PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Vývojová biologie a zdravotní výchova I - O01102001
Anglický název: Human ontogeny and health education I
Zajišťuje: Katedra biologie a environmentálních studií (41-KBES)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2008
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Staré označení: VBZV
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: RNDr. Edvard Ehler, Ph.D.
Kategorizace předmětu: Biologie > Biologie, Antropologie, Buněčná fyziologie a biochemie, Vývojová biologie, Didaktika biologie, Ekologie, Entomologie, Ekologie a přírodní prostředí, Ekologie a etologie, Předměty širšího základu, Předměty obecného základu, Geobotanika, Genetika, Lidská a živočišná fyziologie, Hydrobiologie, Imunologie, Mikrobiologie, Molekulární biologie, Neurobiologie, Botanika nižších rostlin, Zoologie bezobratlých, Anatomie a fyziologie rostlin, Parazitologie, Molekulární biologie rostlin, Teoretická biologie, Zoologie obratlovců, Virologie, Botanika vyšších rostlin
Je neslučitelnost pro: OK0602101
Je prerekvizitou pro: O01102002
Je záměnnost pro: OK0602101
Anotace
Poslední úprava: PhDr. Lucie Hlaváčová, Ph.D. (07.09.2017)
Základní přehled vývoje a funkce jednotlivých orgánových soustav lidského těla. Důraz je kladen na stavbu, vývoj a růst kostí, proměny kostry během života a rozdíly ve stavbě mezi muži a ženami. Z dalších orgánových soustav se zaměříme především na systémy řízení růstu a funkce těla, hormonální a nervovou soustavu. V rámci cvičení bude probíhat především praktická aplikace tematických celků biologie člověka v podobě rozmanitých didaktických aktivit (např. měření pomocí somatometrických měřidel, experimenty, práce s textem, tvorba myšlenkových map, tvorba posteru atp.). Témata cvičení zahrnují somatometrii, smyslové receptory, ontogenezi člověka v kontextu biologické evoluce a evoluční psychologie. V rámci jednotlivých cvičení budou studenti vytvářet portfolio, které se stane součástí podkladů k udělení zápočtu. Instrukce a potřebné materiály k tvorbě jednotlivých úkolů portfolia budou studentům průběžně poskytovány na cvičení, případně rozesílány emailem.
Literatura
Poslední úprava: EHLER/PEDF.CUNI.CZ (08.12.2010)

MACHOVÁ, J. Biologie člověka pro speciální pedagogy. SPN, Praha 1993.

MACHOVÁ, J. Biologie člověka pro učitele. Karolinum, Praha, 2008.

PŘÍVRATSKÝ, V. Biologie člověka pro posluchače oborového studia pedagogických fakult. Nakl. H + H, Praha 1993.

ŠMAHEL Z. Principy,teorie a metody auxologie. Karolinum, Praha 2001.

ULIASEK S.J., JOHNSTON F.E., PREECE M.A. The Cambridge Encyclopedia of Human Growth and Development. Cambridge University Press, Cambridge 1998.

ROKYTA R. Fyziologie. ISV nakladatelství, Praha 2000.

MALÁ H., KLEMENTA J. Biologie dětí a dorostu. SPN, Praha 1985

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: RNDr. Edvard Ehler, Ph.D. (04.01.2020)

Splnění podmínek cvičení:

- Účast na cvičeních (povolena 1-2 absence)

- Vytvoření portfolia a jeho odevzdání v papírové nebo elektronické podobě (termín odevzádní upřesněn na prvním cvičení).

Sylabus
Poslední úprava: RNDr. Edvard Ehler, Ph.D. (04.01.2020)

V tomto předmětu budou probírány následující tématická bloky (cvičení jsou věnována zejména procvičování anatomie kostí a zákonitostí růstu a vývoje kostry a celého pohybového aparátu):

Kosterní soustava: vývoj a růst kostí, spojení kostí, popis, funkce a orientace jednotlivých kostí v těle, základy určování věku a pohlaví dle znaků na kostře

Svalová soustava: základní charakteristiky svalové tkáně (příčně pruhovaná svalovina, srdeční svalovina, hladká svalovina), stavba a funkce PP svalu, kontrakce PP svalu, sarkomera, svalové bílkoviny, propriorecepce, funkce svalové soustavy, flexe, extenze, abdukce, addukce, rotace, oposice, rozdělení svalů dle jejich funkce, příklady největších a nejdůležitějších svalů v těle (poloha, funkce, stavba)

Dýchací soustava: základní stavba a funkce, křížení dýchací a trávicí soustavy, tvorba hlasu, pneumothorax, tracheotomie, funkce plic a výměna dýchacích plynů v plicních sklípcích

Trávicí soustava: základní stavba a funkce, přidružené žlázy s exokrinní funkcí, produkce a funkce jednotlivých trávicích enzymů, portální systém jater, základní přehled metabolismu z hlediska energie a zpracování hlavních typů živin (cukry, tuky, bílkoviny), basální metabolismus

Krev+Kardiovaskulární soustava: Složení a funkce krve, krevní buňky, hemoglobin, imunita (vrozená a získaná, specifická a nespecifická), krevní skupiny, stavba a funkce srdce, převodní systém srdeční, srdeční revoluce, základní přehled kardiovaskulárního oběhu (malý a velký oběh), rozdíly mezi oběhem před narozením (fetální oběh) a po narození, přestavby oběhu těsně po porodu

Endokrinní soustava: hormon jako první posel, hierarchická organizace endokrinního systému, hypotalamo-hypofyzární osa, stavba, funkce a poruchy jednotlivých orgánů s vnitřní sekrecí, osa růstového hormonu, osa hormonů štítné žlázy (+ příštítná tělíska), osa hormonů kůry nadledvinek, osa pohlavních hormonů, epifýza, endokrinní fuknce slinivky břišní, ICP model/křivka

Nervová soustava: Nervová tkáň (neurony a gliové buňky),  klidový a akční potenciál, stavba a funkce CNS (prodloužená mícha, most, střední mozek, mozeček, mezimozek, koncový mozek), základní přehled periferního nervového systému (somatický a viscerální, motorický a sensitivní)

Smysly a kůže: základní stavba a funkce oka, sluchového a rovnovážného aparátu ucha, čichu a chuti, poruchy zraku, pohyby očí, kůže - její stavba, funkce a deriváty

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Lucie Hlaváčová, Ph.D. (12.10.2017)

Předmět je ukončen zápočtovým testem (vypsány budou minimálně 2 opravné termíny)

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK