PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Cesty poznávání v matematice I - O01110612X
Anglický název: How to get to know mathematics I
Zajišťuje: Katedra matematiky a didaktiky matematiky (41-KMDM)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2015
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: prof. RNDr. Milan Hejný, CSc.
doc. RNDr. Darina Jirotková, Ph.D.
PhDr. Jana Slezáková, Ph.D.
Korekvizity : O01110613, O01110614
Prerekvizity : O01210051
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: JANCARIK/PEDF.CUNI.CZ (04.10.2010)
Studenti budou pracovat v malých skupinách a podle vlastního výběru hlouběji zpracují jedno téma nebo prostředí. Připraví sérii úloh odstupňované obtížnosti pro své kolegy, které se budou řešit a diskutovat v semináři z hlediska matematiky i didaktiky. Studenti budou zapojeni do výzkumné práce, kterou realizují členové KMDM i externí učitelé v rámci různých grantových projektů. Výuka bude spojitě obohacována o výsledky výzkumů. Studenti budou systematicky vedeni k reflektování vlastní práce i práce svých kolegů
Cíl předmětu -
Poslední úprava: JANCARIK/PEDF.CUNI.CZ (04.10.2010)

Umožnit studentům samostatnou činností prohloubit a strukturovat vědomosti jak z matematiky, tak i didaktiky matematiky nabyté v předcházejícím studiu. Vnímat matematiku jako organickou součást všech předmětů prvního stupně. Dát studentům program pro jejich další práci na sobě i po ukončení studia.

Literatura -
Poslední úprava: JANCARIK/PEDF.CUNI.CZ (04.10.2010)

Hejný, M., Hejná, M.: Součtové trojúhelníky. 25 stran, Raabe, Praha, 1998.

Kratochvílová, J.: Triády jako prostředí výzkumu a výuky. In: (Eds.) M. Hejný, J. Novotná, N. Stehlíková: Dvacet pět kapitol z didaktiky matematiky 2, Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, Praha, 2004, ISBN 80-7290-189-3(2. sv.) s. 409-421.

Další materiály budou studentům průběžně zpřístupňovány podle volby témat.

Metody výuky -
Poslední úprava: JANCARIK/PEDF.CUNI.CZ (04.10.2010)

Forma práce: Studenti na základě studia nabídnutých materiálů hlouběji zpracují vybranou oblast a připraví v ní sérii úloh, které se budou při semináři řešit. Podle možnosti témata budou propojena na témata diplomních prací studentů, kteří volili diplomovou práci z matematiky. Výsledky studia budou prezentovány v seminářích. Individuální/skupinové konzultace budou významnou aktivitou této varianty.

Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: JANCARIK/PEDF.CUNI.CZ (04.10.2010)
  • 80% aktivní účast na seminářích
  • Zpracování jednoho tématu včetně přípravy úloh pro seminář

Sylabus -
Poslední úprava: JANCARIK/PEDF.CUNI.CZ (04.10.2010)

Obsah bude průběžně upřesňován. Nabídka prostředí a témat, z nichž většina byla již v jisté míře probírána v rámci nějakého matematického předmětu: Algebrogramy - provázání desítkové soustavy, dělitelnosti a propedeutiky rovnic. Pravidelnosti - způsoby hledání hypotéz a jejich prověřování. Triády - propedeutika struktury a izomorfizmu. Součtové trojúhelníky - propedeutika funkční závislosti, záporných čísel a zlomků. Krokování, Stovková tabulka a závislosti v ní, krychlová tělesa ? jazyky, sousedé, pavučiny, kombinatorika, pravděpodobnost,

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK