PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Didaktika výtvarné výchovy III - O01321165
Anglický název: Didactics of Art Education III
Zajišťuje: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/2, KZ [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (20)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Staré označení: DIVV
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Marie Fulková, Ph.D.
Kategorizace předmětu: Umění > Předměty obecného základu
Prerekvizity : O01321063, O01321134
Je prerekvizitou pro: O01321166
Je záměnnost pro: OK0621165, O01321904
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. Magdalena Novotná, Ph.D. (01.10.2019)
Předmět Didaktika Vv 3: didaktická analýza se zabývá studiem didaktických kategorií a možnostmi jejich uplatnění ve školní výtvarné výchově v návaznosti na platné kurikulární dokumenty. Seznamuje studenty s cíli, obsahem a prostředky výtvarné výchovy na primárním stupni vzdělávání. Navazuje na předměty v ateliéru a staví na praktických zkušenostech studentů s tvorbou a výtvarnými médii i na znalostech z teorie a dějin umění. Ukazuje konkrétní možnosti, jak učivo výtvarné výchovy uchopit pomocí výtvarných úkolů či projektů. Vede studenty k uvažování o obsahu předmětu v úrovni výstupů a kompetencí žáků a dále k reflexi náslechových praxí a dalších zkušeností získaných v prostředí školy. Cílem je vést studenty k transformaci vlastních zkušeností s uměleckou tvorbou do návrhu výtvarných úkolů. Předpokladem je reflexe předchozích zkušeností a znalostí v oboru, i hledání souvislostí se zkušenostmi získanými v předmětu Výtvarné portfolio. 1. Základní didaktické kategorie a jejich funkce. 2.-3. Učivo Vv: rozvíjení smyslové citlivosti, rozvoj smyslového vnímání 4.-5. Učivo Vv: komunikace ve Vv, aktéři, druhy a formy 6.-7. Učivo Vv: výtvarné dílo a jeho obsah 8. Estetika a kýč 9.-10. Učivo Vv: uplatňování subjektivity, subjektivní vyjádření obsahu, exprese, výtvarné dílo 11. Učivo Vv: rozvoj představivosti, představivost jako schopnost vytvářet mentální obrazy 12. Reflexe kurzu, shrnutí, návaznost na profesní portfolio.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: Mgr. Magdalena Novotná, Ph.D. (01.10.2019)

* Cíl výuky:
* Vytvořit předpoklady pro plně kvalifikované vyučování výtvarné výchovy: plánování, realizace a hodnocení výtvarných činností v primární škole.

Deskriptory
Poslední úprava: Mgr. Magdalena Novotná, Ph.D. (26.09.2020)

Předmět má Moodle kurz s názvem Didaktika Vv 3 O01321165 https://dl1.cuni.cz/user/index.php?page=0&perpage=20&contextid=0&id=4318&newcourse 

Kurz bude probíhat hybridní formou, to znamená kombinací distančního setkávání v době rozvržené výuky v prostředí MS TEAMS a samostatné práce. 

První TEAMS setkání 9.10. ve 14.25

Literatura -
Poslední úprava: Mgr. Magdalena Novotná, Ph.D. (15.09.2020)

DYTRTOVÁ, K., RAUDENSKÝ, M. Kotext. Tvar, zvuk a gesto, tvůrce, učitel a žák. Ústí nad Labem: FUD ÚJEP

a PedF UK 2015

FUKLOVÁ, M. Diskurs umění a vzdělávání. Jinočany: H&H 2008

KITZBERGEROVÁ. L. Didaktika výtvarné výchovy. Praha: PedF UK 2014. ISBN 978-80-7290-667-3 elektronický text

KAFKOVÁ, H.. Plánování výtvarných činností. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta 2019

 

CIKÁNOVÁ, K.: Kreslete si s námi. Praha, Aventinum 1992,1997

CIKÁNOVÁ, K.: Malujte si s námi. Praha, Aventinum 1993,1996

FULKOVÁ, M.; SLAVÍK, J.; NOVOTNÁ, M.: Výtvarná výchova 6. - 7., 8. - 9. roč. (učebnice)

JAŠURKOVÁ, P. Nápadník do hodin výtvarné výchovy. Brno: Edika 2015

ROESELOVÁ,V. Námět ve výtvarné výchově. Praha, Sarah 1995.

ROESELOVÁ,V. Řady a projekty ve výtvarné výchově. Praha, Sarah 1997

TULLET, H. Art workshops for children. New York: Phaidon, 2015

 

https://artsandculture.google.com/?hl=cs

https://www.ngprague.cz/vzdelavaci-programy/pro-pedagogy aj.

Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: Mgr. Magdalena Novotná, Ph.D. (08.09.2021)

 Formy kontroly předmětu: klasifikovaný zápočet

Zápočet bude udělen na základě aktivní účasti v přímé či distanční výuce (MS TEAMS) a odevzdání a obhájení průběžného zpracování úkolů

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK