PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Plavání III - O01320142
Anglický název: Swimming III
Zajišťuje: Katedra tělesné výchovy (41-KTV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: letní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/1, Z+Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (999)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Vysvětlení: Rok3
Staré označení: PLAV
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PaedDr. Irena Svobodová
Kategorizace předmětu: Sport > Předměty odborného základu
Prerekvizity : O01320065
Je neslučitelnost pro: OK0620142
Je prerekvizitou pro: O01320143
Je záměnnost pro: OK0620142
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: PaedDr. Irena Svobodová (11.10.2019)
Teoretické zvládnutí obsahu a organizace základní plavecké výuky. Problematika vedení plavecké výuky dětí v základním plaveckém výcviku.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: PaedDr. Irena Svobodová (11.10.2019)

Osvojení vědomostí, dovedností a zkušeností na úrovni "Instruktora plavání".

Deskriptory -
Poslední úprava: PaedDr. Irena Svobodová (21.10.2020)

V případě nutnosti zavedení distanční formy výuky bude tato výuka probíhat online ve virtuálním prostředí na platformě Microsoft Teams a to v podobě přednášek, konzultací k přednáškám, prezentací zadaných seminárních prací studentů včetně jejich analýzy a reflexí k těmto úkolům a diskuse k dané problematice.

Link: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=9468

Literatura -
Poslední úprava: PaedDr. Irena Svobodová (22.03.2019)

Hoch,M. a kol. Plavání-teorie a didaktika. Praha: SPN, 1983.

Hofer,Z. a kol. Technika plaveckých způsobů. Praha: UK, 2000.

Čechovská,I.,Miler,T. Plavání. Praha: Grada Publishing, 2001.

Pravidla plavání a dálkového plavání. Český svaz plaveckých sportů, 2002.

Miler,T. Záchranář - bezpečnost a záchrana u vody. Praha: VZS ČČK, 1999.

Bělková,T. Didaktika plavecké výuky. Praha: UK, 1994.

Dvořáková, H.,Engelthalerová, Z. a kol.(2017). Tělesná výchova na 1. stupni základní školy - kpt. 4.8 - Plavání. Praha: Karolinum.

Hrabinec,J. a kol. (2017). Tělesná výchova na 2. stupni základní školy - kpt.2.5 - Plavání. Praha: Karolinum.

Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: PaedDr. Irena Svobodová (22.03.2019)

Tematické okruhy ke zkoušce z plavání - (1 otázka z teorie + 1 otázka z metodiky)

A. Teorie

1)      Význam, úkoly a cíle plavání

2)      Rámcový vzdělávací program, školní vzdělávací program – plavecké výuky (klíčové kompetence, očekávané výstupy, učivo)

3)      Vliv plaveckého výcviku na rozvoj jednotlivých klíčových kompetencí

4)      Etapy plavecké přípravy  - didaktické aspekty výuky, metody výuky, organizační formy, využití her v plavecké výuce, bezpečnostní hlediska při výuce, plavecké pomůcky, nácvik plaveckých pohybů a dovedností

5)      Metodická a didaktická hlediska plavecké výuky dětí mladšího školního věku

6)      Legislativa povinné plavecké výuky dětí na 1. stupni ZŠ

7)      Pohybové schopnosti a jejich rozvoj v plavání

B. Metodika

Popis vybraného plaveckého způsobu – motýlek, znak prsa a kraul včetně startovního skoku a jednotlivých obrátek (technika, biomechanické zákonitosti provedení, metodika nácviku, průpravná cvičení)

Studenti mají tři pokusy k ukončení předmětu.

Sylabus -
Poslední úprava: PaedDr. Irena Svobodová (11.10.2019)

Vyučovací metody v plavání, didaktika plavání  dětí v základním a zdokonalovacím plaveckém výcviku, seznámení dětí s podmínkami, organizací, hygienou a bezpečností, výuka plavání podle věkových a výkonnostních skupin, používání plaveckých pomůcek, herní prvky a činnosti. 

Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: PaedDr. Irena Svobodová (30.09.2020)

Udělení zápočtu je podmíněno odevzdáním vypracovaných příprav na plaveckou výuku dětí mladšího školního věku. Ústní zkouška - teoretické znalosti.

 

Cíl a obsah předmětu, stejně jako požadavky na ukončení předmětu, zůstávají i v distanční výuce nezměněné, mění se pouze forma výuky.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK