PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Didaktika výtvarné výchovy II, III - O01321903
Anglický název: Didactics of Art Education II, III
Zajišťuje: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2019
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (40)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Staré označení: DIVV
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. Magdalena Novotná, Ph.D.
Kategorizace předmětu: Umění > Předměty obecného základu
Prerekvizity : O01321902
Záměnnost : O01321053, O01321164
Je záměnnost pro: O01321904
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: NOVOM8AP (05.09.2014)
Didaktika výtvarné výchovy 2: Percepce a interpretace uměleckých děl, jejich zapojení do výtvarné výchovy. Možnosti galerijní edukace. Výtvarná výchova jako tvořivě výrazová disciplína na primárním stupni vzdělávání. Didaktika výtvarné výchovy 3: Obsahy a učivo ve výtvarné výchově - personalizační, socializační a enkulturační rovina obsahů ve Vv. Hodnocení ve výtvarné výchově, evaluace a autoevaluace, konceptová analýza. Didaktické materiály pro výtvarnou výchovu - učebnice, pracovní listy a sešity, odborná literatura. Funkční slovník ve výtvarné výchově.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: NOVOM8AP (05.09.2014)

Zabývat se otázkami vnímání vizuálního díla, možnostmi jeho interpretace a dalšího zapojení ve výtvarné výchově. Vytvořit předpoklady pro odpovědné a kompetentní a teoreticky reflektované rozhodování učitele v situacích výtvarné výchovy - motivující přípravu, vedení a hodnocení výtvarných činností včetně poučeného náhledu na ně. Rozvíjet schopnost poučeně reflektovat vlastní pedagogickou činnost. Číst odbornou literaturu a orientovat se v teorii výtvarné výchovy. Vytváření funkčního slovníku učitele.

Literatura -
Poslední úprava: NOVOM8AP (05.09.2014)

BLÁHA,J.; SLAVÍK,J. Průvodce výtvarným uměním V. 1.vyd.Praha : Práce, 1997.128 s. ISBN 80-208-0432-3

Fišer, Havlík, Horáček, R. Slovo, akce, obraz. Brno: MU 2010. ISBN 978-80-210-5389-2

Fulková, M. Když se řekne…vizuální gramotnost. In Výtvarná výchova 2002. č. 4.

Fulková, M., Novotná, M. Výtvarná výchova pro 6. a 7. roč. ZŠ a víceletá gymnázia.

                Praha: Fortuna 1997. ISBN 80-7168-382-5

Fulková, M., Novotná, M. Výtvarná výchova pro 8. a 9. roč. ZŠ a víceletá gymnázia.

                Praha: Fortuna 1999. ISBN 80-7168-591-7

HAZUKOVÁ,H. Příprava učitele na rozhodování ve výtvarné výchově I. 1.vyd.

Praha: Pedagogická fakulta UK,1994. 36 s. ISBN nemá

HAZUKOVÁ,H. Příprava učitele na rozhodování ve výtvarné výchově II. 1.vyd.

Praha: Pedagogická fakulta UK,1995. 57 s. ISBN nemá

HAZUKOVÁ,H.; DVOŘÁKOVÁ,M Situace ve výtvarné výchově. Liberec :

Technická univerzita v Liberci, 2002.  ISBN 80-7083-661-X.

HAZUKOVÁ,H.; DVOŘÁKOVÁ,M. Učitelovo rozhodování v situacích výtvarné výchovy

            Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2002. ISBN 80 -7083-660-1.

Roeselová, V. Řady a projekty ve výtvarné výchově. Praha : Sarah, 1997

 

Slavík, J. Hodnocení v současné škole. Praha: Portál 1999. ISBN 80-7178-262-9, s. 33-40,

SLAVÍK, J. Didaktika výtvarné výchovy III. Praha : UK 1990

Slavíková,V.; Slavík, J.; Hazuková, H. Výtvarné čarování. Praha . UK - PedF , 2000

ŠAMŠULA,P. Obrazárna v hlavě 1 - 2 . Výtvarná čítanka pro 2.- 5. ročník základní školy. 1.vyd. Praha : Práce 1996. 96 s. ISBN 80-208-0380-7.

ŠAMŠULA,P.; HIRSCHOVÁ,J. Průvodce výtvarným uměním IV.1.vyd. Praha: Práce,1994.128 s. ISBN 80-208-0008-5.

Třeštík, M. Umění vnímat umění. Praha: Gasset 2011. ISBN: 978-80-87079-15-7

Metody výuky -
Poslední úprava: NOVOM8AP (05.09.2014)

seminář

Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: Mgr. Magdalena Novotná, Ph.D. (12.09.2017)

Formy kontroly předmětu: zkouška

průběžné plnění úkolů v semestru písemnou formou, odevzdání v Moodle

Sylabus -
Poslední úprava: NOVOM8AP (05.09.2014)

* Klíčová slova:
vizuální kultura, umění, výtvarná percepce, interpretace, vizuálně obrazné vyjádření, imaginace, tvorba, znak, výraz, význam, forma, tvořivost, obsah, výtvarné vyjadřovací prostředky, výtvarné techniky a materiály, hodnocení, reflexe, sebereflexe,

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK