PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Intonace a sluchový výcvik II. - O01308112
Anglický název: Sight Singing and Ear Training II
Zajišťuje: Katedra hudební výchovy (41-KHV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: letní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/2, Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Vysvětlení: rok 3, semestr 6 (pětiletého studia) - obor ZŠ specializace HV
Staré označení: INSV
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: prof. PhDr. Stanislav Pecháček, Ph.D.
Prerekvizity : O01308055
Je záměnnost pro: OK0608112
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. et Mgr. Jana Veverková (07.09.2021)
Předmět je zaměřen na osvojení základních intonačních a rytmických dovedností a sluchové analýzy jako nedílné součásti sluchového výcviku. Nabízí metodické postupy při řešení intonačních problémů, jejichž osvojení vede k reprodukci notového zápisu bez opory hudebního nástroje a ke schopnosti záznamu jednoduchých melodií a intervalů.
Cíl předmětu
Poslední úprava: Mgr. et Mgr. Jana Veverková (07.09.2021)

Schopnost pohotového čtení notového zápisu. Sluchová analýza a zápis stupnic, intervalů, akordů, rytmicko melodických úryvků a lidových písní.

Deskriptory
Poslední úprava: Mgr. et Mgr. Jana Veverková (07.09.2021)

Po dobu distančního vzdělávání bude výuka probíhat na platformě MS Teams.

Literatura
Poslední úprava: Mgr. et Mgr. Jana Veverková (31.01.2020)

Povinná literatura pro práci v semináři:

PECHÁČEK, S. Vokální intonace a sluchová analýza. I. díl. Praha : Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta 2006. ISBN 80-7290-261-X - pouze vybrané stránky a cvičení (viz požadavky ke zkoušce a sylabus).

Učebnice pro 5. ročník základní školy. M. Lišková, SPN 1998.

Doplňující materiály (budou zaslány na hromadný e-mail): Intonace v moll - úvod. Písničky v moll I, II. Sborové skladby doplńující probíranou látku.

Literatura doplňující: Kolář,J. - Váňová,H. - Duzbaba,O.: Počátky tvořivé intonace. PECHÁČEK, S. Vokální intonace a sluchová analýza. III. díl.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: Mgr. et Mgr. Jana Veverková (07.09.2021)

Průběžně: intonace notových materiálů ze skript, písní a sborů. Sluchová analýza vycházející z probrané látky. Rytmická cvičení. Maximálně 2 absence.


Požadavky ke zkoušce:

Písemný test zahrnující látku 1. a 2. semestru: stupnice, durová, mollová aiolská, harmonická, melodická, dórská, lydická, mixolydická, pentatonická dur a moll. Základní intervaly čisté a velké a m. 2, 3, 6, 7. Dominantní (tvrdě malý) a tvrdě velký septakord, kytarové značky C, cm, cdim, C7, C7+. Zápis mollové písně ( zadání jedné z připravených pěti).

Ústně:

1. Zpěv všech probraných stupnic od daného tónu - durová, mollové, církevní, pentatonické - jmény not. Zpěv v mollových tóninách - viz zaslané materiály: Intonace v moll - úvod na solmizační slabiky a vokály. Písničky v moll I, II jen na text.

2. Intonace zadaných cvičení ze skript: S. Pecháček I - s. 56-63 (výchozí intonační modely na vokál, všechna cv. č. 1 solmizačně, všechny písničky). Intervaly: s. 115, cv. 8, 9. 

3. Orientační znalost písní z  učebnice hudební výchovy pro 5. ročník základní školy (u vícehlasých všechny hlasy). U zadaných písní umět vytvořit akordy (dur, moll, D7). Zazpívat cv. na solmizaci na s. 21, 62, rytmická cvičení v učebnici.

Obě části se konají v jeden den, dva opravné termíny.

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. et Mgr. Jana Veverková (07.09.2021)

1. Opakování durových stupnic. Durový kvintakord s obraty. Intervaly základní na podkladě durové stupnice a obsažených v kvintakordu. Mollové stupnice - tvoření. Vezměte si prosím tyto doplňující materiály (budou zaslány na hromadný e-mail): Intonace v moll - úvod. Písničky v moll I. Písničky v moll II.

2. Mollové stupnice. Intervaly m.3, m.6.  Mollový kvintakord. Kombinace stupnicových postupů a mollového kvintakordu. Vezměte si prosím tyto materiály: Skripta S. Pecháčka I - s. 56-63.

3. Intervaly v.2, m.2., v. 7, m. 7. Septakord tvrdě velký a tvrdě malý. Dominantní septakord v doprovodu písní. Rytmická cvičení.

4. Diatonické modulace. Kytarové značky. Stupnice chromatická, celotónová, pentatonická dur, moll.

5. Církevní mody v lidových písních. Stupnice chromatická, pentatonická dur, moll. Využití v hudební výchově.

6. Zápočtová hodina. První termín zápočtového testu.

Vstupní požadavky
Poslední úprava: Mgr. et Mgr. Jana Veverková (07.09.2021)

Zápočet z Intonace a sluchový výcvik I.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK