PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Didaktika výchovy ke zdraví - O01317186
Anglický název: Didactics of Health Education
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2013
Semestr: letní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/1, Z+Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (25)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Vysvětlení: Rok4
Staré označení: VÝZD
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PaedDr. Eva Marádová, CSc.
Kategorizace předmětu: Učitelství > Pedagogika, Rodinná výchova
Korekvizity : O01317183, O01317185
Prerekvizity : O01215102, O01317182
Je korekvizitou pro: O01317183, O01317185
Je neslučitelnost pro: OK0617186
Je prerekvizitou pro: OK0617187, O01317187
Je záměnnost pro: OK0617186
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: MARADOVA/PEDF.CUNI.CZ (21.01.2011)
Pojetí předmětu se opírá o dokument WHO "Zdraví 21". Vychází z rámcových vzdělávacích programů pro základní vzdělávání, zejména z očekávaných výstupů v oblasti podpory zdraví na 1. stupni ZŠ. Poskytuje podklady pro implementaci klíčových témat do výuky. Studenti tvoří tematické plány pro jednotlivé ročníky, osvojují si specifické formy a metody práce s žáky (např. kooperativní učení, aktivní sociální učení, využívání pracovních listů). Preferován je konstruktivistický přístup k didaktické transformaci učiva a výuka všestranně rozvíjející zdravotní gramotnost žáků.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: MARADOVA/PEDF.CUNI.CZ (21.01.2011)

Cílem předmětu je rozvíjet kompetence budoucích učitelů nezbytné pro přípravu a realizaci programů podpory zdraví do školního kurikula v primárním vzdělávání. V předmětu studenti integrují odborné poznatky získané dosavadním studiem homogenní varianty "Výchova ke zdraví" do nových struktur a didakticky je transformují do projektů školní výuky.

Literatura
Poslední úprava: MARADOVA/PEDF.CUNI.CZ (21.01.2011)

BELZ, H.; SIEGRIST, M. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-479-6

HAVLÍNOVÁ, M. (ed.) Program podpory zdraví ve škole: rukověť programu Zdravá škola. Praha : Portál, 2006. 311 s. ISBN 80-7367-059-3

KYRIACOU, CH. Klíčové dovednosti učitele. Praha : Portál, 2004. ISBN 80-7178-965-8

LOKŠOVÁ, I.; LOKŠA, J. Pozornost, motivace, relaxace a tvořivost dětí ve škole. Praha : Portál, 1999. 199 s. ISBN 80-7178-205-X

MAŇÁK, J.; ŠVEC, V. Výukové metody. Brno : Paido, 2003. ISBN 80-7315-039-5

MARÁDOVÁ, E. Výchova ke zdraví: školní vzdělávací program. Praha : Fortuna, 2006. 45 s. ISBN 80-7168-973-4

PASCH, M. aj. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha : Portál, 1998.

Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha : MŠMT, 2009.

SLAVÍK, J. Hodnocení v současné škole. Praha : Portál, 1999. 190 s. ISBN 80-7178-262-9

ŠVEC, V.; FILOVÁ, H.; ŠIMONÍK, O. Praktikum didaktických dovedností. Brno : MU, 2003.

Učebnice pro ZŠ - Zdravý životní styl, Rodinná výchova, Péče o zdraví.

Sylabus -
Poslední úprava: MARADOVA/PEDF.CUNI.CZ (21.01.2011)

1.Implementace podpory zdraví do školního kurikula

2.Cíle výchovy ke zdraví v oblasti kognitivní, afektivní a behaviorální, rozvíjení kompetencí žáků.

3.Přístupy k tvorbě kurikula v oblasti podpory zdraví u nás i v zahraničí.

4.Metodika vymezování dílčích výukových cílů na základě očekávaných výstupů.

5.Úloha motivace ve výuce výchovy ke zdraví, aktivizace učení žáků.

6.Škola podporující zdraví - komplexní program rozvíjení zdravotní gramotnosti.

7.Volba forem a metod výuky, učebnice, pomůcky a další zdroje informací pro přípravu na výuku výchovy ke zdraví.

8.Hodnocení efektivity výuky, specifika pro výuku témat výchovy ke zdraví.

9.Příprava dílčích tematických plánů.

10.Příprava výuky pro jednotlivé vyučovací hodiny.

11.Prezentace vlastního pojetí výuky zaměřené na výchovu ke zdraví, sebereflexe.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK