PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Spolupráce školy a muzea - O01315V33
Anglický název: Cooperation of the school and the museum
Zajišťuje: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: zimní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/1, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (15)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. Petra Horská, Ph.D.
Třída: Volitelné předměty pro PS
Kategorizace předmětu: Pedagogika > Pedagogika a psychologie pro učitele
Prerekvizity : O01215018
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. Petra Horská, Ph.D. (05.09.2018)
Kurz je zaměřen na teoretické i praktické představení spolupráce školy a muzea v kontextu primárního vzdělávání a muzejně edukační činnosti konkrétního muzea. Studenti se seznámí s muzeem jako výchovně-vzdělávací institucí. V souvislostech současných vzdělávacích trendů a z hlediska konceptu tří fází školní návštěvy muzea budou hledat styčné plochy mezi edukačními cíli muzea a školy. V návaznosti na ně a na podkladě objektového učení budou promýšlet a vytvářet vlastní praktickou výukovou aktivitu a materiály. Součástí kurzu jsou exkurze do vybraných muzeí.
Cíl předmětu
Poslední úprava: Mgr. Petra Horská, Ph.D. (05.09.2018)

Předmět, jehož záměrem je podpořit dialog mezi školou a muzeem, má svým pojetím vést u studentů k naplňování těchto cílů:

·         Student považuje muzeum za specifické a plnohodnotné místo k učení, které při správném didaktickém zacílení vhodně doplňuje a rozvíjí obsahy školního vzdělávání.

·         Student nachází paralely mezi RVP ZV, prezentačními aktivitami (výstavy, expozice) a edukační nabídkou muzeí.

·         Student vlastními slovy objasní koncept tří fází školní návštěvy muzea, uvede jeho přednosti i obtíže s ním spjaté.

·         Student vlastními slovy objasní objektové učení jako základní metodu muzejní edukace.

·         Student v návaznosti na školní kurikulum, koncept tří fází školní návštěvy muzea, sbírkový fond a edukační nabídku vybraného muzea vytváří vlastní výukové aktivity.

Literatura
Poslední úprava: Mgr. Petra Horská, Ph.D. (05.09.2018)

 

BRABCOVÁ, Alexandra. (ed.) Brána muzea otevřená: průvodce na cestě muzea k lidem a lidí do muzea. Náchod: Juko; Praha: Nadace Open Society Fund, 2003. s. 583. ISBN 80-86213-28-5.

DOLEJŠKOVÁ, Petra. Tajemství muzea - pedagogický konstruktivismus a postupy programu RWCT v muzejně-pedagogické praxi určené žákům základních škol. In: Muzeum - muzejní a vlastivědná práce. 2011, roč. 49, č. 2, s. 24-29. ISSN 1803-0386.

FULKOVÁ, Marie, HAJDUŠKOVÁ, Lucie, SEHNALÍKOVÁ, Vladimíra. Galerijní a muzejní edukace 1. Praha:  Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta; Uměleckoprůmyslové muzeum v Praze, 2010. s. 23. ISBN 978-80-7290-535-5; 978-80-7101-111-8.

HEIN, George E. Learning in the Museum. Oxon, 2000.

HORSKÁ, Petra. Muzejní programy očima učitelů základních škol. In: Acta musealia suplementa: sborník příspěvků konference Muzeum a škola aneb Aby věci promluvily 20. a 22. března 2013. Zlín: Muzeum jihovýchodní Moravy, 2013. s. 26-28. ISBN 978-80-87130-28-5.

HORSKÁ, Petra. 2014. Výukové cíle edukačního programu v muzeu očima učitelů základních škol. Kultura, umění a výchova, 2(2) [cit. 2014-09-23]. ISSN 2336-1824. Dostupné z: http://www.kuv.upol.cz/index.php?seo_url=aktualni-cislo&casopis=7&clanek=42.

JAGOŠOVÁ, Lucie, JŮVA, Vladimír, MRÁZOVÁ, Lenka. Muzejní pedagogika: Metodologické a didaktické aspekty muzejní edukace. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-207-9.

JAGOŠOVÁ, Lucie, MRÁZOVÁ, Lenka. Aplikace rámcových vzdělávacích programů do přípravy muzejně-pedagogického programu. In: Muzeum a vzdělávací systém v České republice. Sborník příspěvků z V. celorepublikového kolokvia v Brně 11. - 12. listopadu 2008. Praha: Asociace muzeí a galerií ČR, 2010. s. 35 - 43. ISBN 978-80-86611-39-6.

JAGOŠOVÁ, Lucie, MRÁZOVÁ, Lenka. Objektové učení jako základ muzejní didaktiky. In: HORÁČEK, Martin, MYSLIVEČKOVÁ, Hana, ŠOBÁŇOVÁ, Petra. Muzejní pedagogika dnes. Sborník příspěvků z mezinárodní konference pořádané KVV PedF UP v Olomouci 6. 5. 2008. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2008. s. 225-236. ISBN 978-80-244-1993-0.

JAGOŠOVÁ, Lucie, JŮVA, Vladimír, MRÁZOVÁ, Lenka. Muzejní pedagogika: Metodologické a didaktické aspekty muzejní edukace. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-207-9.

JŮVA, Vladimír. Dětské muzeum: edukační fenomén 21. století. Brno: Paido, 2004. ISBN 80-7315-090-5.

ŠOBÁŇOVÁ, Petra. Edukační potenciál muzea. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012a. ISBN 978-80-244-3034-8.

ŠOBÁŇOVÁ, Petra. Muzejní edukace. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012b. ISBN 978-80-244-303-4.

 

 

Metody výuky
Poslední úprava: Mgr. Petra Horská, Ph.D. (05.09.2017)

Výuka vychází z metod a přístupů kritického myšlení. Dále kombinuje výklad doplněný o individuální i skupinovou práci studentů. Hospitace v muzeu.

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Petra Horská, Ph.D. (10.10.2018)

1. Muzeum a jeho funkce. Muzeum jako místo k učení. Koncept tří fází školní návštěvy muzea.
2. Objektové učení jako základní muzejně-didaktický přístup.
3. Exkurze do vybraného muzea -  Národní pedagogické muzeum a knihovna J. A. Komenského,
4. Výukové cíle edukačních programů v muzeu. Příprava žáků na návštěvu muzea - možné školní aktivity a projekty.
5. Exkurze do vybraného muzea - Muzeum hlavního města Prahy.
6. Pracovní list v muzea - ano nebo ne? Rozvinutí studentských nápadů a reflexí (didaktická analýza) - k zápočtové práci.

Vstupní požadavky
Poslední úprava: Mgr. Petra Horská, Ph.D. (05.09.2018)

Nejsou.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Petra Horská, Ph.D. (10.10.2018)

V návaznosti na koncept tří fází školní návštěvy muzea a principy objektového učení vytvoření a obhájení vlastní učební aktivity pro žáky 1. stupně ZŠ.

Účast na exkurzích v muzeích, aktivní práce v semináře, maximálně jedna absence.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK