PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Souvislá pedagogická praxe I - O01215269
Anglický název: Final teaching practice I
Zajišťuje: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, Z [DS]
Rozsah za akademický rok: 10 [dny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Je zajišťováno předmětem: OPMN0N175A
Vysvětlení: P:0 X:0 E:1
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Jana Poche Kargerová, Ph.D.
Kategorizace předmětu: Pedagogika > Pedagogika a psychologie pro učitele
Učitelství > Pedagogika
Prerekvizity : O01112024, O01210152, O01215155, O01302157, O01304271
Je prerekvizitou pro: O01215270
Navazuje na:O01215169
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Jana Poche Kargerová, Ph.D. (14.09.2022)
Tento kurz probíhá v úzké spolupráci pedagogické fakulty a základní školy. V průběhu kurzu jsou využívány principy mentoringu. Pro tento účel byla také provedena revize spolupráce s fakultní školou a byla vytvořena nová komunikační platforma.Cílem kurzu je konstituovat osobitý vyučovací styl studentů a ověřit jejich začátečnickou učitelskou způsobilost. Studenti se seznámí s prostředím školy, s učiteli, budou hospitovat ve třídě, v níž budou učit. Počínaje 2. dnem budou konat denně v průměru 2 hodiny samostatných vyučovacích pokusů a ve zbylých vyučovacích hodinách hospitovat ve třídě. Dále se budou zúčastňovat rozborů s fakultním učitelem a didaktikem katedry. Důležitou součástí těchto reflektivních setkání bude i průběžná práce s portfoliem profesního rozvoje. Podle pokynů fakultních učitelů budou také připravovat a hodnotit práce žáků, pomáhat při úpravě tříd, účastnit se metodických sdružení atd. Průběh výuky budou studenti dokladovat hospitačními záznamy a vlastními přípravami na výuku.
Cíl předmětu
Poslední úprava: PhDr. Jana Poche Kargerová, Ph.D. (14.09.2022)

Cílem kurzu je konstituovat osobitý vyučovací styl studentů a ověřit jejich začátečnickou učitelskou způsobilost. Studenti se
seznámí s prostředím školy, s učiteli, budou hospitovat ve třídě, v níž budou učit. Následně budou vyučovat v určených třídách a reflektovat výuku. 

Deskriptory
Poslední úprava: PhDr. Jana Poche Kargerová, Ph.D. (14.09.2022)

Studijní zátěž:

praxe (výuka žáků) minimálně 20 hodin

příprava na výuku 30 hodin

reflexe praxe 30 hodin

reflektivní rozhovory 10 hodin

 reflexe úkolů kolegyň: 5 hodin

studium odborné literatury 40 hodin

Literatura
Poslední úprava: PhDr. Jana Poche Kargerová, Ph.D. (16.09.2021)

Fischer, R. Učíme děti myslet a učit se. Praha : Portál, 1998
Havlínová, M. a kol. Program podpory zdraví ve škole. Praha: Portál, 1998
Holt, J. Jak se děti učí. Praha : Strom, 1995
Kalhous, Z., Z. Obst, O.: Školní didaktika. Praha : Portál, 2001
Krejčová, V., Kargerová, J. Vzdělávací program Začít spolu. Metodický průvodce pro I. stupeň základní školy. Praha : Portál, 2003
Fischer, R. Učíme děti myslet a učit se. Praha : Portál, 1998
Kyriacou, Ch. Klíčové dovednost učitele. Praha : Portál 1996
Pasch, M. a kol. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha : Portál 1998
Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání, Praha : VÚP, 2004

Metody výuky
Poslední úprava: PhDr. Jana Poche Kargerová, Ph.D. (14.09.2022)

Praxe

Využití principů mentoringu 

 

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Jana Poche Kargerová, Ph.D. (14.09.2022)

Hospitace v hodinách fakultního učitele
Hospitace v hodinách druhého praktikanta
Vlastní výuka
Analýza vlastních výstupů a hospitovaných hodin

Reflexe na základě Souboru kvalit studentovy práce na pedagogické praxi

Práce s profesním portfoliem

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Jana Poche Kargerová, Ph.D. (14.09.2022)

Souvislá pedagogická praxe I. je ukončena zápočtem po předložení pedagogického deníku, kde jsou zpracovaná očekávání od praxe, údaje o třídě, žácích, náslechy, přípravy a reflexe, výukové materiály. Dalším důležitým podkladem je písemně zpracované sebehodnocení v rámci dokumentu „Soubor profesních kvalit studenta na pedagogické praxi“ a příznivé hodnocení studenta fakultním a vysokoškolským učitelem, tato hodnocení jsou také součástí výše zmíněného dokumentu. Podmínkou pro úspěšné ukončení praxe je 100% účast na praxi.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK