PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Osobnostní a sociální výchova I - O01215011
Anglický název: Personal and social development I
Zajišťuje: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (100)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Vysvětlení: Rok1
Staré označení: OSOV
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Tereza Krčmářová, Ph.D.
Kategorizace předmětu: Pedagogika > Pedagogika a psychologie pro učitele
Učitelství > Pedagogika
Je neslučitelnost pro: OK0615109
Je prerekvizitou pro: O01215012
Je záměnnost pro: OK0615109
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Tereza Krčmářová, Ph.D. (05.09.2017)
Kurz je zaměřen na tři základní oblasti-osobnostní, sociální a morální rozvoj studentů s ohledem na specifika učitelské profese. Je realizován střídáním sebezážitkových aktivit a jejich reflexí s využitím skupinové dynamiky. Je zároveň propedeutikou didaktiky osobnostní výchovy žáků primární školy. Vytváří podmínky pro přenos zkušenosti z role žáka/studenta jako člena třídy/skupiny do role učitele facilitátora výchovy a vzdělávání žáka.
Cíl předmětu
Poslední úprava: PhDr. Tereza Krčmářová, Ph.D. (05.09.2017)

Student/ka získá znalosti o principech utváření skupiny, strategií podpory dobrého klimatu, možných problémech skupiny a  strategií jejich prevence, diagnostiky a řešení. Prohloubí dovednost vědomé reflexe a sebereflexe, dovednost komunikovat s respektem k sobě i druhým. Získá příležitost v nové situaci navázat vzájemně podporující vztahy se členy skupiny a definovat si své osobní cíle. 

Literatura
Poslední úprava: PhDr. Tereza Krčmářová, Ph.D. (05.09.2017)
 
GORDON, T. Škola bez poražených. Praha: Malvern, 2015. ISBN 978-80-7530-006-5
 

HÁJEK, K. Práce s emocemi pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-262-0221-9

 

KNOBLAUCH, J. Cíle v pracovním i v osobním životě. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0346-9.

KOPŘIVA, P., NOVÁČKOVÁ, J. a kol. Respektovat a být respektován. Kroměříž: Spirála, 2010. ISBN 80-901873-7-4.

MERTIN, KREJČOVÁ, L. a kol. Metody a postupy poznávání žáka- pedagogická diagnostika. Wolters Kluwer ČR, 2016.

MIKOVÁ, Š.,STANG, J. Typologie osobnosti u dětí. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-587-5.

ROSENBERG, M. B. Nenásilná komunikace. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0530-2

TESAŘOVÁ, M. Jak na žáky. Zvládání náročných situací ve třídě. Praha: Portál, 2016. ISBN978-80-262-1047-4

BÁRTOVÁ, Z. Jak zvládnout stres za katedrou. Praha: Computer Media, 2011. ISBN 978-80-7402-110-7.

ALDORTOVÁ, N. Vychováváme děti a rosteme s nimi. Praha: Práh, 2010.ISBN: 978-80-72522-87-3-

KUNEŠ, D. Sebepoznání. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-541-7.

HERMOCHOVÁ, s.  Skupinová dynamika ve školní třídě. Kladno: AISIS, 2005.

KASÍKOVÁ, H.  Učíme se spolupráci spoluprací. Kladno: AISIS, 2005 (2. vydání 2009).

KŘÍŽ, P.  Kdo jsem, jaký jsem  (aktivity pro osobnostní a sociální výchovu k podpoře sebepoznání a sebepojetí).Kladno: AISIS, 2005.

VALENTA, J.  Učíme (se) komunikovat (na pomoc osobnostní a sociální výchově ve školách). Kladno: AISIS 2005 (2. vydání 2010).

VALENTA, J. Didaktika osobnostní a sociální výchovy. Grada, 2016.ISBN: 978-80-247-4473-5.

VALENTA, J. Dvacet mýtů o osobnostní a sociální výchově. [online] Metodický portál RVP. Praha : VÚP, 2007. Dostupný na: http://www.rvp.cz/clanek/267/1116.

VALENTA, J. Osobnostní a sociální výchova a její cesty k žákovi. Kladno : AISIS, 2006.

Metody výuky
Poslední úprava: PhDr. Tereza Krčmářová, Ph.D. (05.09.2017)

metody psychosociálního výcviku, zážitkové pedagogiky, dramatické výchovy, RWCT, analýzy situací, videotréninku, psychoterapie, managementu v oblasti soft skills

Sylabus -
Poslední úprava: PhDr. Tereza Krčmářová, Ph.D. (05.09.2017)

1. Osobnostní rozvoj

Rozvoj schopností poznávání - cvičení smyslového vnímání, pozornosti a soustředění; cvičení dovedností zapamatování

Sebepoznání a sebepojetí - já jako zdroj informací o sobě; druzí jako zdroj informací o mně; moje tělo, moje psychika (temperament, postoje, hodnoty); co o sobě vím a co ne; jak se promítá mé já v mém chování; můj vztah ke mně samé/mu; moje učení; moje vztahy k druhým lidem; zdravé a vyrovnané sebepojetí

Seberegulace a sebeorganizace - organizace vlastního času, stanovování osobních cílů a kroků k jejich dosažení

Psychohygiena - dovednosti pro pozitivní naladění mysli a dobrý vztah k sobě samému; sociální dovednosti pro předcházení stresům v mezilidských vztazích; dobrá organizace času; dovednosti zvládání stresových situací (rozumové zpracování problému, uvolnění-relaxace, efektivní komunikace atd.); hledání pomoci při potížích

Kreativita - cvičení pro rozvoj základních rysů kreativity (pružnosti nápadů, originality, schopnosti vidět věci jinak, citlivosti, tvořivost v mezilidských vztazích

 

2. Sociální rozvoj

Poznávání lidí - vzájemné poznávání se ve skupině/třídě; rozvoj pozornosti a respektu k olišnostem a hledání výhod v odlišnostech; chyby při poznávání lidí

Mezilidské vztahy - péče o dobré vztahy;  empatie a pohled na svět očima druhého, respektování, podpora, pomoc; pravidla ve skupině, vztahy a naše skupina/třída (práce s přirozenou dynamikou dané třídy jako sociální skupiny), diagnostika problémového chování ve skupině, možnosti intervence

Komunikace - řeč těla, cvičení pozorování a empatického a aktivního naslouchání;  respektující komunikace v různých situacích- prevence a řešení konfliktů. efektivní strategie, asertivní komunikace, dovednosti komunikační obrany proti agresi a manipulaci

Kooperace a kompetice - rozvoj individuálních dovedností pro kooperaci (seberegulace v situaci nesouhlasu, odporu apod., dovednost odstoupit od vlastního nápadu, dovednost navazovat na druhé a rozvíjet vlastní linku jejich myšlenky, pozitivní myšlení apod.); rozvoj sociálních dovedností pro kooperaci (jasná a respektující komunikace, řešení konfliktů, podřízení se, vedení a organizování práce skupiny); rozvoj individuálních a sociálních dovedností pro etické zvládání situací soutěže, konkurence

 

3. Morální rozvoj

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti - dovednosti pro řešení problémů a rozhodování z hlediska různých typů problémů a sociálních rolí - problémy v mezilidských vztazích, zvládání učebních problémů vázaných na látku předmětů, problémy v seberegulaci

Hodnoty, postoje, praktická etika - analýzy vlastních i cizích postojů a hodnot a jejich projevů v chování lidí; vytváření povědomí o hodnotách spojených s osobnostně rozvíjející výuky, dilemata rozhodování v eticky problematických situacích osobního života iučitelské profese

 

 

 

 

 

 

 

 

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Tereza Krčmářová, Ph.D. (14.10.2018)

aktivní účast na seminářích s tolerancí 2 absencí

respektování pravidel skupiny

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK