PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Úvod do studia matematiky II - O01310247
Anglický název: Introduction to the study of mathematics II
Zajišťuje: Katedra matematiky a didaktiky matematiky (41-KMDM)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2019
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/2, KZ [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (999)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Vysvětlení: Rok1
Staré označení: ÚSMA
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Jana Slezáková, Ph.D.
doc. RNDr. Darina Jirotková, Ph.D.
Kategorizace předmětu: Učitelství > Matematika
Prerekvizity : O01110031
Je neslučitelnost pro: OK0610247
Je prerekvizitou pro: O01110032, O01110033, O01310V04, O01210051, OEBMM1709Z, OEB2310001, O01310261
Je záměnnost pro: OK0610247
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Jana Slezáková, Ph.D. (28.02.2019)
V kurzu se studenti seznámí s několika aritmetickými prostředími důležitými pro porozumění základních aritmetických pojmů a pro budování schémat aritmetických pojmů s ohledem na potřeby budoucích učitelů při výuce elementární matematiky na primárních školách. V seminářích je kladen důraz na utváření pozitivního klimatu a odbourávání nežádoucích bariér, které ztěžují úspěšné řešení (přiměřeně obtížných) problémů elementární matematiky. Důraz bude kladen na pochopení podstaty a srozumitelnou formulaci zadaných problémů, modelování a experimentování jako základní metody důležité pro rozvoj myšlení žáků mladšího školního věku.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: PhDr. Jana Slezáková, Ph.D. (04.03.2019)

Cílem kurzu je
- seznámit studenty se základními pojmy, důležitými poznatky a podněty, které jsou charakteristické pro rozvoj aritmetiky a algebry
- uporňovat na paralelu mezi fylogenezí a ontogenezí matematického myšlení v oblasti aritmetiky a algebry
- utvářet pozitivní klima a odbourávat nežádoucí bariéry, které ztěžují úspěšné řešení (přiměřeně obtížných) problémů elementární matematiky
- postupně utvářet dovednosti budoucích učitelů, vybírat úlohy vhodné pro rozvoj vlastního myšlení a formulovat je srozumitelně pro žáky mladšího školního věku (pozorování dětí při řešení nestandardních úloh a reflexe pedagogických situací očima studentů)

Literatura -
Poslední úprava: PhDr. Jana Slezáková, Ph.D. (04.03.2019)

Konforovič, A.G.: Významné matematické úlohy. SPN, Praha, 1989.
Opava, Z.: Matematika kolem nás. Albatros, Praha, 1989. (či jiná encyklopedie matematiky).
Perelman, J.I.:Zajímavá matematika. Mladá fronta. Praha 1952 (či nějaké netradiční úlohy).
Perelman, J.I.: Zajímavá algebra. SNTL. Praha 1985
Struik, D.J.: Dějiny Matematiky. Orbis Praha 1963 (či jiný přehled vývoje matematiky)
Trch, M., Zapotilová, E.: Problémy, výzvy a diskuse ? prostředky motivace při vyučování matematice.
In: (Eds.) M. Hejný, J. Novotná, N. Stehlíková: Dvacet pět kapitol z didaktiky matematiky 1,
Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, Praha, 2004, str. 203-212, ISBN 80-7290-189-3.
Učebnice matematiky pro 1. - 5. ročník a pro 2. stupeň ZŠ

Materiály v Moodlu.

Metody výuky -
Poslední úprava: PhDr. Jana Slezáková, Ph.D. (04.03.2019)

Přednáška - výklad, řešení úloh, diskuse
Semináře - řešení úloh, diskuse, práce ve skupinách

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: PhDr. Jana Slezáková, Ph.D. (04.03.2019)

Požadavky ke klasifikovanému zápočtu:

1. Alespoň 80% aktivní účast na seminářích.

2. Úspěšně napsat test aspoň na 60 procent.

3. Vytvořit databázi 50 úloh (zajímavých, jejichž řešení vyžaduje trik, náročných - pro 4., 5. ročník, případně vyšší ročníky ZŠ), z nichž 10 bude komentováno. Vybírané úlohy budou z následujícíh oblastí: zlomky - 10 úloh, kombinatorika - 10 úloh, slovní úlohy o věku - 10 úloh, jednoduché slovní úlohy o pohybu - 5 úloh, rovnice - 5 úloh, 10 úloh z jedné vybrané oblasti probírané na přednáškách. U úloh bude povinně zapsán zdroj, ze kterého student čerpal. Sbírku v elektronické podobě poslat do 11.5.2019.

4. Na konci semestru odevzdat reflexi o svém postoji k matematice s důrazem na zlomové momenty. Reflexi nepište dříve než 4.5.2019 a elektronicky ji zašlete svým vyučujícím do termínu zápočtového testu.

5. Navštívit dle nabídnutých míst na školách jednu vyučovací hodinu matematiky a napsat z ní reflexi.


Klasifikace: Podle aktivity v seminářích, výsledku testu a kvality zpracování databáze úloh a reflexe z navštívené vyučovací hodiny matematiky.

Sylabus -
Poslední úprava: PhDr. Jana Slezáková, Ph.D. (01.04.2019)

Při přednáškách se budou probírat tato témata:  Řady a posloupnosti,  Násobení - historický aspekt - duplicírka, egyptské násobení, násobení s římskými čísly,  násobilkové obdélníky, rovnice, Sčtíání a odčítání - Autobus, Algebrogramy,  Vývojové diagramy, Slovní úlohy.

Na seminářích budou výše uvedená témata procvičována a navíc budou otevřená témata:

A. sémantické prostředí Děda lesoň, B. strukturální prostředí Hadi, C. Strukturální prostředí Šipkových grafů, D. Kaprekar. 

Cílem je rozvoj schopností u studenta - řešit lineární rovnice o jedné i více neznámých, - užít neznámé pro popisy vztahů a dosazování do rovnice jako metoda pochopení podstaty a řešení rovnic žáky mladšího školního věku, - chápání změn, popisů procesů (variace modelů) - chápání pravidelností, experimentování s objekty a konstrukce analogických modelů, popisy změn slovem, sérií obrázků a zachycení podstaty změn posloupností vztahů, užití proměnné k popisu situací.

Studenti též dle nabídnutých míst na školách navštíví  jednu vyučovací hodinu matematiky a napíší z ní reflexi.


 
Univerzita Karlova | Informační systém UK