PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Cesty poznávání v matematice I - O01110612
Anglický název: How to get to know mathematics I
Zajišťuje: Katedra matematiky a didaktiky matematiky (41-KMDM)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: prof. RNDr. Milan Hejný, CSc.
doc. RNDr. Darina Jirotková, Ph.D.
PhDr. Jana Slezáková, Ph.D.
Korekvizity : O01110613, O01110614
Neslučitelnost : O01303623, O01313171, O01315618, O01317182, O01319185
Prerekvizity : O01210051
Je korekvizitou pro: O01110614, O01110613
Je neslučitelnost pro: O01319185, OK0610612, O01313171
Je prerekvizitou pro: O01110616, O01110615, O01110617
Je záměnnost pro: OK0610612
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. Michaela Králová, Ph.D. (13.09.2021)
Témata budou vybírána tak, aby navazovala na aktivity v dalších dvou předmětech prohlubujícího modulu. Studenti připraví sérii úloh odstupňované obtížnosti pro své kolegy, které se budou řešit a diskutovat v semináři z hlediska matematiky i didaktiky, budou též zapojeni do výzkumné práce vedoucí semináře. Studenti budou důsledně vedeni k propojování praxe získané v rámci modulu a didaktické teorie a k reflektování vlastní práce i práce svých kolegů.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: Mgr. Michaela Králová, Ph.D. (13.09.2021)

Umožnit studentům samostatnou i skupinovou činností prohloubit a strukturovat vědomosti jak z matematiky, tak i didaktiky matematiky nabyté v předcházejícím studiu. Vnímat matematiku jako organickou součást všech předmětů prvního stupně. Poskytnout studentům motivaci a podněty pro jejich rozvoj i po ukončení studia.   

Literatura -
Poslední úprava: Mgr. Michaela Králová, Ph.D. (13.09.2021)

Hejný, M., Hejná, M.: Součtové trojúhelníky. 25 stran, Raabe, Praha, 1998.

Hejný, M. Vyučování orientované na budování schémat: Aritmetika 1. stupně. Praha : UK v Praze, PedF, 2014.

Jirotková, D. Cesty ke zkvalitňování výuky geometrie. Praha : UK v Praze, PedF, 2010.

Kratochvílová, J.: Triády jako prostředí výzkumu a výuky. In: (Eds.) M. Hejný, J. Novotná, N. Stehlíková: Dvacet pět kapitol z didaktiky matematiky 2, Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, Praha, 2004, ISBN 80-7290-189-3(2. sv.) s. 409-421.

Učebnice matematiky pro 1. stupeň ZŠ

Další materiály budou studentům průběžně zpřístupňovány v rámci seminářů dle jednotlivých témat.   

Metody výuky -
Poslední úprava: Mgr. Michaela Králová, Ph.D. (13.09.2021)

Studenti budou pracovat v menších skupinách, kde budou diskutovat vybrané série úloh, vytvářet vlastní úlohy a analyzovat žákovská řešení z vybraných matematických oblastí. U řešení se budeme zabývat zejména jejich diagnostickou silou a co takové řešení učiteli o žácích říká. Dále budeme diskutovat vhodnou diferenciaci navazujících aktivit pro žáky, ať už s ohledem na nadané žáky či reedukaci objevených chyb. V seminářích budou prezentovány videosekvence z výuky orientované na diferenciaci žáků, které budou dle možností prezentovat přímo pedagogové. Ti zároveň umožní návštěvu malým skupinám studentů i přímo ve vlastní praxi.

V případě přechodu na distanční výuku z důvodu nemožnosti konat prezenční výuku na fakultě: a) bude posílena distanční složka výuky formou dodatečných úkolů zadaných elektronicky (mailem nebo v Moodlu) b) bude organizována online výuka v Adobe Connect (nebo Google meet, nebo Zoom), přičemž bude vyžadována aktivní účast na této výuce, jejímž předpokladem je přítomnost kamery a mikrofonu na straně studenta.   

Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: Mgr. Michaela Králová, Ph.D. (13.09.2021)

Aktivní účast na seminářích. Zpracování série úloh s didaktickými a diagnostickými komentáři, které student předloží ke kontrole ve formě jedné složky portfolia.   

Sylabus -
Poslední úprava: Mgr. Michaela Králová, Ph.D. (13.09.2021)

V rámci předmětu bude věnován prostor hlubšímu poznání vybraných matematických prostředí (témat) s důrazem na diagnostické potenciály konkrétních úloh či sérií úloh. V seminářích budou představována žákovská řešení z vybraných tříd prvního stupně ZŠ, která budou studenty analyzována a ti budou následně navrhovat reedukaci pozorovaných chyb či vytvářet vhodné návazné činnosti pro nadané žáky. Cílem semináře je vést studenty k úvahám o diferenciaci ve výuce matematiky opřené o kvalitní diagnostiku žákovských řešení. V rámci semináře budou rovněž prezentovány videosekvence s praktickými ukázkami diferencované výuky v praxi. Tito pedagogové zároveň příležitostně navštíví seminář, zároveň bude studentům nabídnuta možnost navštívit jejich třídy a pozorovat diferenciaci přímo v praxi.     

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK