PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Pedagogika a psychologie - NSZU021 (Učitelství nMgr. - Pedagogika a psychologie)
Anglický název: Pedagogy and Psychology
Zajišťuje: Studijní oddělení (32-STUD)
Fakulta: Matematicko-fyzikální fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: oba
E-Kredity: 0
Rozsah, examinace: 0/0, SZ [HT]
Počet míst: neomezen
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: student může plnit i v dalších letech
za splnění nejsou body
předmět lze zapsat v ZS i LS
Je záměnnost pro: NSZP100
Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: Mgr. Dina Novotná Obeidová (20.08.2021)

Požadavky znalostí ke státní závěrečné zkoušce z~pedagogiky a~psychologie

Při zkoušce student prokáže znalost základních pedagogických a~psychologických pojmů a~dovednost používat je v~odpovídajících souvislostech. Dokáže analyzovat konkrétní pedagogické situace, identifikovat v~nich obsažené problémy, zaujmout k~nim vlastní stanovisko a~zdůvodnit je v~kontextu jiných možných řešení. Prokáže schopnost integrovat poznatky z~psychologie osobnosti, vývojové psychologie, pedagogické psychologie, sociální psychologie a~školní psychologie. Je schopen aplikovat poznatky z~pedagogiky a~psychologie na daný problém. Při rozpravě nad konkrétními pedagogickými situacemi bude schopen hlouběji analyzovat a~vyhodnotit jevy edukační reality a~prokáže tak připravenost k~převzetí role učitele. Prokáže rovněž, na základě předložené studijní literatury, připravenost k~samostatnému dalšímu vzdělávání

v~oblasti pedagogiky a~psychologie. Specifikace otázek, problémů a~situací bude odpovídat stupni školy, pro který je student připravován. Zkouška se koná ústní formou.

Témata z~oblasti pedagogiky

1. Cíle vzdělávání a~výchovy

Cíle vzdělávání a~výchovy, jejich hierarchizace a~taxonomie. Znalosti, dovednosti, kompetence, gramotnosti jako cílové kategorie a~možnosti jejich ověřování. Bloomova taxonomie kognitivních cílů. Cíle v~činnosti učitele a~žáků, plánování výuky. Cíle v~aktuálních kurikulárních dokumentech v~ČR.

2. Obsah vzdělávání

Kultura, věda, technika, umění jako zdroj vzdělávacích obsahů. Didaktická transformace a~její úrovně. Obsah vzdělávání, kurikulum, učivo. Materiální a~formální vzdělávání, všeobecné a~odborné vzdělávání. Snahy o~modernizaci vzdělávacích obsahů: strukturalismus, exemplární přístup, základní učivo. Integrace předmětů, integrace přírodovědného vzdělávání, mezipředmětové vztahy. Základní školské dokumenty vymezující obsah vzdělávání. Učební plán, učební osnovy, rámcové vzdělávací programy, školní vzdělávací programy, katalogy požadavků ke~společné části maturitní zkoušky. Učebnice, metodické příručky, další literatura pro žáky a~učitele rozvíjející vzdělávací obsah a~podporující práci učitele a~žáka s~ním.

3. Vyučovací metody a~organizační formy

"Neuvědomělý" metodický přístup učitele: intuice a~nápodoba. Vyučovací metody a~organizační formy výuky a~jejich rámcová klasifikace. Metody aktivizující žáka a~jejich zavádění do~výuky. Strategie řešení problémů, problémové vyučování, projektová výuka, kooperativní výuka, heuristická metoda, diskuse, týmové vyučování, případová metoda, inscenační metoda. Didaktické hry a~soutěže. Konstruktivistický přístup. Zážitková pedagogika. Vyučovací hodina, její typy a~fáze. Frontální, skupinová a~individuální výuka. Diferenciace a~individualizace ve~vyučování. Žáci se speciálními vzdělávacími potřebami a~jejich integrace do běžných tříd. Vliv nových technologií: distanční výuka, multimediální prostředky.

4. Hodnocení a~evaluace ve vzdělávání

Hodnocení výsledků učení žáků učitelem, jeho cíle, funkce, typy a~metody. Formativní hodnocení. Diagnostické a~klasifikační metody. Didaktické testy. Mezinárodní výzkumy výsledků vzdělávání. Přijímací zkoušky na~víceletá gymnázia a~střední školy. Maturitní zkouška. Česká školní inspekce a~její činnost. Autoevaluace škol. Kvalita a~efektivita ve~vzdělávání, kritéria a~indikátory.

5. Učitel a~jeho sociální role

Osobnost učitele, výukové styly. Role učitele v~proměnách času, autorita. Sociální dovednosti učitele. Kompetence učitelů. Problémy začínajících učitelů. Učitel v~sociální interakci se~žáky a~rodiči. Hodnocení a~sebehodnocení učitele, podpora profesního růstu učitele. Příprava a~další vzdělávání učitelů.

6. Vzdělávací soustava

Druhy a~typy škol, vzdělávací soustava v~ČR, školy a~školská zařízení. Základní legislativní dokumenty. Mezinárodní klasifikace stupňů vzdělávání. Vzdělávací soustava ve~vybrané zemi. Řízení škol a~odpovědnost. Financování škol. Autonomie škol. Alternativní a~inovativní školy - příklady a~charakteristika. Domácí vzdělávání.Současné otázky stavu vývoje vzdělávací soustavy v~ČR. Inkluzivní vzdělávání. Pedagogický výzkum.

Témata z~oblasti psychologie

1. Psychologie osobnosti učitele a~učitelské profese

Analýza učitelské profese~-~učitelská profese a~její nároky (klinická náročnost učitelství, nejistoty, ambivalence a~dilemata učitelství, prestiž a~obtížnost učitelské profese). Posuny v~žákovské populaci a~jejich dopady na~učitelskou profesi. Subjektivní zodpovědnost za~úspěchy a~neúspěchy žáků. Autodiagnostika učitele~-~individuální pojetí učitelství, zjišťování vlastních specifik pedagogického působení.

2. Sociální aspekty vzdělávání. Socializace

Pojem a~podstata socializace. Mechanismy socializace (sociální učení). Stávání se~žákem. Rozdíly mezi rodinnou a~školní socializací. Psychologické aspekty spolupráce s~rodinou. Interakce učitel~-~žák (žáci). Sociální poznávání a~hodnocení. Percepce žáka učitelem. Zákonitosti procesu připisování příčin po~úspěchu a~neúspěchu. Kauzální atribuce a~školní výkon. Učitelova očekávání (,,sebenaplňující proroctví''). Vznik, funkce a~změna postojů. Předsudky a~stereotypy Typizování žáků, preferenční postoje učitele, kategorizace učitelů žáky. Struktura a~dynamika malé sociální skupiny. Psychologie školní třídy a~možnosti intervence v~práci se třídou. Činitelé ovlivňující stav a~vývoj školní třídy. Sociometrie, metody zjišťování vztahů ve~skupině (SORAD). Klima ve~školní třídě a~ve~škole~-~pojem

a~základní dimenze (diagnostika třídního a~školního klimatu).

3. Psychický vývoj

Periodizace lidského života, základní pojmy vývojové psychologie (vývoj, zrání, učení). Hlavní vývojové oblasti (tělesná, motorická, percepční, kognitivní, řečová a~jazyková, osobnostní, sociální, morální). Vývoj v~jednotlivých životních etapách: předškolní věk, mladší a~starší školní věk, adolescence, dospělost a~stáří. Hlavní vývojové koncepce (Erikson, Piaget, Vygotskij).

4. Motivace ve~škole

Motivace učební činnosti (struktura žákovské motivace: výkonová motivace, poznávací motivace, sociální motivace, instrumentální motivace, odměny a~tresty). Diagnostika žákovské motivace k~učení. Krátkodobé i~dlouhodobé strategie ovlivňování žákovské motivace. Žákovské zaujetí školní prací (úkolem). Žák v~širších biodromálních souvislostech. Vztah k~budoucnosti jako činitel žákovské motivace. Volní procesy a~jejich diagnostika. Postoje žáků ke~škole a~vyučovacím předmětům. Žákovská nemotivovanost a~motivační vlivy převážně snižující školní výkon (strach a~nuda ve~škole, motivační konflikty). Překonávání

motivačních krizí ve~vztahu ke~škole. Psychologická rizika a~úskalí spojená s~hodnocením. Školní úspěšnost~-~pojetí školní úspěšnosti (rozvoj potencialit žáka~-~facilitující a~inhibující faktory).

5. Učení a~poznávání

Pojem učení~-~podoby učení, vybrané teorie učení a~druhy učení. Učení ve~školním kontextu: Učení a~chyba~-~práce s~chybou. Autoregulace učení~-~vzdělávací autoregulace (diagnostika a~rozvoj). Strategie efektivního učení. Individuální zvláštnosti učení: Kognitivní styl, učební styl (žákovo pojetí učení, učební strategie, učební přístupy). Dětská interpretace světa~-~žákovo pojetí učiva. Pojem metakognice. Specifické poruchy učení~-~výskyt, nejčastější projevy, diagnostika, přístup učitele, náprava. Žáci se~specifickými edukačními potřebami~-~žáci s~potížemi při učení, žáci pracující pod a~nad své schopnosti, nadaní žáci, žáci s~poruchami chování.

6. Systém poradenských služeb ve~školství

Odborné kompetence pracovníků v~systému poradenských služeb ve~školství: výchovní poradci, školní metodik prevence, odborník na~reedukaci SPU, školní psycholog. Spolupráce s~PPP, SPC, SVP. Náročné životní situace. Stres a~jeho zvládání. Copingové strategie. Krizová intervence. Lidský vztah jako součást profese. Syndrom vyhoření a~jeho prevence. Žáci s~poruchami chování. Šikana ve~škole a~její prevence.


 
Univerzita Karlova | Informační systém UK