PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Souvislá pedagogická praxe II - O01215270
Anglický název: Final teaching practice II
Zajišťuje: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2020
Semestr: letní
E-Kredity: 9
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, Z [DS]
Rozsah za akademický rok: 20 [dny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Vysvětlení: P:0 X:0 E:1
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Jana Poche Kargerová, Ph.D.
Vyučující: doc. PhDr. ThDr. Noemi Bravená, Th.D., Ph.D.
PhDr. Helena Hejlová, Ph.D.
Mgr. Iva Kolandová
Mgr. Michaela Králová, Ph.D.
PhDr. Tereza Krčmářová, Ph.D.
Mgr. Lucie Maršálková
Mgr. Barbora Müller Dočkalová
PhDr. Jana Poche Kargerová, Ph.D.
Mgr. Lucie Tomíčková
doc. PhDr. Klára Uličná, Ph.D.
Mgr. Alžběta Vodrážková
prof. PaedDr. Radka Wildová, CSc., mimořádný profesor Univerzity Karlovy
Mgr. Blanka Zemanová
Kategorizace předmětu: Pedagogika > Pedagogika a psychologie pro učitele
Učitelství > Pedagogika
Prerekvizity : O01215269, O01303149
Anotace -
Poslední úprava: KARGERO/PEDF.CUNI.CZ (10.12.2013)
Cílem kurzu je pokračovat v rozvíjení systematické reflexe učitelské činnosti na základě analýzy a hodnocení průběhu a výsledků své práce s oporou o kritéria a oblasti rozpracované v Souboru profesních kvalit studenta na pedagogické praxi. Kurz podporuje kultivaci osobitého pojetí výuky, které je teoreticky podložené a argumentované (student dovede srozumitelně vysvětlit a zdůvodnit své pojetí práce - proč věci dělá určitým způsobem, jaké si klade cíle, z jakých teoretických zdrojů a zkušeností vlastních i kolegů vychází apod.).
Literatura
Poslední úprava: doc. PhDr. Jana Stará, Ph.D. (22.01.2007)

Fischer, R. Učíme děti myslet a učit se. Praha : Portál, 1998

Havlínová, M. a kol. Program podpory zdraví ve škole. Praha: Portál, 1998

Holt, J. Jak se děti učí. Praha : Strom, 1995

Kalhous, Z., Z. Obst, O.: Školní didaktika. Praha : Portál, 2001

Krejčová, V., Kargerová, J. Vzdělávací program Začít spolu. Metodický průvodce pro I. stupeň základní školy. Praha :

Portál, 2003

Fischer, R. Učíme děti myslet a učit se. Praha : Portál, 1998

Kyriacou, Ch. Klíčové dovednost učitele. Praha : Portál 1996

Pasch, M. a kol. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha : Portál 1998

Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání, Praha : VÚP, 2004

dle aktuálních požadavků

Sylabus
Poslední úprava: KARGERO/PEDF.CUNI.CZ (10.12.2013)

Organizace a obsah Souvislé pedagogické praxe II:

•Student/ka se v týdnu před začátkem SPPII zkontaktuje s vysokoškolským učitelem, který povede jeho/její praxi, a s fakultním učitelem ze ZŠ, u kterého bude vykonávat praxi. První den praxe se student/ka přihlásí u ředitele školy, seznámí se s prostředím školy.

•První den ve „své třídě" věnuje náslechům a sběru důležitých informací o třídě a výuce. S fakultním učitelem a druhým praktikantem dohodne a zpracuje předběžný plán vlastních aktivit.

•Od 2. dne student/ka učí 2 hodiny denně ve své třídě, v ostatních hodinách se věnuje náslechům, své plány konzultuje s fakultním učitelem a s druhým praktikantem, své výstupy reflektuje.

•Celý 3. (4.) týden praxe student/ka plánuje a učí ve třídě samostatně a souvisle, s podporou fakultního učitele a druhého praktikanta.

•Během praxe se student/ka účastní všech aktivit, kterým se věnuje fakultní učitel, tj. i aktivitám během přestávek, třídním schůzkám, pedagogickým poradám, celoškolním akcím atd.

•Během praxe se student/ka seznámí se školním vzdělávacím programem a dalšími důležitými školními materiály a předpisy.

•Vysokoškolský učitel, tj.vedoucí pedagogické praxe (dle zápisů v SIS) bude při domluvené hospitaci požadovat předložení průběžně vedeného pedagogického deníku a aktuální písemné přípravy na hodinu.

Na konci Souvislé pedagogické praxe II bude vysokoškolským a fakultním učitelem hodnocena míra zvládnutí Souboru kvalit studentovy práce na praxi v celém rozsahu dle „Hodnotícící škály pro závěrečnou pedagogickou praxi". Kompletní materiál pak bude předkládán studenty u státní závěrečné zkoušky z pedagogiky.

Podmínky pro udělení zápočtu za Souvislou pedagogickou praxi II:

•100% docházka a aktivita studenta/studentky na praxi a reflektivních rozborech

•písemné sebehodnocení v rámci dokumentu Soubor profesních kvalit studenta na pedagogické praxi. Při sebehodnocení a hodnocení studenta na SPP II. se vychází z následujících oblastí:

1.Plánování výuky

2.Komunikace a vytváření prostředí pro učení

3.Řízení učebních procesů

4.Hodnocení žáků

5.Reflexe výuky

6.Kontext výuky

7.Profesní rozvoj

•příznivé písemné hodnocení studenta/studentky fakultním a vysokoškolským učitelem

•předložený pedagogický deník (zpracovaná očekávání, údaje o třídě, žácích, náslechy, přípravy a reflexe, výukové materiály). Student/ka předkládá k zápočtu dopracovaný týdenní plán a soubor příprav a reflexí z jednoho souvisle vedeného týdne výuky.

Podmínky pro udělení zápočtu za Seminář k souvislé pedagogické praxi II:

•účast a zpracování úkolů na Semináři k souvislé pedagogické praxi II

•esej Já začínající učitel/ka

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Jana Krátká, Ph.D. (09.02.2022)

•100% docházka a aktivita studenta/studentky na praxi a reflektivních rozborech

•písemné sebehodnocení v rámci dokumentu Soubor profesních kvalit studenta na pedagogické praxi. Při sebehodnocení a hodnocení studenta na SPP II. se vychází z následujících oblastí:

1.Plánování výuky

2.Komunikace a vytváření prostředí pro učení

3.Řízení učebních procesů

4.Hodnocení žáků

5.Reflexe výuky

6.Kontext výuky

7.Profesní rozvoj

•příznivé písemné hodnocení studenta/studentky fakultním a vysokoškolským učitelem

•předložený pedagogický deník (zpracovaná očekávání, údaje o třídě, žácích, náslechy, přípravy a reflexe, výukové materiály). Student/ka předkládá k zápočtu dopracovaný týdenní plán a soubor příprav a reflexí z jednoho souvisle vedeného týdne výuky.

Podmínky pro udělení zápočtu za Seminář k souvislé pedagogické praxi II:

•účast a zpracování úkolů na Semináři k souvislé pedagogické praxi II

•esej Já začínající učitel/ka

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK