PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Didaktika IV - O01301240
Anglický název: Methodology IV
Zajišťuje: Katedra anglického jazyka a literatury (41-KAJL)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: letní
E-Kredity: 1
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/1, KZ [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: angličtina
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Prerekvizity : O01301239
Je prerekvizitou pro: O01301241, O01301227, O01301228
Je záměnnost pro: O01301232
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: doc. PhDr. Klára Uličná, Ph.D. (02.02.2022)
Studijní předmět je věnován přístupům a metodám ve výuce anglického jazyka. Na základě psychologických a lingvistických východisek jsou studenti seznámeni s historickým vývojem v této oblasti, a to včetně proměny procesů a cílů cizojazyčné výuky. Studenti se podrobně seznámí s přístupy a metodami, které jsou relevantní pro výuku anglického jazyka na prvním stupni základní školy. Prostřednictvím praktických ukázek a jejich reflexí s oporou o teorii budeme hledat odpovědi na otázky, jaký přínos mají všechny tyto metody a přístupy pro naši současnou praxi a za jakým účelem je vhodné kterou metodu aplikovat, dále pak jaký bude tzv. eklektický přístup.
Literatura -
Poslední úprava: Mgr. Barbora Müller Dočkalová (15.02.2017)

Základní:

Richards, J. C. and Rogers, T. S.: Approaches and Methods in Language Teaching. Cambridge: Cambridge University Press, 2014. (vybrané kapitoly)

 

Doporučená:
Asher, J.: Learning Another Language Through Actions. Los Gatos: Sky Oaks Productions, Inc., 2003.

Krashen, S. and Terrell, T.: The Natural Approach: Language Acquisition in the Classroom. Hemel Hempstead: Prentice Hall Europe, 1988.

Larsen-Freeman, D.: Techniques and Principles in Language Teaching. Oxford: Oxford University Press, 2000.


Willis, J.: A Framework for Task-Based Learning. Harlow: Longman, 1996.
 

Požadavky ke zkoušce - angličtina
Poslední úprava: doc. PhDr. Klára Uličná, Ph.D. (31.01.2022)

Course requirements:
1. Attendance (no more than one missed class), active participation
2. Required reading; creating an observation sheet for each method/approach based on the required reading; a list of relevant keywords associated with each method/approach
3. Micro-teaching (15 min, in pairs): a demonstration of what one of the methods/approaches looks like in practice, aimed at young learners (A1 – A2). In the seminar that follows, there will be a 2-3 minute reflection of the feedback you have gained from the completed observation sheets
4. An oral interview (in pairs), max. 2 retakes

 

Criteria for assessment:

The final grade will result from the assessment of your micro-teaching (max. 30 points), your portfolio (max. 30 points) and the oral interview (max. 40 points).

Your micro-teaching will demonstrate the selected method. An excellent presentation involves correct use of English, meeting the principles and using the techniques that are typical for the particular method/approach, and it is original.

Your portfolio will contain:

-  a list of keywords associated with each method/approach

-  completed observation sheets for each method/approach

Each observation sheet reflects the theory of the studied method/approach. No important features are omitted. The observation sheet should help you understand the experience you will have in class; to connect each part of your colleague’s presentation to theory and proper terminology. At least three different approaches to observation sheet design are employed.

-  your micro-teaching preparation (lesson plan, materials)

-  your self-reflection based on the feedback you have gained from your colleagues‘ observation sheets  

The oral interview: An excellent performance demonstrates your knowledge of all of the discussed methods and approaches, your understanding of their similarities and differences, your ability to compare and contrast their various aspects, basic knowledge of their history, understanding their connection to theories of language and theories of learning, understanding of what influence they have had on current language teaching, and an awareness of what influence they have on you as a future English teacher. While your colleague is talking, you listen carefully, you may make notes, and afterwards you will ask questions that are theoretically in accord with the method/approach and that will address its unmentioned aspects.

 

Scoring:

100 - 90 points....................1

89 - 75 points ....................2

74 - 65 points ....................3

Sylabus - angličtina
Poslední úprava: Mgr. Barbora Müller Dočkalová (15.02.2017)

1. Theoretical foundations; Historical overview; Approach, method, technique


2. ELT methodology: review of essential aspects

3. The Grammar-Translation Method. The Direct Method.


4. The Natural Approach. The Audio-Lingual Method.


5. Total Physical Response. The Silent Way.

6. De/Suggestopedia. CLIL.


7. Communicative Language Teaching. Task-based Learning

8. Revision


9. Summary, course evaluation

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK