PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Seminář k závěrečnému projektu - O01307427
Anglický název: Tutorial on the Final Project
Zajišťuje: Katedra germanistiky (41-KG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2014
Semestr: zimní
E-Kredity: 1
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: němčina
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Staré označení: SZÁP
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Tamara Bučková, Ph.D.
Kategorizace předmětu: Učitelství > Němčina
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Tamara Bučková, Ph.D. (09.09.2019)
Obsah kurzu tvoří analýza literárních děl a literárních textů uplatnitelných v hodinách vyučování cizímu jazyku se zaměřením na literárněvědné a literárně-didaktické aspekty; analýza dosud dokončených, v minulých letech obhájených, projektů, která je spojená s dalšími náměty ze strany studentů; analýza aktuálních, tedy momentálně vznikajících projektů.
Cíl předmětu
Poslední úprava: PhDr. Tamara Bučková, Ph.D. (09.09.2019)

Cílem kurzu je příprava na závěrečný projekt spočívající v didaktické adaptaci literárního textu určenému dětskému čtenáři nebo mládeži. Dalšími cíli jsou: získání dovedností v práci s didaktizovanými texty; prohlubování schopností a dovedností umožňujících analýzu knižních literárních textů; prohlubování schopností a dovedností umožňujících koncepční analýzu rozsahem kratších textů, vhodných pro 1. stupeň ZŠ, a to z mnoha různých pohledů. 

Literatura -
Poslední úprava: PhDr. Tamara Bučková, Ph.D. (09.09.2019)

- .KAST, B. Jugendliteratur im kommunikativen Deutschunterrich. Berlin, München, Langenscheidt, 1985. ISBN 3468494335.
- GANSEL, C. Moderne Kinder- ung Jugendliteratur; ein Praxisbuch für den Unterricht. Berlin; Cormelsen Scriptor, 1999. ISBN 3589211520.
- SWANTJE, E. Lesetheorie und fremdsprachliche Lesepraxis aus der Perspektive des Deutschen als Fremdsprache. Tübingen; Gunter Narr Verlag, 1998. ISBN 3-8233-5296-2.
- CHALOUPKA, O. Systém literární výchovy a jeho perspektivy. Praha; ČSAV, Pedagogický ústav Jana Ámose Komenského, 1984.
- BONFADELLI, H.; BUCHER, P. (Hrsg.) Lesen in der Mediengesellschaft; Stand und Perspektiven der Forschung. Zürich; Verlag Pestalozzianum, 2002. ISBN 3907526996.
- SWANTJE, E. Lesen als Verstehen. Zum Verstehen der fremdsprachlichen Texte und zu ihrer Didaktik. Berlin; München; Wien, New York; Langenscheidt, 1992. ISBN 3-468-49678-8.
- WESTHOFF, G. Fertigkeit Lesen. Berlin, München, Wien, New York ; Langenscheidt, 1997. ISBN 3-468-49663.
- WERR, U. Literatur zum Anfassen; Vorschläge zu einem produktiven Umhang mit Literatur. München; Hueber, 1987. ISBN 3-19-001430-2.

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Tamara Bučková, Ph.D. (09.09.2019)

Seznámení se závěrečným projektem jako výstupem specializačního studia.

Teoretická průprava k projektu:

Didaktika literatury - vymezení oboru, vztah k lingvodidaktice a didaktice reálií. Vymezení základních pojmů: literární a čtenářská kompetence. Čtenářská socializace. Seminář: představení závěrečných projektů absolventek a absolventů specializačního studia.

Principy didaktických adaptací textů. Seminář: praktické cvičení: práce s poezií se zaměřením na rytmus a melodii. Erich Kästner: Začarovaný telefon.

Využití principů recepčně a percepčně orientované estetiky při práci s textem. Seminář: praktické cvičení: práce s pohádkou. Bratři Grimmové: Červená Karkulka. M. Baltschneit: Zajícův poklad.

Využití alternativní pedagogiky v kombinaci s využitím různých uměleckých výchov (různých technik) při práci s textem. Humanistická pedagogika a pedagogika gestaltu ve vyučování cizímu jazyku. Praktické cvičení: Práce s dobrodružným románem. E. Kästner: Emil a detektivové.

Využití médií. Film a literatura ve vyučování cizímu jazyku. Seminář: práce s literaturou a uměleckým textem. A. Steinhöfel: Rico a přízraky.

Práce s textem v klasických vyučovacích jednotkách versus projekty. Seminář: Téma II. světové války jako téma pro malé děti? J. Loske: Sadakos Kraniche.

Literární reálie. Seminář: Advent a Vánoce jako součást literatury ve vyučování němčině jako cizímu jazyku.

Poslední prosincový týden 2019: prezentace rozpracovaných závěrečných projektů I. Představení závěrečných literárně didaktických projektů absolventek rozšiřujícího studia (modul celoživotního vzdělávání).

Leden 2020: prezentace projektů II.

Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: PhDr. Tamara Bučková, Ph.D. (09.09.2019)

Skica a (poslední prosincový nebo první lednový týden) prezentace budoucího projektu. (Téma, struktura, didaktizace textu z pohledu literární vědy a analýzy textu.)

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK