Účastníci kurzu dospějí společnou kritickou úvahou k pojetí kompetence k učení a ozřejmí si její význam ve vztahu k cílům školního vzdělávání a požadavku celoživotního učení. Účastníci rozpoznají situace podporující a tlumící rozvoj kompetence k učení ve vyučování. Účastníci dále zreflektují, jak mohou tuto kompetenci jako vyučující ve třídě stimulovat, jaké jsou možnosti jejího rozvíjení a hodnocení.
Poslední úprava: STARA/PEDF.CUNI.CZ (13.12.2010)
The participants will reach through their co-operative critical reflection the concept of learning-to-learn competence. They will understand its importance in relation to the goals of school education and lifelong learning. The participants will recognize the situations that support or inhibit learning-to-learn in education. The participants will also reflect how they (as teachers) can stimulate the competence in the classroom, how to develop it and evaluate.
Literatura
Poslední úprava: STARA/PEDF.CUNI.CZ (13.12.2010)
FISHER, R. Učíme děti myslet a učit se. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-966-6.
HOSKINS, B., FREDRIKSSON, U. Learning to learn: What is it and ca nit be measured? Luxembourg: European Commission, Centre for Research on Lifelong Learning, 2008. ISBN 978-92-79-09491-0. Dostupný z WWW: .
KASÍKOVÁ, H. Učíme děti učit se. [online]. Dostupný z WWW: .
Mezinárodní akademie vzdělávání, UNESCO Efektivní učení ve škole. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7178-556-3.
SRBOVÁ, K. Učíme se učit. Praha: Občanské sdružení Projekt Odyssea, 2007. ISBN 978-80-87145-05-0. [online]. Dostupný z WWW: .
VÚP Klíčové kompetence v základním vzdělávání. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2007. ISBN 978-80-87000-07-6.
Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: STARA/PEDF.CUNI.CZ (13.12.2010)
Tvorba vlastního metodického materiálu - pracovního listu
Sylabus -
Poslední úprava: STARA/PEDF.CUNI.CZ (13.12.2010)
Učící se společnost (learning society) a důraz na celoživotní učení. Klíčové kompetence jako cílová kategorie školního vzdělávání.
Učení a konstrukce poznání - jak se učíme. Kognitivní a afektivní složka učení. Formální a neformální učení. Kognitivní svébytnost, metakognice (zvědomování). Sociální učení.
Kompetence k učení - pojem vznikající, unikající, podněcující. Pokusy o terminologické vymezení, elaborace pojmu studenty. Blízké koncepty: vývoj, inteligence, řešení problémů, učební strategie.
Připravenost učitele na rozvoj učebních kompetencí - situace podporující a tlumící rozvoj kompetence k učení
Hodnocení kompetence k učení - učit se / naučit se. Formativní hodnocení (hodnocení pro učení). Mapa učebního pokroku.
Tvorba konkrétních učebních materiálů účastníků kurzu rozvíjejících kompetenci k učení - pilotáž, reflexe, prezentace studentů.
Škola jako učící se organizace (skryté kurikulum).
Poslední úprava: STARA/PEDF.CUNI.CZ (13.12.2010)
Learning Society and the emphasis on lifelong learning. Key competencies as the target category of school education.
Learning and construction of knowledge - how we learn. Cognitive and affective components of learning. Formal and informal learning. Self-organization/self-regulation in learning, metacognition. Social learning.
Learning-to-learn competence - an arising, escaping and inspiring term. Attempt to define it. Elaboration of the term (by the students). Closed concepts: development, intelligence, problem solving, learning strategies.
Teacher?s readiness to develop learning-to-learn competence - situations that support and inhibit the development of learning-to-learn competence.
Measuring and evaluation of learning-to-learn competence. Formative assessment (assessment for learning). Map of learning progress.
Making particular teaching materials (by the course participants) to develop learning-to-learn competence - piloting, reflection, student presentations.
School as a learning organization (hidden curriculum).