Poslední úprava: PhDr. Tamara Bučková, Ph.D. (09.09.2019)
Obsah kurzu tvoří analýza literárních děl a literárních textů uplatnitelných v hodinách vyučování cizímu jazyku se zaměřením na literárněvědné a literárně-didaktické aspekty; analýza dosud dokončených, v minulých letech obhájených, projektů, která je spojená s dalšími náměty ze strany studentů; analýza aktuálních, tedy momentálně vznikajících projektů.
Poslední úprava: PhDr. Tamara Bučková, Ph.D. (29.10.2019)
The course consists of an analysis of literary works and literary texts applicable in foreign language lessons with a focus on literary-scientific and literary-didactic aspects; analysis of completed projects, which were defended in previous years, which is connected with other ideas from students; analysis of current, currently emerging projects.
Cíl předmětu
Poslední úprava: PhDr. Tamara Bučková, Ph.D. (09.09.2019)
Cílem kurzu je příprava na závěrečný projekt spočívající v didaktické adaptaci literárního textu určenému dětskému čtenáři nebo mládeži. Dalšími cíli jsou: získání dovedností v práci s didaktizovanými texty; prohlubování schopností a dovedností umožňujících analýzu knižních literárních textů; prohlubování schopností a dovedností umožňujících koncepční analýzu rozsahem kratších textů, vhodných pro 1. stupeň ZŠ, a to z mnoha různých pohledů.
Literatura -
Poslední úprava: PhDr. Tamara Bučková, Ph.D. (09.09.2019)
- .KAST, B. Jugendliteratur im kommunikativen Deutschunterrich. Berlin, München, Langenscheidt, 1985. ISBN 3468494335. - GANSEL, C. Moderne Kinder- ung Jugendliteratur; ein Praxisbuch für den Unterricht. Berlin; Cormelsen Scriptor, 1999. ISBN 3589211520. - SWANTJE, E. Lesetheorie und fremdsprachliche Lesepraxis aus der Perspektive des Deutschen als Fremdsprache. Tübingen; Gunter Narr Verlag, 1998. ISBN 3-8233-5296-2. - CHALOUPKA, O. Systém literární výchovy a jeho perspektivy. Praha; ČSAV, Pedagogický ústav Jana Ámose Komenského, 1984. - BONFADELLI, H.; BUCHER, P. (Hrsg.) Lesen in der Mediengesellschaft; Stand und Perspektiven der Forschung. Zürich; Verlag Pestalozzianum, 2002. ISBN 3907526996. - SWANTJE, E. Lesen als Verstehen. Zum Verstehen der fremdsprachlichen Texte und zu ihrer Didaktik. Berlin; München; Wien, New York; Langenscheidt, 1992. ISBN 3-468-49678-8. - WESTHOFF, G. Fertigkeit Lesen. Berlin, München, Wien, New York ; Langenscheidt, 1997. ISBN 3-468-49663. - WERR, U. Literatur zum Anfassen; Vorschläge zu einem produktiven Umhang mit Literatur. München; Hueber, 1987. ISBN 3-19-001430-2.
Poslední úprava: PhDr. Tamara Bučková, Ph.D. (29.10.2019)
- .KAST, B. Jugendliteratur im kommunikativen Deutschunterrich. Berlin, München, Langenscheidt, 1985. ISBN 3468494335. - GANSEL, C. Moderne Kinder- ung Jugendliteratur; ein Praxisbuch für den Unterricht. Berlin; Cormelsen Scriptor, 1999. ISBN 3589211520. - SWANTJE, E. Lesetheorie und fremdsprachliche Lesepraxis aus der Perspektive des Deutschen als Fremdsprache. Tübingen; Gunter Narr Verlag, 1998. ISBN 3-8233-5296-2. - CHALOUPKA, O. Systém literární výchovy a jeho perspektivy. Praha; ČSAV, Pedagogický ústav Jana Ámose Komenského, 1984. - BONFADELLI, H.; BUCHER, P. (Hrsg.) Lesen in der Mediengesellschaft; Stand und Perspektiven der Forschung. Zürich; Verlag Pestalozzianum, 2002. ISBN 3907526996. - SWANTJE, E. Lesen als Verstehen. Zum Verstehen der fremdsprachlichen Texte und zu ihrer Didaktik. Berlin; München; Wien, New York; Langenscheidt, 1992. ISBN 3-468-49678-8. - WESTHOFF, G. Fertigkeit Lesen. Berlin, München, Wien, New York ; Langenscheidt, 1997. ISBN 3-468-49663. - WERR, U. Literatur zum Anfassen; Vorschläge zu einem produktiven Umhang mit Literatur. München; Hueber, 1987. ISBN 3-19-001430-2.
Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Tamara Bučková, Ph.D. (09.09.2019)
Seznámení se závěrečným projektem jako výstupem specializačního studia.
Teoretická průprava k projektu:
Didaktika literatury - vymezení oboru, vztah k lingvodidaktice a didaktice reálií. Vymezení základních pojmů: literární a čtenářská kompetence. Čtenářská socializace. Seminář: představení závěrečných projektů absolventek a absolventů specializačního studia.
Principy didaktických adaptací textů. Seminář: praktické cvičení: práce s poezií se zaměřením na rytmus a melodii. Erich Kästner: Začarovaný telefon.
Využití principů recepčně a percepčně orientované estetiky při práci s textem. Seminář: praktické cvičení: práce s pohádkou. Bratři Grimmové: Červená Karkulka. M. Baltschneit: Zajícův poklad.
Využití alternativní pedagogiky v kombinaci s využitím různých uměleckých výchov (různých technik) při práci s textem. Humanistická pedagogika a pedagogika gestaltu ve vyučování cizímu jazyku. Praktické cvičení: Práce s dobrodružným románem. E. Kästner: Emil a detektivové.
Využití médií. Film a literatura ve vyučování cizímu jazyku. Seminář: práce s literaturou a uměleckým textem. A. Steinhöfel: Rico a přízraky.
Práce s textem v klasických vyučovacích jednotkách versus projekty. Seminář: Téma II. světové války jako téma pro malé děti? J. Loske: Sadakos Kraniche.
Literární reálie. Seminář: Advent a Vánoce jako součást literatury ve vyučování němčině jako cizímu jazyku.
Poslední prosincový týden 2019: prezentace rozpracovaných závěrečných projektů I. Představení závěrečných literárně didaktických projektů absolventek rozšiřujícího studia (modul celoživotního vzdělávání).
Leden 2020: prezentace projektů II.
Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: PhDr. Tamara Bučková, Ph.D. (09.09.2019)
Skica a (poslední prosincový nebo první lednový týden) prezentace budoucího projektu. (Téma, struktura, didaktizace textu z pohledu literární vědy a analýzy textu.)
Poslední úprava: PhDr. Tamara Bučková, Ph.D. (29.10.2019)
Sketch and (last December or first January week) presentation of future final project. (Topic, structure, didactization of text from the point of view of literary science and text analysis.)