PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Zážitková pedagogika a fyzikální vzdělávání - NFUF810
Anglický název: Experiential learning and physics education
Zajišťuje: Katedra didaktiky fyziky (32-KDF)
Fakulta: Matematicko-fyzikální fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: oba
E-Kredity: 3
Rozsah, examinace: 0/2, Z [HT]
Počet míst: neomezen
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: RNDr. Zdeňka Koupilová, Ph.D.
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: RNDr. Jitka Houfková, Ph.D. (14.05.2020)
Seminář zabývající se zážitkovou pedagogikou jako jedním z možných přístupů holistického rozvíjení žáka a možnostmi jejího využití v rámci fyzikálního vzdělávání.
Cíl předmětu
Poslední úprava: RNDr. Jitka Houfková, Ph.D. (14.05.2020)

Cílem semináře je seznámit posluchače s teoretickými východisky a principy zážitkové pedagogiky, a to nejenom v rámci teoretických bloků, ale také právě zážitkovou formou tak, aby posluchači byli schopni tento přístup využít ve své budoucí praxi. Kromě běžných oblastí, kde se zážitková pedagogika využívá - jako jsou různé adaptační kurzy, sebezkušenostní bloky výuky či rozvoj klíčových kompetencí, se seminář zaměří i na možnosti využití tohoto přístupu přímo ve výuce fyziky.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: RNDr. Jitka Houfková, Ph.D. (13.05.2020)

Podmínkou získání zápočtu je aktivní účast na seminářích a vypracování domácí práce (příprava a odvedení aktivity). Charakter získání zápočtu vylučuje opakování.

Literatura
Poslední úprava: RNDr. Jitka Houfková, Ph.D. (14.05.2020)

Kirchner J. Psychologie prožitku a dobrodružství, Computer Press, Brno 2009

Hanuš M., Hanuš R. a kol. Instruktorský slabikář, Grada, Praha 2016

Hanuš R., Chytilová L. Zážitkově pedagogické učení, Grada, Praha,

Franc D., Sobková Zounková D. a Martin A. Učení zážitkem a hrou: praktická příručka instruktora. Brno: Computer Press, 2007.

Luckner, John L. Processing the experience: strategies to enhance and generalize learning, Dubuque: Kendall/Hunt, 1997

Broklová Z. Netradiční metody a formy fyzikálního vzdělávání. Dizertační práce, vedoucí práce L. Dvořák. MFF UK, Praha, 2008

Metody výuky
Poslední úprava: RNDr. Jitka Houfková, Ph.D. (24.04.2023)

Seminář s aktivním zapojením studentů.

Sylabus
Poslední úprava: RNDr. Jitka Houfková, Ph.D. (14.05.2020)

1) Vznik a vývoj zážitkové pedagogiky, přístup ve světě a v ČR

2) Teoretická východiska a vybraná témata z psychologie prožitku

3) Příprava a vedení programu dle zásad zážitkové pedagogiky

4) Reflexe aktivity - příprava, vedení a úskalí správně vedené reflexe

5) Specifika outdoorového využití zážitkové pedagogiky a základy přípravy vícedenních akcí

6) Využití zážitkové pedagogiky ve výuce fyziky a fyzikálním vzdělávání obecněji

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK