivního působení. Sekundárním cílem je ukázat studentům, v jakých oblastech školního života lze uplatňovat poznatky sociální pedagogiky.

Literatura -
Poslední úprava: BENDL/PEDF.CUNI.CZ (06.10.2009)

Literatura:

BENDL,S. Školní kázeň. Metody a strategie. Praha : ISV, 2001.

BENDL,S. Prevence a řešení šikany ve škole. Praha : ISV, 2003.

BENDL,S. Jak předcházet nekázni aneb kázeňské prostředky. Praha : ISV, 2004.

BENDL,S. Kázeňské problémy ve škole. Praha : Triton, 2004.

HOPF,A. Sociální pedagogika pro učitele. Praha : PedF UK, 2001.

KLAPILOVÁ,S. Kapitoly ze sociální pedagogiky. Olomouc : UP, 1996.

KOLÁŘ,M. Bolest šikanování. Praha : Portál, 2001.

PRŮCHA,J. Multikulturní výchova. Praha : ISV, 2001.

PRŮCHA,J. Interkulturní psychologie. Praha : Portál, 2004.

PRŮCHA, J. Multikulturní výchova. Příručka (nejen) pro učitele. Praha : Triton, 2006.

PŘADKA,M.; KNOTOVÁ,D.; FALTÝSKOVÁ,J. Kapitoly ze sociální pedagogiky. Brno :

MU, 1998.

ŘÍČAN,P. Agresivita a šikana mezi dětmi. Praha : Portál, 1995.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: BENDL/PEDF.CUNI.CZ (06.10.2010)

Požadavky k zápočtu:

  • docházka na semináře: 75% (nezávisle na tom, zda je někdo nemocný nebo není),
  • vypracování zadaných úkolů (eseje, výzkumné sondy aj.).

Požadavky ze zkoušce:

  • prostudované tematické okruhy ke zkoušce (vyučující zadává na úvodním semináři),
  • prostudovaná odborná literatura (4 knížky ze seznamu studijní literatury, který předkládá vyučující na úvodním semináři).

Sylabus -
Poslední úprava: BENDL/PEDF.CUNI.CZ (06.10.2009)

Sylabus:

  • historický vývoj sociální pedagogiky,
  • významné osobnosti sociální pedagogiky,
  • vztah sociální pedagogiky k jiným disciplinám,
  • filozofické, biologické, psychologické a sociologické aspekty chování,
  • cíl, předmět, definice, pracovní pole sociální pedagogiky,
  • funkce a úkoly sociální pedagogiky,
  • pojetí sociální pedagogiky,
  • sociálněpedagogická komunikace,
  • prostředí a výchova,
  • ohrožené děti a práva dítěte,
  • multikulturní výchova a interkulturní vzdělávání,
  • výzkumné metody používané v sociální pedagogice.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK