PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Výzkum v didaktice matematiky I - O02210091
Anglický název: Research in mathematics education I
Zajišťuje: Katedra matematiky a didaktiky matematiky (41-KMDM)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2012
Semestr: oba
E-Kredity: 5
Rozsah, examinace: 1/2, KZ [HT]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (999)
letní:neurčen / neurčen (999)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Staré označení: VDM
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: prof. RNDr. Naďa Vondrová, Ph.D.
prof. RNDr. Jarmila Novotná, CSc.
Kategorizace předmětu: Matematika > Didaktika matematiky
Záměnnost : ON2310303
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: STEHLIKO/PEDF.CUNI.CZ (30.08.2008)
Kurz je zaměřen na akční výzkum a analýzu reálné výuky. Podkladem jsou videozáznamy výuky matematiky z různých zemí včetně České republiky. Nejde o porovnání jednotlivých zemí, chceme se učit (a) dívat se na hodinu a rozpoznávat důležité jevy, (b) učit se novým metodám a zamyslet se nad tím, jaké metody používáme my. Analýzy hodin jsou dělány z zejména pozice konstruktivistického přístupu k výuce.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: STEHLIKO/PEDF.CUNI.CZ (30.08.2008)

Cílem předmětu je seznámit studenty s různými výzkumnými technikami v didaktice matematiky.

Literatura -
Poslední úprava: STEHLIKO/PEDF.CUNI.CZ (30.08.2008)
  • Gavora, P.: Výzkumné metody v pedagogice, Paido, Brno 1996
  • Chráska, M.: Didaktické testy, Paido, Brno 1999
  • Průcha J.: Pedagogický výzkum - uvedení do teorie a praxe, vydavatelství Karolinum, Praha 1995
  • Surynek, A. a kol.: Základy sociologického výzkumu, Management Press, Praha 2001
  • Švec, Š. a kol.: Metodológia vied o výchove, IRIS, Bratislava 1998
  • Hejný, M., Kuřina, F. Dítě, škola, matematika: Konstruktivistické přístupy k vyučování. Praha: Portál, 2001.
  • Hejný, M., Novotná, J., Stehlíková, N. (Eds.) 25 kapitol z didaktiky matematiky. Praha: PedF UK, 2004.

Metody výuky -
Poslední úprava: STEHLIKO/PEDF.CUNI.CZ (30.08.2008)

Semináře, samostudium.

Sylabus -
Poslední úprava: STEHLIKO/PEDF.CUNI.CZ (30.08.2008)

Obsah předmětu:

  • výzkumné metody v didaktice matematiky
  • studium odborných článků s výsledky výzkumu
  • analýza hodin zaznamenaných na videu
  • příprava a realizace vlastního výzkumu, sepsání výzkumné zprávy

Práce v semináři může vést i k zadání diplomové práce.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK