PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Průpravné hry a cvičení - O01315097
Anglický název: Basic Drama Games and Exercises
Zajišťuje: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: zimní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/3, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Vysvětlení: Rok2
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. et Mgr. Irena Hanyš Holemá, Ph.D.
Kategorizace předmětu: Učitelství > Dramatická výchova
Prerekvizity : O01215012
Je neslučitelnost pro: OK0615097
Je prerekvizitou pro: O01315244
Je záměnnost pro: OK0615097
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. et Mgr. Irena Hanyš Holemá, Ph.D. (09.09.2019)
Kurz je zaměřen na osobnostně-estetický rozvoj studentů, na posílení vzájemné empatie ve skupině, na prohloubení schopnosti vnímat daný prostor, pracovat s ním a v něm. Důraz je kladen též ne rozvoj představivosti a fantazie jako základu tvořivé hry dramatické i nedramatické. Časová zátěž (5 kreditů): - přímá výuka na semináři: 36 hodin, práce na úkolech v Moodle a příprava na výuku: 30 hodin - příprava na prezentaci vlastní praxe: 60 hodin
Cíl předmětu -
Poslední úprava: Mgr. et Mgr. Irena Hanyš Holemá, Ph.D. (28.02.2018)

Využití různých druhů reálných i imaginárních podnětů jako motivujících stimulů pro dramatické hry a improvizace. Získání zkušeností pro realizace větších tematických celků. Seznámení se s metodologií průpravných her a cvičení.

Literatura
Poslední úprava: Mgr. Klára Martinovská, Ph.D. (20.09.2017)

ULRYCHOVÁ,I.; Drama a příběh, tvorba scénáře příběhového dramatu v Dv, DAMU,Praha2007
MORGANOVÁ,N.; SAXTONOVÁ, J.; Vyučování dramatu,  Komenský, Brno: PdF MU, 2003, 
BLÁHOVÁ, Krista; VACEK, Pavel; ULRYCHOVÁ, Irina; PROVAZNÍK, Jaroslav. Uvedení do systému školní dramatiky: Dramatická výchova pro učitele obecné, základní a národní školy. Praha: IPOS-ARTAMA-Sdružení pro tvořivou dramatiku, 1996. 84 s. ISBN 80-7068-070-9.
BUDÍNSKÁ, Hana. Hry pro šest smyslů: Kartotéka pro loutkáře i neloutkáře, kteří si umějí hrát s dětmi. 7., uprav. vyd. Praha: NIPOS-ARTAMA, 2008. 28, 16, 218 s. ISBN 978-80-7068-217-3.
MACHKOVÁ, Eva. Metodika dramatické výchovy: zásobník dramatických her a improvizací. 12. vyd. Praha: NIPOS, 2011. 156 s. ISBN 978-80-7068-250-0.
MACHKOVÁ, Eva. Úvod do studia dramatické výchovy. 2., upravené vyd. Praha: NIPOS, 2007. 198 s. ISBN 978-80-7068-207-4.
SVOBODOVÁ, Eva; ŠVEJDOVÁ, Hana. Metody dramatické výchovy v mateřské škole. Praha: Portál, 2011. 168 s. ISBN 978-80-262-0020-8.
VALENTA, Josef. Metody a techniky dramatické výchovy. 3., upr. vyd. Praha: Grada Publishing, 2008. 352 s. ISBN 978-80-247-1865-1.
WAY, Brian. Rozvoj osobnosti dramatickou hrou. Přeložila Eva MACHKOVÁ. 2., revid. a aktualizované vyd. Praha: STD; NIPOS, 2014. 234 s. Přel. z: Development Through Drama. ISBN 978-80-903901-4-0 (STD); 978-80-286-9 (NIPOS). 

Metody výuky
Poslední úprava: Mgr. et Mgr. Irena Hanyš Holemá, Ph.D. (01.10.2020)

Praktický seminář, průpravné hry a cvičení, diskuse, rozbor, reflektivní metody.

 

V případě nezbytnosti distanční výuky, budou studentům zadány samostatné úkoly na základě odborné literatury, videoukázek a odborných článků.

Sylabus -
Poslední úprava: Mgr. Klára Martinovská, Ph.D. (20.09.2017)

Předmět je koncipován tak, aby studenti měli možnost se seznámit  se základními postupy a metodami dramatické výchovy především s průpravnými hrami a cvičeními.

V prvních setkáních se zaměřujeme na hry a cvičení rozvíjející empatii, skupinové vnímání, komunikační schopnosti, vnímání a orientaci v prostoru, smyslové vnímání.

Dále se zaměřujeme na práci s literární předlohou a její zpracování pomocí metod a technik dramatické výchovy, na aktuální témata ze života žáků, na společenská témata a na oblast umění.

Všechny hry a cvičení jsou studentům představeny jako součást větších ucelených tematických celků  např.:

Roční období, Příroda, Zvířecí hrdina / téma: odvaha, jinakost/, Práce s předměty denní potřeby s přechodem do světa fikce, Stáří / literární předloha /,Sourozenecké vztahy.                       
Každý student se stává aktivním účastníkem těchto her a cvičení.

1/ Uvedení do dané problematiky, seznámení se základními hrami a cvičeními, Seznámení se systémy průpravných her a cvičení.

2/  Hry a cvičení – hra, cvičení, typologie průpravných her a cvičení, plánování, využití rámce, tématu hry na rozvoj řeči a komunikace.

 

3/ Hry a cvičení na rozehřátí, uvolnění, relaxace, na seznámení a budování skupiny.

 

4/ Hry a cvičení na vnímání a zvládnutí prostoru, vnímání partnera a skupiny.

 

5/ Hry a cvičení na rozvoj smyslového vnímání, na rozvoj rytmického cítění.

 

6/ Práce s většími tématickými celky, práce s dětskou literaturou.

Vstupní požadavky
Poslední úprava: Mgr. Klára Martinovská, Ph.D. (20.09.2017)

Seminář je primárně určen studentům specializace dramatická výchova.

Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: Mgr. Klára Martinovská, Ph.D. (20.09.2017)

Maximálně dvě absence v rámci kurzu, aktivní účast na jednotlivých seminářích, písemná příprava a praktická realizace herního celku. Prezentace své práce pře ostatními studenty. 

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK