PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Počítač jako didaktický prostředek a tvůrčí nástroj učitele - O01319177
Anglický název: Computer as a Teacher Educational Tool and Creative instrument
Zajišťuje: Katedra informačních technologií a technické výchovy (41-KITTV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2008
Semestr: letní
E-Kredity: 0
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/3, Z+Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Staré označení: PDPT
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. RNDr. Miroslava Černochová, CSc.
Ing. Irena Fialová, CSc.
Prerekvizity : O01319176
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: FIALO/PEDF.CUNI.CZ (23.09.2011)
Hlavním posláním studijního předmětu Počítač jako didaktický prostředek je seznámit studenty s postavením a se základními didaktickými způsoby využití informačních a komunikačních technologií ve výuce na 1.stupni ZŠ. Důraz je kladen jak na teoretické otázky související s využitím ICT ve školní edukaci, tak na praktické vyzkoušení některých aplikací ve výuce na 1.stupni ZŠ s cílem připravit budoucí učitele 1.stupně na trendy v implementaci ICT do vzdělávání. Východiskem je otázka, proč a jakým způsobem integrovat počítače do vzdělávání na 1.stupni ZŠ. Pozornost je věnována využití informačních elektronických zdrojů, služeb Internetu a výukových programů ve výuce na 1.stupni. ZŠ. Velký důraz je kladen na potřebu rozvíjet algoritmické myšlení žáků a na konstruktivistický přístup k učení. Součástí předmětu je i úvod do práce s programovacím prostředím LOGO a Imagine. Výuka předmětu probíhá s on-line podporou. Nutným předpokladem pro práci v předmětu jsou znalosti a dovednosti pracovat s počítačovými systémy na standardní úrovni v rozsahu předchozí výuky předmětů na KITTV a z pedagogicko-psychologických disciplín.
Literatura
Poslední úprava: FIALO/PEDF.CUNI.CZ (23.09.2011)

Odborná literatura:
BRDIČKA,B. Učení s počítačem. Skriptum PřF. Praha : PřF UK, 1996.
ČERNOCHOVÁ,M., KOMRSKA,T., NOVÁK,J. Využití počítače při vyučování. Náměty pro práci dětí s počítačem. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-272-6.
DOCKTERMAN,D.A. Great Teaching in the One Computer Classroom. Tom Snyder Productions, 1990.
KALAŠ,I.; BLAHO,A. ComeniusLOGO: tvorivá informatika. Bratislava : Slovenský ústav technickej normalizácie, 1998. ISBN 80-967999-0-8. 1.časť.
KALAŠ,I.; BLAHO,A. Nové osnovy informatiky na Slovensku. Programovanie? Používanie? Porozumenie. In: Sborník POŠKOLE´99 semináře o počítačích ve škole. s.128-133. ISBN 80-01-01970-5.
KALAŠ,I. Modely a scenáre používania IKT v školách. In: Sborník Národní konference o počítačích ve škole. Mezinárodní organizační výbor, 2003. ISBN 80-239-0418-3. Ed: M.Černochová, I.Fialová, S.Siňor.
KALAŠ,I. a kol. Informatika pre stredné školy. Bratislava : Slovenské pedagogické nakladateľstvo, 2001. ISBN 80-08-01518-7.
RAMBOUSEK,V. a kol. Práce s počítačem. Praha : Fortuna, 2003. 1. a 2.díl.
VANÍČEK,J., ŘEZNÍČEK,P. Informatika pro základní školu, I.díl. Brno : ComputerPress, 2004.
Infovek. http://www.infovek.sk.
Logotron. http://www.logo.com.
Učitelský spomocník. http://it.pedf.cuni.cz/
Webquest. http://www.webquest.cz

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: FIALO/PEDF.CUNI.CZ (20.10.2012)

- Aktivní přístup k zadaným úkolům v prostředí MOODLE na požadované úrovni
- Prezentace a obhájení seminární práce (tvůrčí práce v rámci témat výuky na dané téma) s prokázáním příslušné úrovně vědomostí dané problematiky a s prokázáním praktické způsobilosti

Sylabus -
Poslední úprava: FIALO/PEDF.CUNI.CZ (23.09.2011)

Postavení a funkce ICT ve vzdělávání
* ICT jako předmět studia, ICT jako nástroj k řešení problémů a úkolů, ICT jako edukační prostředí.
* Státní informační politika ve vzdělání: stav a její realizace v ČR. Projekt Infovek na podporu informatizace vzdělávání na Slovensku.
* Postavení informačních a komunikačních technologií na 1.stupni ZŠ v Rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělávání.

Modely využití ICT v edukaci na 1.stupni ZŠ
* Podle počtu počítačů ve třídě, typu aplikovaných programů, druhu technologie, v různých fázích výuky, podle uživatele.

Hlavní trendy implementace ICT do výuky a učení
* Práce s informacemi (vyhledávání informací - na Internetu)
* Pojmová mapa. Tvorba pojmových map.
* Řešení problémů. Strategie řešení a analýza vybraných školních úloh.
* Tvůrčí činnosti žáků s ICT.
* Konstruktivistický přístup k učení
* Algoritmizace

Rozvoj dovedností algoritmizace na 1.stupni ZŠ
* Origami
* Grafické obrazce
* Programovací jazyk Imagine.

Úvod do práce s Imagine
* Základní příkazy. Definování nových příkazů.
* Události. Procesy. Práce s více objekty.
* Grafický editor LogoMotion. Animace. Souřadnice
* Příkazy s proměnnými. Pohyby objektů.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK