PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Pedagogika II (CŽV) - NMUM806
Anglický název: Pedagogy II (CŽV)
Zajišťuje: Katedra didaktiky fyziky (32-KDF)
Fakulta: Matematicko-fyzikální fakulta
Platnost: od 2020
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Rozsah, examinace: letní s.:0/2, Z [HT]
Počet míst: neomezen
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Je zajišťováno předmětem: NPED035
Další informace: http://kdf.mff.cuni.cz/vyuka/pedagogika/
Garant: RNDr. Pavla Zieleniecová, CSc.
Kategorizace předmětu: Matematika > Matematika, Algebra, Diferenciální rovnice, teorie potenciálu, Didaktika matematiky, Diskrétní matematika, Matematická ekonomie a ekonometrie, Předměty širšího základu, Finanční a pojistná matematika, Funkční analýza, Geometrie, Předměty obecného základu, , Reálná a komplexní analýza, Matematika, Matematické modelování ve fyzice, Numerická analýza, Optimalizace, Pravděpodobnost a statistika, Topologie a kategorie
Neslučitelnost : NPED035
Záměnnost : NPED035
Je neslučitelnost pro: NPEP902, NPEP402, NPED035
Je záměnnost pro: NPED035
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: JUDr. Dana Macharová (10.10.2012)
V rámci seminářů praktická cvičení a exkurze (příprava učitele na vyučovací hodinu, dramatická stavba vyučovací hodiny, vzorové ukázky vyučovací hodiny, hlasový projev učitele, tradiční a alternativní pedagogické přístupy, diagnostické metody). Vše se zvláštním zaměřením na výuku M a F na SŠ. Výuka pro kurs CŽV.
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: RNDr. Jitka Houfková, Ph.D. (28.04.2020)

1) Původně požadovaná ¾ účast na prezenční výuce je nahrazena pro studenty prezenčního i kombinovaného studia i studenty kurzu CŽV povinností získání 7 bodů. Možnosti získání bodů jsou podrobně popsány v moodle v kurzu Pedagogiky. Zahrnují jak již proběhlou prezenční účast tak povinnosti splnit určitý počet úkolů dle vlastního výběru studentů. Úkoly i studijní podklady k jejich řešení jsou k dispozici též v uvedeném kurzu v moodle.

2) Seminární práce na zvolené téma v rozsahu 5 normostran (9000 ± 900 znaků). Téma může student zvolit z nabídnutého seznamu (seznam témat je uveden v nultém studijním podkladu na stránce http://kdf.mff.cuni.cz/vyuka/pedagogika), nebo si téma práce zvolí a ohlásí je vyučující nejpozději do 1 měsíce od zahájení výuky v letním semestru. Vyučující téma potvrdí, případně navrhne jeho úpravu. Seminární práce bude mít tuto strukturu: a) Úvod cca ½ str. (zdůvodnění volby tématu; cíl práce), b) teoretický základ 2 – 2 ½ str. (na základě literatury), c) vyvození odpovědi ve vztahu k cíli(1 ½ - 2 str.), d) shrnutí a závěr.

Student získá zápočet na základě splnění bodů 1 a 2, náhradní termín povaha kontroly studia vylučuje.

Literatura
Poslední úprava: RNDr. Jitka Houfková, Ph.D. (28.04.2020)

Petty, G.: Moderní vyučování. Portál, Praha 1996, Průcha, J.: Přehled pedagogiky. Portál, Praha 2000

Skalková, J.: Obecná didaktika. ISV nakladatelství, Praha 1999

Bílá kniha ? Národní program rozvoje vzdělanosti v České republice. MŠMT, Praha 2001

Komenský, J.A.: Didaktika analytická. Praha l946 či jiná vydání

Carlgren, F.: Výchova ke svobodě. Praha, Baltazar 1991, Holt, J.: Proč děti neprospívají? Praha, Agentura Strom 1995

Kovaliková, S.: Integrovaná tematická výuka. Kroměříž, Spirála, Pike, G., Selby, D.: Globální výchova. Praha, Grada 1994, Průcha, J.: Alternativní školy. Praha, Gaudeamus 1994

Rýdl, K.: Alternativní pedagogické hnutí v současné společnosti. Brno, Marek Zeman 1994 (

Rýdl, K.: Cesta k autonomní škole. Praha, Agentura Strom 1996, Badegruber, B.: Otevřené učení ve 28 krocích. Praha, Portál 1997, Cangelosi, J. S.: Strategie řízení třídy. Jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce. Praha, Portál 1994

Schimunek, F. P.: Slovní hodnocení žáků. Praha, Portál 1995, Silberman, M.: 101 metod pro aktivní výcvik a vyučování.. (Osvědčené způsoby efektivního vyučování.) Praha, Portál 1997

Slavík, J.: Hodnocení v současné škole. Praha, Portál 1999, Hrabal, V.: Jaký jsem učitel? Praha, SPN l988

Havlík, R., Novotná, M., Prokop, J.: Vybrané kapitoly ze sociologie výchovy a vzdělávání. Praha, Univerzita Karlova 1993, Mareš, J., Křivohlavý, J.: Komunikace ve škole. Brno, Masarykova univerzita 1995

Mareš, J., Slavík, J., Svatoš, T., Švec, V.: Učitelovo pojetí výuky. Brno, MU 1996, Pasch, M., ad.: Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině.. Praha, Portál 1998, Pelikán, J.: Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha, Karolinum 1998, Průcha, J.: Moderní pedagogika. Praha, Portál 1997

Sylabus
Poslední úprava: RNDr. Jitka Houfková, Ph.D. (28.04.2020)

§ Vyučovací metody a organizační formy.

§ "Neuvědomělý" metodický přístup učitele: intuice a nápodoba. Vyučovací metody a jejich rámcová klasifikace. Vyučovací hodina, její typy a fáze, dramatické prvky její stavby.

§ Aktivizující metody a jejich zavádění do výuky. Strategie řešení problémů, problémové vyučování, projektová výuka, kooperativní výuka, heuristická metoda, diskuse, týmové vyučování, případová metoda, inscenační metoda. Didaktické hry a soutěže.

§ Diagnostické a klasifikační metody. Didaktické testy. Hodnocení žáků, klasifikace a slovní hodnocení, funkce hodnocení, rozvíjení hodnotící aktivity žáků, sebehodnocení.

§ Organizační formy výuky. Frontální, skupinová a individuální výuka. Diferenciace a individualizace ve vyučování.

§ Vliv nových technologií: distanční výuka, multimediální prostředky.

§ Otevřené vyučování, inklusivní vzdělávání, konstruktivistický přístup.

§ Vzdělávací soustava.

Druhy a typy škol, vzdělávací soustava v ČR, systém výchovného poradenství. ČŠI a hodnocení škol. Školská soustava a problémy s ní spojené, domácí vzdělávání, alternativní školy ? příklady a charakteristika. Mezinárodní klasifikace stupňů vzdělávání, mezinárodní výzkumy vzdělávání, vzdělávací soustava ve vybrané zemi. Současné tendence, autonomie škol.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK